Název: Name: | Potez XV A.2 | Potez XV A.2 |
Originální název: Original Name: | Potez XV A.2 | |
Kategorie: Category: | průzkumný/pozorovací letoun | reconnaissance/scout aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1921-DD.MM.1923 Société des Aéroplanes Henry Potez, Levallois DD.MM.1925-DD.MM.1925 Podlaska Wytwórnia Samolotów, Biała Podlaska DD.MM.1925-DD.MM.1927 Zakłady Mechaniczne E. Plage i T. Laśkiewicz, Lublin | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1921-DD.MM.1927 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 545: 410 Potez 100 Plage i Laśkiewicz 35 PWS | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.10.1921 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | biplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | fixed |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1365 kg | 3009 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1870 kg | 4123 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 1990 kg | 4387 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 12,688 m | 41ft 7,5in |
Délka: Length: | 8,600 m | 28ft 2,5in |
Výška: Height: | 3,200 m | 10ft 6in |
Plocha křídla: Wing Area: | 45,01 m2 | 484.48 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 53,429 kg/m2 | 10.94 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Lorraine 12Db kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 305 kW (415 k)m max. výkon 294 kW (400 k) při 1 600 ot/min v h= 2 000 m. Vrtule dvoulistá dřevěná. | Lorraine 12Db twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine rated at de 409 hp for take-off and 395 hp at 1,600 rpm at 6,562 ft, driving a two-blade wooden propeller. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 400 l ve dvou interních nádržích (330 + 70) | 88 UK gallons (105.7 US gallons) in two internal tanks. |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 202 km/h v 0 m | 125.5 mph in 0 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 187 km/h v 1800 m | 116.2 mph in 5906 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 3,9 m/s | 767.7 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5,75 min do 1000 m | 5,75 min to 3281 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 5250 m | 13780 ft |
Dolet: Range: | 570 km | 316.9 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kulomet Vickers ráže 7,7 mm nad motorem a 1x zdvojený kulomet Lewis ráže 7,7 mm v zadní kabině. Pumový náklad: do 125 kg | One fixed forward-firing 0.303 Vickers machine-gun in the fuselage and one twin rearward-firing 0.303 Lewis machine-guns on a ring mounting. Bomb load: Up to 275.6 lb. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Viz historie typu. | The plane was designed in the beginning of 1920s by Henry Coroller in Potez works. It was a development of a fighter SEA IV built by Société d'Etudes Aéronautiques, a former firm of Henry Potez and Coroller. A prototype was flown in October 1921 and shown at Paris Air Show that year. It was conventional biplane with a fixed tailskid landing gear and a nose-mounted Lorraine 12D engine. The engine was later replaced by a Renault 12Fe. The Potez XV was exported widely, eight going to Denmark, 12 to Spain, 120 to Romania and 30 of a slightly modified version, designated Potez XVII, to Bulgaria. In addition, a sample batch exported to Poland was followed by 135 aircraft licence-built in that country. |
Zdroje: Sources: | Bohdan Arct – Samoloty Świata Warszawa 1959 Edit Vláďa 22.12.2013 dle: Andrzej Glass, Polskie konstrukcje lotnicze: 1893-1939, Tom 1, Wydawnictwo STRATUS, Sandomierz, 2004, ISBN: 83-916327-8-4 www.aviafrance.com http://www.aviastar.org/air/france/potez-15.php www.samolotypolskie.pl http://www.airwar.ru/enc/other1/potez15.html |