Polikarpov UTI-4 typ 15

Polikarpov UTI-4 Type 15 / Поликарпов УТИ-4 тип 15
     
Název:
Name:
Polikarpov UTI-4 typ 15 Polikarpov UTI-4 Type 15
Originální název:
Original Name:
Поликарпов УТИ-4 тип 15
Kategorie:
Category:
cvičný letoun trainer aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1937-DD.MM.1941 Gorkovský letecký závod č. 21 Ordžonikidzeho, Gorkij /
DD.MM.1940-DD.MM.1941 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk /
DD.03.1941-DD.MM.1941 Rostovský letecký závod č. 458, Rostov na Donu /
DD.MM.1941-DD.01.1942 Bakuský letecký závod č. 458, Baku /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1937-DD.01.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1660 nově postavených letounů
cca 150 další přestavěných stíhačak po opravách
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.10.1935
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola/lyže wheels/ski
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1156 kg 2549 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1458 kg 3214 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,004 m 29ft 6,5in
Délka:
Length:
5,985 m 19ft 7,66in
Výška:
Height:
3,520 m 11ft 6,5in
Plocha křídla:
Wing Area:
14,45 m2 155.54 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
100,9 kg/m2 20.67 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Švecov M-25V vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 570 kW (775 k) a nominální výkon 551,62 kW (750 k) v h= 2 900 m.
Vrtule AV-1 dvoulistá kovová s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 2 800 mm.
Shvetcov M-25V nine-cylinder air-cooled radial engine, rated at 765 hp for take-off and nominal power 740 hp at 9,514 ft,
driving a two-blade metal variable-pitch propeller Type AV-1 of 9ft 2 1/4in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
145 l 32 UK gallons (38.3 US gallons)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
450 km/h v 2800 m 279.6 mph in 9186 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
14,8 m/s 2913.4 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,39 min do 5000 m 6,39 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8960 m 29396 ft
Dolet:
Range:
365 km 226.8 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
bez výzbroje without weapons
Uživatelské státy:
User States:








Poznámka:
Note:
Část letounů byla vyrobena v jednomístné bitevní verzi, tyto stroje byly nasazeny bojích u Baku. Part of the aircraft produced in 1939 had a fixed landing gear.
The existence of a assault variants is not demonstrated.
Zdroje:
Sources:
Yefim Gordon and Keith Dexter. Polikarpov's I-16 Fighter, Its Forerunners and Progeny, Red Star, Vol.3., Earl Shilton, Leicester, UK, Midland Publishing Ltd., 2002. ISBN 1-85780-131-8
Hans-Heiri Stapfer, Polikarpov Fighters in Action, Part 2, Aircraft in Action number 158., Carrollton, TX, Squadron/Signal Publications, Inc., 1996. ISBN 0-89747-355-8.
Michail Maslov, Istrebitěl I-16, Выпуск №2: М. Aрмада, 1997
http://i16fighter.ru/mods/uti4/uti4.htm
http://crimso.msk.ru/Site/Crafts/Craft20034.htm
http://www.airwar.ru/enc/other2/uti2.html
archiv autora

Polikarpov UTI-4 typ 15 -


Polikarpov UTI-4 typ 15 -


Polikarpov UTI-4 typ 15 -


Polikarpov UTI-4 typ 15 -


URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-UTI-4-typ-15-t81598#461821 Verze : 0

Polikarpov UTI-4 typ 15


Přechod pilotů na tehdy moderní stíhačku Polikarpov I-16 byl dosti náročný, pokud pilot přecházel z dvouplošníků typové řady I-15, musel si zvyknout na vysoké plošné zatížení a také na zcela odlišné chování jednoplošných „šestnáctek“, ještě horší to bylo pro mladé piloty, kteří dosud létali na cvičných Polikarpovech Po-2. Proto vzniklo celkem 115 dvoumístných cvičných UTI-2, majících základ v bojovém I-16 typ 4, tzn., že byl poháněn devítiválcem Švecov M-22 o výkonu 480 k, tento motor však postupem doby přestal být vyráběn a tak bylo nutno přistoupit k výrobě modernějšího cvičného letounu. Další důvody byly tyto, v roce 1935 výkon dalších verzí „šestnáctek“ stoupl a to zejména díky motoru Švecov M-25 a navíc nové verze byly vybaveny vztlakovými klapkami a tak vzniká nový letoun pro pokračovací výcvik jako UTI-3, který byl poháněn motorem M-58. Prototyp byl testován, ale motorů byl nedostatek, a tak zůstal UTI-3 pouze v jediném exempláři. Ještě v tomtéž roce vzniká další letoun označený jako UTI-4.


Tento letoun vycházel z I-16 typ 5, prototyp vzlétl na podzim 1935, létal bez výzbroje, s menšími palivovými nádržemi, bez radiovybavení a bez dýchačů, podvozek byl zatahovací. Letoun byl poháněn motorem M-25A o výkonu 715 k. Po nějakém čase se pokračovalo v odlehčování letounu a UTI-4 měl být dodáván s pevným podvozkem, pokud si řeknete, že to je na škodu kvality výcviku, tak v ruských poměrech to není pravda, podvozek mohl ovládat ze svého místa pouze instruktor! Od 1. 1. 1939 byly dodávány letouny s pevným podvozkem, tedy jen některé měly podvozek pevný, některé měly podvozek zatahovací, ale zafixovaný v otevřené poloze a podvozkové šachty byly zakryty původními kryty, nyní napevno přišroubovanými - příkaz byl splněn. Pevný podvozek umožnil jednoduchou záměnu kol za lyže.


Ke konci výroby se konečně UTI-4 dočkaly nově vyrobených krytů a dílů, kterými byly šachty pro podvozek zrušeny. Tyto poslední výrobní bloky byly dodány s motory M-25V o výkonu 750 k a s dynamostartéry. Výroba v Moskvě, Gorkém a v Novosibirsku byla dokončena v roce 1940, závod z Rostova byl evakuován do Baku a zde výroba pokračovala až do roku 1942. V této továrně bylo také vyrobeno několik desítek bitevních letadel označených jako UTI-4B.
Tyto letouny byly jednomístné se zaplechovaným zadním pilotním prostorem, v křídlech byly dva kulomety Berezin UBK ráže 12,7 mm, pod křídla bylo možno zavěsit šest neřízených raket RS-82 nebo dvě padesátikilové pumy FAB-50. Tyto bitevníky tvořily výzbroj 266. Leteckého pluku.
Cvičné letouny byly postupně spotřebovávány a tak byla nahrazovány modernějšími letouny jako např. Jak-7UTI. Několik letounů, ale ve službě vydrželo až do konce války, ale to byly používány v roli kurýrních letounů. Celkem bylo vyrobeno 1 660 cvičných letadel a přibližně 130 letounů bylo přestavěno z jednomístných stíhaček.



Použité prameny:
Yefim Gordon and Keith Dexter. Polikarpov's I-16 Fighter, Its Forerunners and Progeny, Red Star, Vol.3., Earl Shilton, Leicester, UK, Midland Publishing Ltd., 2002. ISBN 1-85780-131-8
Hans-Heiri Stapfer, Polikarpov Fighters in Action, Part 2, Aircraft in Action number 158., Carrollton, TX, Squadron/Signal Publications, Inc., 1996. ISBN 0-89747-355-8.
Michail Maslov, Istrebitěl I-16, Выпуск №2: М. Aрмада, 1997
http://i16fighter.ru/mods/uti4/uti4.htm
http://www.airwar.ru/enc/other2/uti2.html
http://i16fighter.ru/mods/uti4/uti4.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-UTI-4-typ-15-t81598#555593 Verze : 0
I-16 UTI


Zdroj :http://englishrussia.com/?p=2239#more-2239
Polikarpov UTI-4 typ 15 - I-16 UTI-4

I-16 UTI-4
URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-UTI-4-typ-15-t81598#299149 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více