SOV - 107mm kanon vz. 1940 M-60

107-мм пушка обр. 1940 г. М-60
     
Název:
Name:
107 mm kanon vz. 1940 M-60 4.2in gun Mk.1940 M-60
Originální název:
Original Name:
107-мм пушка обр. 1940 г. М-60
Kategorie:
Category:
zborový kanón corps kun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1940-DD.MM.1941 Státní svazový závod č. 352, Novočerkassk /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1940-DD.MM.1941
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
127 (+4 prototypy)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1939 Závod 172
Obsluha:
Crew:
8
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
4000 kg 8818 lb
Přepravní hmotnost:
Manoeuvre Weight:
4300 kg 9480 lb
Ráže:
Calibre:
106,7 mm 4,2in
Délka hlavně:
Barrel Length:
4481,4 mm 14ft 8,43in
Celková délka:
Overall Length:
? mm ?
Celková šířka:
Overall Width:
? mm ?
Celková výška:
Overall Height:
? mm ?
Náměr:
Elevation: (°/°)
45 °
Odměr:
Traverse: (°/°)
60 °
Přepravní rychlost :
Manoeuvre Speed:
20 km 12.4 mph
Používaná munice:
Ammo Used:
UOF-420
UB-420
UB-425
UZ-420
UOF-420
UB-420
UB-425
UZ-420
Výkony:
Performance:
 
Maximální dostřel:
Maximum Range: (m/mi)
18130 ?
Rychlost střelby:
Rate of Fire: (ran/min/rpm)
7 7
Úsťová rychlost:
Muzzle Velocity: (m/s/ft/s)
737 ?
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Иванов А.: Артиллерия СССР во Второй мировой войне; Нева 2003; Санкт-Петербург
URL : https://www.valka.cz/SOV-107mm-kanon-vz-1940-M-60-t33371#379942 Verze : 0
107 mm kanon M-60 model 1940

Zpočátku bylo dělo ráže 106,7mm M-60 vyvíjené ve dvou variantách. První měla hlaveň při transportu taženou samostatně od lafety, což dovolovalo zmenšit celkové rozměry děla. Druhá varianta měla hlaveň osazenu tak, že se v případě transportu otočila hlaveň kolem své osy a nasměrovala se na přepravní kolesnu (tento systém také značně redukoval rozměry děla). Druhá varianta byla ovšem odmítnutá z obav, že toto dělo by se velmi problematicky rozvíjelo v lese. Pro výrobu prototypu byla tedy vybrána první varianta děla M-60. M-60 má oddělené nabíjení obdobné jako u 122 mm houfnice model 1910/30. M-60 má pístový závěr. Jeho zákluzný systém se skládá z hydraulické brzdy a hydraulicko-pneumatického zákluzového mechanismus. Zákluzná brzda je umístěná na lafetě zbraně, taktéž náměrový mechanismus je osazen na lafetě zbraně a je jednosektorový (pomocí šroubovice). Na lafetě byla namontována kola JaTB-4 z autobusového přívěsu.
Pro transport na krátké vzdálenosti se dělová hlaveň neotáčela a byla přepravována s mototrakcí.
Závod 172 vyrobil 4 experimentální zbraně v roce 1939.

Po úspěšných podnikových zkouškách ze 13. prosince 1939, byla dvě děla odeslána na zkoušky do ANIOP (první dělo mělo klasický vývrt hlavně, druhé tzv. hluboké drážky). Zkoušky ale ukázaly, po 1633 výstřelech a po tažení na okruhu o délce 1 968 km, téměř shodné výsledky pro obě děla:
Max. dostřel děla s normálním vývrtem byl 18 440 metry.
Max. dostřel děla s hlubokým vývrtem byl 18 360 metry.

Přesnost obou zbraně byla shodná. Praktická rychlost střelby 6-7 výstřelů za minutu. Zkoušky odhalily ale i vážný problém s neuspokojivou prací zákluzové brzdy. Od 11. do 25. října 1940 byly zpět na opravě v závodě, kde byly tyto nedostatky přepracovány. Po té byla děla odeslána na armádní zkoušky (experimentální baterie se skládala z dvou děl M-60). Během zkoušek děla prodělali závod na 732 km. Nejvyšší rychlost (vlečené za dělostřeleckým traktorem STZ-5) na cestě 18-20 km/h; na nezpevněných silnicích 10-12 km/h; na blátivých cestách nebo mimo cesty 6-8 km/h.
Pokus o vlečení děla dvěma posádkami byl neúspěšný. Jen otočení děla o 180° jim trvalo 23 minut.

Závěr odborného zmocněnce na 107 mm dělo M-60 byl kladný, dělo úspěšně prošlo všemi zkouškami a byl doporučený do služby. Ačkoli, komise poukazovala na problémy s náměrem zbraně a neuspokojivou prácí závěru.

Hromadná výroba M-60 byla svěřena nové dělostřelecké továrně 352 (Novovaskrseňsko). V roce 1940 továrna vyrobila prvních 24 děl, v roce 1941 - dalších 103 děl. Na začátku Velké vlastenecké války byl Novovaskreseňsk obsazen němci, ale z důvodu malého zájmu Rudé armády v letech 1941 a 1942 o tuto zbraň byla výroba tohoto děla pozastavena.

TTD:
Ráže: 106,7 mm
Bojová hmotnost: 4 000 kg
Hmotnost při přepravě: 4 300 kg
Dostřel: 17 450 - 18 130 m
Max. náměr: 45°
Odměr: 60°
Úsťová rychlost: 737 m/s
Obsluha: 8 osob
Transport: moto
Rychlost transportu: 6-20 km/h
Rychlost střelby:6-7 ran/min
Ve výzbroji červenu 1941: 127 ks

Charakteristiky dle použité munice:
Střelivo/ náplně střeliva/ hmotnost náplně/ úsťová rychlost/ dostřel
OF-420/stará plná náplň/ 4,46 kg/ 720 m/s / 17 450 m
OF-420/ 1 stupeň náplně/ 3,68 kg/ 610 m/s / 15 030 m
OF-420/ 2 stupeň náplně/ 2,90 kg/ 510 m/s / 12 800 m

Změna hořlavé (prachové) směsi v nábojnici
OF - 420 / nová plná náplň/ 4,46 kg/ 737 m/s /18 300m
OF-420/ 1 stupeň náplně/ 3,68 kg/ 630 m/s / 15 450 m
OF-420/ 2 stupeň náplně/ 2,90 kg/ 520 m/s / 13 000 m

B - 420/ plná náplň/ 4,5 kg/ 730 m/s / 3 000 m
B - 425/ plná náplň/ 4,5 kg/ 730 m/s / 3 000 m
Z - 420/ plná náplň/ 4,5 kg/ 737 m/s / 11 400 m

OF - tříštivotrhavé dělostřelecké granáty
B - protipancéřové dělostřelecké granáty
Z- zápalný dělostřelecký granát

Průbojnost protipancéřového granátu B-420
vzdálenost (m) : 100/ 300/ 500/ 1000 / 1500/ 2000/ 2500 /3000
sklon pancíře 60°: 111 mm/ 108 mm/ 106 mm/ 99 mm/ 92 mm/ 86 mm/ 75 mm
sklon pancíře 90°: 137 mm/ 133 mm/ 130 mm/ 121mm/ 113 mm/ 106 mm/ 92 mm

Zdroje:
A.Ivanov "Artillerija SSSR v period vtoroj mirovoj vojny" SPb, "Neva", 2003
URL : https://www.valka.cz/SOV-107mm-kanon-vz-1940-M-60-t33371#120764 Verze : 0
107mm kanon vz. 1940 M-60





Zdroj: pomnite-nas.ru
SOV - 107mm kanon vz. 1940 M-60 -


URL : https://www.valka.cz/SOV-107mm-kanon-vz-1940-M-60-t33371#376692 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více