27. září 1905 vešlo v Rakousko-Uhersku v platnost nové nařízení o povinném zavedení státních poznávacích značek. Ve sbírce zákonů vyšlo 7. října 1905. V závěrečných ustanoveních se píše, že ustanovení tohoto nařízení vstupují v platnost tři měsíce od zveřejnění, což je tedy 7. ledna 1906. Takže od tohoto data platí §26: Motorová vozidla musí být opatřena úřadem vydanou poznávací značkou a k tomuto datu lze rovněž prohlásit, že se jedná o významný den v dějinách českých zemí, protože došlo k oficiálnímu zavedení poznávacích značek pro motorová vozidla. V letošním roce jsme tak oslavili 100 let poznávacích značek v Českých zemích ...
Nařízením ministerstva vnitra v dorozumění s ministerstvem veřejných prací a ministerstvem financí ze dne 28. dubna 1910, čís. 81. ř. z.*), pak vyšla obecná ustanovení pro jízdu samohybných vozidel (automobilů, motorových vlaků a motorových kol), která v původním znění (s některými slovními úpravami, kterými byl po roce 1918 vzat zřetel na nové politické poměry) platila prakticky až do roku 1932.
___________________________________________________
*) Nařízení hlavně implementuje do rakouské legislativy tzv. „Pařížskou úmluvu″.
Vzhledem k dualistickému uspořádání monarchie zavedla každá část vlastní systém. Ten předepisoval v obou případech bílé tabulky. Pro Budapešť a Uherské země byla určena červená písmena a černá evidenční čísla, pro Vídeň a všechny Rakouské země potom černá písmena (i číslice), označující zemi. Mezinárodní poznávací značka Rakouska bylo A na oválném štítku a Uherska H.
V rakouské části (do které příslušela samostatnou zemí Praha, dále Čechy, Morava a Slezsko) tedy byly od začátku roku 1906 zavedeny bílé tabulky s černým písmem. Na ní bylo uvedeno písmeno vyjadřující region - většinou zemi a pak jedno- až trojmístné číslo. Pokud byla přidělená číselná řada vyčerpána, byly za dané písmeno přidávány římské číslice (I, II, III atd.). V Čechách, Haliči a také ve Vídni byly římské číslice již od začátku platnosti systému.
Přední tabulky značek byly většinou jednořádkové, zadní dvouřádkové. V horním řádku bylo písmeno a případně římské číslice, v dolním pořadové číslo 1-999. Tato evidence byla upřesněna již zmíněným Nařízením ministerstva vnitra.
Celá práce na téma Historie a vývoj poznávacích značek motorových vozidel v Českých zemích od Rakousko-Uherska do současnosti je nyní zveřejněna na adrese: http://www.feudal.cz/spz/index.htm
101. výročí Zavedení poznávacích značek v Českých zemích připadá na neděli 7. ledna 2007
země Uherské koruny
Rakouské císařství
Úvod webovských stránek
Reklamní banner (animovaný)
Nařízením ministerstva vnitra v dorozumění s ministerstvem veřejných prací a ministerstvem financí ze dne 28. dubna 1910, čís. 81. ř. z.*), pak vyšla obecná ustanovení pro jízdu samohybných vozidel (automobilů, motorových vlaků a motorových kol), která v původním znění (s některými slovními úpravami, kterými byl po roce 1918 vzat zřetel na nové politické poměry) platila prakticky až do roku 1932.
___________________________________________________
*) Nařízení hlavně implementuje do rakouské legislativy tzv. „Pařížskou úmluvu″.
Vzhledem k dualistickému uspořádání monarchie zavedla každá část vlastní systém. Ten předepisoval v obou případech bílé tabulky. Pro Budapešť a Uherské země byla určena červená písmena a černá evidenční čísla, pro Vídeň a všechny Rakouské země potom černá písmena (i číslice), označující zemi. Mezinárodní poznávací značka Rakouska bylo A na oválném štítku a Uherska H.
V rakouské části (do které příslušela samostatnou zemí Praha, dále Čechy, Morava a Slezsko) tedy byly od začátku roku 1906 zavedeny bílé tabulky s černým písmem. Na ní bylo uvedeno písmeno vyjadřující region - většinou zemi a pak jedno- až trojmístné číslo. Pokud byla přidělená číselná řada vyčerpána, byly za dané písmeno přidávány římské číslice (I, II, III atd.). V Čechách, Haliči a také ve Vídni byly římské číslice již od začátku platnosti systému.
Přední tabulky značek byly většinou jednořádkové, zadní dvouřádkové. V horním řádku bylo písmeno a případně římské číslice, v dolním pořadové číslo 1-999. Tato evidence byla upřesněna již zmíněným Nařízením ministerstva vnitra.
Celá práce na téma Historie a vývoj poznávacích značek motorových vozidel v Českých zemích od Rakousko-Uherska do současnosti je nyní zveřejněna na adrese: http://www.feudal.cz/spz/index.htm
101. výročí Zavedení poznávacích značek v Českých zemích připadá na neděli 7. ledna 2007
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
země Uherské koruny
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Rakouské císařství
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Úvod webovských stránek
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Reklamní banner (animovaný)