SOV - NKL-16/42 (aerosaně)

     
Název:
Name:
NKL-16/42 NKL-16/42
Originální název:
Original Name:
НКЛ-16/42
Kategorie:
Category:
aerosane Snowmobile (aero sleigh)
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1942-DD.MM.RRRR Moskovský klzákový závod, Moskva /
DD.MM.1942-DD.MM.RRRR Závod č. 41 Narkomlesa, Kirov /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1942-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
?
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1937
Obsluha:
Crew:
1 + 5 pasažierov
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnosti:
Weights:
1036 kg 1036 kg
Rozměry:
Dimensions:
dĺžka: 6.085 mm
šírka: 2.620 mm
výška: 2.875 mm
length: 6.085 mm
width: 2.620 mm
height: 2.875 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
hviezdicový motor Švecov M-11 o výkone 100 ks radial cylinder engine Shvetsov M-11, power 100 hp
Výkony:
Performance:
max. rýchlosť: 66 km/hod max. speed: 66 km / h
Další údaje:
Other Data:
spotreba paliva na 100 km: 100-120 litrov
typ paliva: benzín B-70 alebo KB-70
fuel consumption per 100 km: 100-120 liters
fuel type: gasoline B-70 or KB-70
Uživatelské státy:
User States:
/ /
Poznámka:
Note:
- v nákladovom priestore mohol byť namiesto pasažierov vezený náklad do hmotnosti 450 kg - cargo up to 450 kg could be carried in the cargo bay instead of passengers
Zdroje:
Sources:
Modelist-Konstruktor 10/1977 (Моделист-конструктор 1977, № 10)
Dašno, D.: Transport Krasnoj armii v velikoj otečestvennoj vojne, Avtomobilnyj archivnyj fond 2015, ISBN 978-5-9906332-0-9 (Дашно, Д.: Транспорт Красной армии в Великой отечественной войне, Автомобильный ахивный фонд 2015)
ru.wikipedia.org

SOV - NKL-16/42 (aerosaně) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-NKL-16-42-aerosane-t39702#621708 Verze : 2
NKL-16/42

Vznikly vylepšením předchozí varianty NKL-16/41. Saně měly shodnou konstrukci podvozku a pohonné jednotky jako NKL-26. Vyráběly je závody ZIS a GAZ. NKL-16 byly ovšem bez výzbroje a přepracovanou kabinu měly upravenou pro přepravu nákladu či osob. Ta měla odlišně tvarovanou příď a kabina - s ohledem na určení - byla poněkud delší. Nákladní prostor byl přístupný dveřmi na bocích. Pojal buď 4 vojáky v plné polní, nebo odpovídající náklad. Kapacitu výrazně zvyšovala možnost táhnout buď nákladní saně, na které bylo možno naložit objemnější a hmotnější výzbroj, jako těžké kulomety, minomety, 45mm protitankové kanony, nemluvě o jiných nákladech. Navíc na specielních lanech se za vozidlem dalo vléci až 20 lyžařů, což jednak urychlovalo přesun, jednak zvyšovalo údernou sílu desantu. Každý stroj uvezl cca 500 kg (+ vlečený náklad), takže každá rota dopravovala cca 13 - 15 tun nákladu. Zkušenost ukázala, že při přivěšení dalšího nákladu poklesne průměrná rychlost o zhruba 1,5 až 2 km a operační dojezd pokryje asi 160 km při průměrné rychlosti 25 - 35 km/h. Na jejich bázi bylo vytvořeno i několik specielních úprav, především "létající opravářská dílna" NKL - 16RL (НКЛ-16РЛ, R = ремонтная - opravářská).

Oproti svému předchůdci měly několik vylepšení. Pro lepší umístění vojáků v plné polní byly boční stěny vypouklé směrem ven. Kabina se tak rozšířila o asi 10 cm. Palivová nádrž byla nyní umístěna uvnitř trupu, od cestujících byla oddělena odnímatelnou přepážkou. Přední stěna trupu byla zaoblena. Zadní podvozkové tlumiče byly prodlouženy a jejich upevnění bylo na závěsech, přivařených k motorovému loži. Tím se zmenšilo namáhání trupu, protože jeho zadní část již nespočívala přímo na podvozkových nohách, ale síly se přenášely na nosníky motoru. V ostatních konstrukčních prvcích se obě varianty shodovaly.

Trup a lyže

Trup saní byl tradiční konstrukce - dřevěné přepážky, spojené podélníky. Potah byl překližkový. Nejnamáhanější místa (závěsy podvozku, řízení, motoru) byla zpevněna dalšími vrstvami překližky. Přední okno bylo uprostřed rozděleno sloupkem. V pravém boku byla v kabině dvě zasklená okna, další okno bylo i v řidičových dveřích. Na levém boku bylo okno jen vpředu v řidičových dveřích. Zde byly zadní dveře, pro usnadnění pohybu vojáků v plné polní a nakládání objemnějších nákladů, výrazně větší. Ve stropě byly dva otevíratelné průlezy, jeden nad sedadlem spolujezdce, druhý uprostřed nad kabinou pro cestující.

V zadní části kabiny pod motorem byla za odnímatelnou přepážkou ocelovými pásy uchycena palivová nádrž. Nádrž byla snýtována z plechu, spoje byly utěsněny pájením. Plnící hrdlo bylo utěsněno šroubovacím uzávěrem.

Lyže byly celodřevěné konstrukce, vzájemně zaměnitelné. V průřezu tvaru obráceného T, spodní plocha překližková s kovovou skluznicí a kovovou vodící lištou. Podélník lyže z borového dřeva byl k vodorovné části upevněn kovovými klínky. Horní hrana lyžin byla také po obvodu zpevněna kovovým páskem. Všechny štyři lyže byly vybaveny brzdou, zakotvenou na objímce poloosy a procházející skluznicí. Brzdy ovládal řidič dvěma nožními pedály. Levý pedál ovládal zadní lyže, pravý brzdy předních lyží. Řízení se provádělo volantem, který pomocí lan a spřažených pák ovládal všechny lyže (viz schéma v obrazové příloze).

Zavěšení lyží bylo nezávislé, jednotlivé lyže byly navlečeny na poloosách, jejichž nohy byly uchyceny k trupu kardanovými klouby. Na koncích poloos byla uchycena i táhla řízení a spodní konce pružinových tlumičů. Tlumiče byly dvojpružinové, jedna pružina působila jako tažná, druhá tlačná. Horní části všech tlumičů byly u typu /41 ukotveny na trupu, u typu /42 byly zadní tlumiče podstatně delší a uchyceny horním koncem na rámu motoru.

Rychlost pohybu závisela pouze na rychlosti otáčení vrtule, řidič ji ovlivňoval pedálem "plynu", umístěným mezi brzdovými pedály, a brzdami. Řidič seděl v přední kabině na výškově regulovatelném sedadle, vedle něho měl místo spolujezdec. Jejich prostor byl jakoby oddělen od zbytku kabiny opěradly sedadel - proto měl na levé straně i vlastní dveře.

Pohonná jednotka

Motor - letecký karburátorový M-11 s dvoulistou dřevěnou vrtulí, na koncích a náběžných hranách okovanou. Vrtule byla nasazena přímo na klikové hřídeli motoru. Ještě před ní se nacházela řemenice, pohánějící pomocí klínového řemene dynamo, nacházející se, spolu se startérem, ve zvláštních pouzdrech zleva a zprava u spodních válců motoru. Válce motoru byly opatřeny jednoduchými samostatnými výfuky. Jejich zvláštní skosený tvar měl za jízdy vytvářet podtlak a tím usnadňovat odchod spalin a nasávání směsi do válců. I zde byl použit ochranný rám svařený z trubek a ukotvený na trupu a motorovém loži. Podle předpisu byl natírán jasně červenou výstražnou barvou, i když jsou možné individuální odchylky.

www.ebabylone.net
www.military.cz
https://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Aerosan.jpg https://cs.wikipedia.org/wiki/NKL-26
https://military.ya1.ru/index.php?newsid=429#
https://www.warlib.ru/index.php?id=000054
URL : https://www.valka.cz/SOV-NKL-16-42-aerosane-t39702#226024 Verze : 1
https://www.hobbyport.ru/venicle/nkl_16_42.htm

SOV - NKL-16/42 (aerosaně) - kabina řidiče
1 — sedadlo, 2 — trup, 3 — elektrické zväzky, 4 — počítadlo otáčok kľukového hriadeľa motora, 5 — vyklápacie čelné sklo, 6 — spínač zapaľovania, 7 — indikátor tlaku vzduchu v palivovej nádrži, 8 — tlakomer oleja, 9 — manuálne štartovacie magneto, 10 — vzduchové čerpadlo, 11 — brzdový pedál zadných lyží, 12 — plynový pedál karburátora (plyn), 13 — valce; 14 — brzdový pedál predných lyží, 15 — ovládacie tiahlá

kabina řidiče
1 — sedadlo, 2 — trup, 3 — elektrické zväzky, 4 — počítadlo otáčok kľukového hriadeľa motora, 5 — vyklápacie čelné sklo, 6 — spínač zapaľovania, 7 — indikátor tlaku vzduchu v palivovej nádrži, 8 — tlakomer oleja, 9 — manuálne štartovacie magneto, 10 — vzduchové čerpadlo, 11 — brzdový pedál zadných lyží, 12 — plynový pedál karburátora (plyn), 13 — valce; 14 — brzdový pedál predných lyží, 15 — ovládacie tiahlá

SOV - NKL-16/42 (aerosaně) - Bokorys (řez)

Bokorys (řez)
URL : https://www.valka.cz/SOV-NKL-16-42-aerosane-t39702#151153 Verze : 4
půdorys
SOV - NKL-16/42 (aerosaně) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-NKL-16-42-aerosane-t39702#151158 Verze : 1
Vnější vzhled aerosaní NKL - 16/42:

1 - tažný hák, 2 - vzpěra přední lyže, 3 - světlomet, 4 - pružina, 5 - čelní sklo, 6 - trup, 7 - průlez přední, 8 - průlez zadní, 9 - vzpěra motorový rám, 10 - aerodynamický kryt olejová nádrž, 11 - ochranný kryt letecké vrtule. 12 - vrtule, 13 - výfukové trubky, 14 - motor m- 11, 15 - generátor, 16 - motorové lože, 17 - uzel upevnění zadního tlumiče na motorový rám, 18 - zadní podvozková noha s tlumičem, 19 - zadní lyže, 20 - poloosa lyže, 21 - vzpěra křídel zadní lyže, 22 - uzel upevnění poloosa na trupu, 23 - benzínová nádrž, 24 - dveře kabiny, 25 - dvouramenná páka řízení, 26 - táhla řízení, 27 - dveře řidiče, 28 - čelní podvozková noha s tlumičem, 29 - brzdový mechanismus, 30 - čelní poloosa, 31 - lyže, 32 - uzel upevnění předního tlumiče sloupu na trupu, 33 - kardanový závěs upevnění poloosy.
SOV - NKL-16/42 (aerosaně) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-NKL-16-42-aerosane-t39702#151161 Verze : 1
Fotografie transportních/útočných aerosaní NKL-16/42 37. střelecké divize 32. armády. 20. prosince 1942.

www.battlefield.ru
SOV - NKL-16/42 (aerosaně) -


SOV - NKL-16/42 (aerosaně) -


SOV - NKL-16/42 (aerosaně) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-NKL-16-42-aerosane-t39702#151271 Verze : 1
NKL-16/42 na kolesovom podvozku, Kubinka, leto 1942.

ser-sarajkin.narod2.ru

SOV - NKL-16/42 (aerosaně) - všimnite si náhradnú vrtuľu, zabalenú a pripevnenú na pravej strane trupu

všimnite si náhradnú vrtuľu, zabalenú a pripevnenú na pravej strane trupu
URL : https://www.valka.cz/SOV-NKL-16-42-aerosane-t39702#621709 Verze : 4
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více