Roussel 30

     
Název:
Name:
Roussel 30 Roussel 30
Originální název:
Original Name:
Roussel 30
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1939-DD.MM.1939 Jacques Roussel, Courbevoie /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1939-DD.MM.1939
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.04.1939
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1030 kg 2271 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1767 kg 3896 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
7,75 m 25ft 5,12in
Délka:
Length:
6,10 m 20ft 0,15in
Výška:
Height:
1,98 m 6ft 5,95in
Plocha křídla:
Wing Area:
10,00 m2 107.64 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Gnome-Rhône 14M-17 o výkonu 507 kW, později
Gnome-Rhône 14M-? o výkonu 588 kW
Gnome-Rhône 14M-17, power 681 hp, later
Gnome-Rhône 14M-?, power 789 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
500 l 110 Imp gal / 132 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
520 km/h v 5800 m 323.1 mph in 19029 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
420 km/h v ? m 261 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
19 m/s 3740.2 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
? m ? ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x kanon Oerlikon AS ráže 20 mm 2x 20 mm Oerlikon AS cannon
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
Vytrvalost: 2 h Endurance: 2 hr
Zdroje:
Sources:
Němeček, Václav. Roussel 30, L+K 1986/05.
Green, W.; Swanborough, G. Encyklopedie stíhacích letounů. Svojtka & Co., Praha 2002. ISBN 80-7237-341-2.
URL : https://www.valka.cz/Roussel-30-t42933#169311 Verze : 0
Roussel 30

Historie letounu:
Od poloviny třicátých let se ve Francii projevovaly snahy o konstrukce lehkých stíhacích letadel, poháněných motory s poměrně malým výkonem. Tato myšlenka vznikla při závodech sportovních letadel, která dosahovala vysokých výkonů a jejich motory neměly zdaleka takové výkony, jako vojenské stíhačky té doby. Francouzské letectvo, které se snažilo o modernizaci, dalo peníze i na projekty letadel jaké navrhovaly firmy Caudron a Mureaux. Nutno říci, že kromě Caudronů 714, se žádný stroj nedostal do sériové výroby a ani tyto Caudrony nezazářily na francouzském nebi svými výkony.
Jedním z méně známých konstruktérů, kteří se snažili o co nejlehčí konstrukci byl Jacques Roussel. Ten nejdříve podrobil kritice letoun Bloch 150 C.1, jehož konstruktérem byl starší Jacquesův bratr. Na Blochu kritizoval velkou hmotnost, nedokonalé aerodynamické řešení a plýtvání materiálem i lidskou prací, aby dokázal pravdivost svých slov, začal v létě 1938 sám se stavbou lehkého a aerodynamicky jemného stroje, kterým chtěl dokázat, že má pravdu. Po půl roce usilovné práce byl hotov. Postavil poměrně malý celokovový dolnoplošník, jemných tvarů, který byl poháněn motorem o téměř polovičním výkonu, než měl MB- 152C.1. Zalétání proběhlo na letišti v Etampes s kladným výsledkem. Roussel doplnil palivové nádrže a vestavěl výzbroj, musel použít dva kanóny Oerlikon. Původně počítal s kanóny HS-404, ty ale nebyly pro soukromou stavbu k dispozici, protože jich nebyl dostatek ani pro francouzské letectvo.
Piloti na Roussela naléhali ať použije pro letoun výkonnější motor Gnome-Rhône 14M o výkonu 800 koní. Roussel jim nakonec ustoupil a motor do svého letounu vestavěl a to zejména pro jeho lepší výškovost. Zkoušky s tímto motorem již nebyly dokončeny, protože německá vojska byla již před Paříží, letadlo bylo odesláno v rozebraném stavu do Bordeaux a zde bylo zničeno při požáru hangáru.


______________________________________________________________
URL : https://www.valka.cz/Roussel-30-t42933#169314 Verze : 0
Dvě fotografie poměrně slabé kvality, bohužel jiné nemám.
Roussel 30 -


Roussel 30 -


URL : https://www.valka.cz/Roussel-30-t42933#169316 Verze : 0
http://www.airwar.ru/enc/fww2/roussel30.html

Roussel 30 -


Roussel 30 -


URL : https://www.valka.cz/Roussel-30-t42933#507082 Verze : 0
Trojpohledový náčrtek
Roussel 30 -


URL : https://www.valka.cz/Roussel-30-t42933#169315 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více