SOV - 5TDF (motor)

5ТДФ
     
Název:
Name:
5TDF 5TDF
Originální název:
Original Name:
5ТДФ
Kategorie:
Category:
motor s protilehlými válci horizontally opposed engine
Výrobce:
Producer:
?
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
?
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR ?
Použití:
Use:
T-64
T-64A
T-64B
T-64B1
Raad-2M
Technické údaje:
Technical Data:
 
Počet válců:
Number of Cylinders:
5
Hmotnost:
Weight:
1040 kg 2293 lb
Celková délka:
Overall Length:
1413 mm 4ft 7,63in
Celková šířka / Průměr:
Overall Width / Diameter:
955 mm 3ft 1,6in
Celková výška:
Overall Height:
581 mm 1ft 10,87in
Vrtání:
Bore:
120 mm 4,72in
Zdvih:
Stroke:
120 mm 4,72in
Zdvihový objem:
Swept Volume: (l/cu in)
13,5 l 823.82 cu in
Palivo:
Fuel:
- -
Příprava palivové směsi:
Carburation or Injection:
Vstrekovanie Injection
Kompresní poměr:
Compression Ratio:
? ?
Plnění válců:
Mixture Charging:
? ?
Chlazení:
Cooling:
vodní water
Výkony:
Performance:
 
Výkon:
Power:
514,85 kW při 2800 ot/min 690.4 bhp at 2800 rpm
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
http://btvt.narod.ru/4/5td/5tdf.htm
URL : https://www.valka.cz/SOV-5TDF-motor-t116589#403267 Verze : 0
Nejzajímavější věc v tanku T-64 je jeho motor,který má přezdívku kufr.Konsrukce je velmi neobvyklá a informace u nás skoupé.


5DTF je dieslový vícepalivový,dvoutaktní(!),přeplňovaný plochý pětiválec s protiběžnými písty(!).To znamená že pístů je deset na dvou klikových hřídelích.



TTD
Počet válců -5
Objem válců-13,5 l
Vrtání-120mm
Zdvih jednoho pístu-120mm
Výkon-700k/2800ot/min
Litrový výkon-52k/l
Max. ot.-3000
Hmotnost-1040kg
Délka.1413mm
Šířka-955mm
Výška-581mm


Činnost-Takt první:
Oba písty(v jednom válci)působením tlaku výfukových plynů jdou od sebe,každý ke své klice.Před dolní úvratí dochází k otevření výfukovéfo a také sacího kanálu.Dmychadlo vhání sacím kanálem stlačený vzduch,který vytlačuje výfukové plyny výfukovým kanálem.Tzv. výplach.
Takt druhý:
Oba písty se pohybují k sobě a stlačují vzduch,který se prudce zahřívá.Těsně před horní úvratí dojde ke vstřiku paliva,které se vzítí,expanduje a nastává takt první.


Největší výhody jsou vysoký litrový výkon a malé rozměry.To je ale zavádějící protože hmotnost je stejná jako u motorů řady V o objemu 38,88 l u ostatních téček.
Jako nevýhody jsou uváděny,vysoká poruchovost,špatné startování v zimě,vysoké teplotní zatížení.To bude pravděpodobně odstraněno,protože novější a větší verze motoru s označením 6TD je nabízena do nových tanků T-72 a T-84.
Osobně si myslím,že daň za rozměry je příliš vysoká.Sice nepotřebuji hlavu válců,ta však není u dvuotaktu nijak složitá, potřebuji ale dva klikové hřídele což komplikuje zástavbu,mazání apod.Díky snaze se přehřívat musím použít buďto větší chladič,který spotřebuje místo ušetřené menším motorem nebo výkonější ventilátor chladiče,který odebere větší část výkonu motoru.
SOV - 5TDF (motor) - 5-TDF

5-TDF
URL : https://www.valka.cz/SOV-5TDF-motor-t116589#158064 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více