Název: Name: | SNCASO S.O. 1221 Djinn | |
Originální název: Original Name: | SNCASO S.O. 1221 Djinn | |
Kategorie: Category: | víceúčelový vrtulník | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1953-DD.MM.1957 Société nationale des constructions aéronautiques du Sud-Ouest, Marignane DD.MM.1957-DD.MM.1965 Sud-Aviation, Société Nationale de Constructions Aéronautiques, Marignane | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1954-DD.MM.1965 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 178 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 16.12.1953 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Uspořádání rotorů: Rotor Configuration: | jiné uspořádání | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kluzné ližiny | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného vrtulníku: Empty Weight: | 360 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 760 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 800 kg | |
Délka s otáčejícími se rotory: Length with Rotors Turning: | ? m | |
Délka trupu: Fuselage Length: | 5,3 m | |
Šířka trupu: Fuselage Width: | ? m | |
Celková výška: Overall Height: | 2,6 m | |
Průměr hlavního rotoru: Main Rotor Diameter: | 11 m | |
Průměr vyrovnávacího rotoru: Tail Rotor Diameter: | - m | |
Plocha disku hlavního rotoru: Main Rotor Disc Area: | 95 m2 | |
Plocha disku vyrovnávacího rotoru: Tail Rotor Disc Area: | - m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | jiný | |
Počet motorů: Number of engines: | 1 | |
Typ: Type: | plynový generátor Turbomeca Palouste IV o ekvivalentnej výkonnosti 240 k (179 kW) dodáva stlačený vzduch do vrtuľových listov | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 250 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 130 km/h v m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 105 km/h v m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 3,5 m/s | |
Statický dostup: Static Ceiling: | 1800 m | |
Dynamický dostup: Dynamic Ceiling: | 2800 m | |
Dolet: Range: | 190 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 190 km | |
Přepravní kapacita: Transport Capacity: | 300 kg | |
Výzbroj a vybavení: Armament and Equipment: | ||
Výzbroj: Armament: | neriadené rakety | |
Vybavení: Equipment: | - | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | www.aviastar.org www.heli-archive.ch https://en.wikipedia.org/wiki/Sud-Ouest_Djinn www.flugzeuginfo.net Křídla vlasti č. 4/1960 |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/SNCASO-S-O-1221-Djinn-t189828#549836Verze : 1
Panzer
MOD
Viacúčelový vrtuľník S.O. 1221 Djinn francúzskej štátnej leteckej továrne Société nationale des constructions aéronautiques du Sud-Ouest bol prvým sériovo vyrábaným vrtuľníkom využívajúcim pre pohyb rotorových listov princíp nazývaný aj "studený tryskový pohon". Tento spočíval v tom, že motor s plynovou turbínou neroztáčal samotný rotor, ale dodával stlačený vzduch, ktorý bol prostredníctvom kanálov vnútri celokovových listov rotora vedený na ich koniec. Tam prúdil tryskami von a roztáčal rotor. Vďaka teplote vháňaného vzduchu cca 160°C, neboli už napr. potrebné žiadne prostriedky na zabránenie namŕzania rotorových listov.
Absencia mechanickej prevodovky (obvyklej u vrtuľníkov "klasickej" koncepcie) zároveň eliminovala potrebu vyrovnávania točivého momentu a teda aj potrebu montáže vyrovnávacieho chvostového rotora. Djinn preto disponoval len jednoduchými zvislými chvostovými plochami, ktoré boli ovládané pomocou pedálov v pilotnej kabíne. Toto jednoduché zariadenie umožňovalo smerové riadenie vrtuľníku okolo zvislej osi. Keďže chvostové plochy boli vystavené prúdu spalín z motora, boli potiahnuté nerezovým plechom. Vrtuľník bol pilotmi hodnotený ako veľmi obratný stroj, zhovievavý k prípadným chybám pilota.
Osádku tvorili pilot a pasažier, sediaci v kabíne krytej zpredu a čiastočne z bokov organickým sklom, na boky stroja bolo možné pripevniť dve lehátka pre zranených, prípadne náklad alebo poľnohospodárske postrekovacie zariadenie do celkovej hmotnosti 300 kg. Počas vojny v Alžírsku francúzska armáda niekoľko strojov vybavila pre bitevné účely neriadenými raketami a pevnými guľometmi. Viacero strojov tohto typu sa zachovalo do dnešných dní ako múzejné exponáty, niektoré sú dodnes prevádzkované súkromnými majiteľmi ako letuschopné.
www.flugzeuginfo.net
S.O. 1221 Djinn v švajčiarskych službách s čiastočne krytými nosidlami pre prevážaných pacientov
detail trysky na konci rotora
plynový generátor Turbomeca Palouste IV
pilotný priestor
prístrojový panel
Absencia mechanickej prevodovky (obvyklej u vrtuľníkov "klasickej" koncepcie) zároveň eliminovala potrebu vyrovnávania točivého momentu a teda aj potrebu montáže vyrovnávacieho chvostového rotora. Djinn preto disponoval len jednoduchými zvislými chvostovými plochami, ktoré boli ovládané pomocou pedálov v pilotnej kabíne. Toto jednoduché zariadenie umožňovalo smerové riadenie vrtuľníku okolo zvislej osi. Keďže chvostové plochy boli vystavené prúdu spalín z motora, boli potiahnuté nerezovým plechom. Vrtuľník bol pilotmi hodnotený ako veľmi obratný stroj, zhovievavý k prípadným chybám pilota.
Osádku tvorili pilot a pasažier, sediaci v kabíne krytej zpredu a čiastočne z bokov organickým sklom, na boky stroja bolo možné pripevniť dve lehátka pre zranených, prípadne náklad alebo poľnohospodárske postrekovacie zariadenie do celkovej hmotnosti 300 kg. Počas vojny v Alžírsku francúzska armáda niekoľko strojov vybavila pre bitevné účely neriadenými raketami a pevnými guľometmi. Viacero strojov tohto typu sa zachovalo do dnešných dní ako múzejné exponáty, niektoré sú dodnes prevádzkované súkromnými majiteľmi ako letuschopné.
www.flugzeuginfo.net
www.heli-archive.ch
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | SNCASO S.O.1221 Djinn |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
S.O. 1221 Djinn v švajčiarskych službách s čiastočne krytými nosidlami pre prevážaných pacientov
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | SNCASO S.O.1221 Djinn |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
detail trysky na konci rotora
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | SNCASO S.O.1221 Djinn |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
plynový generátor Turbomeca Palouste IV
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | SNCASO S.O.1221 Djinn |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
pilotný priestor
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | SNCASO S.O.1221 Djinn |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
prístrojový panel
URL : https://www.valka.cz/SNCASO-S-O-1221-Djinn-t189828#549837Verze : 4
Panzer
MOD
Reklama
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.