Název: Name: | Petljakov TB-7 AM-35 | Petlyakov TB-7 AM-35 |
Originální název: Original Name: | Петляков ТБ-7 АМ-35 | |
Kategorie: Category: | bombardovací letoun | bomber aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1939-DD.12.1941 Kazaňský letecký závod č. 124 Sergo Ordžonikidze, Kazaň DD.12.1941-DD.MM.1942 Kazaňský letecký závod č. 22 S. P. Gorbunova, Kazaň | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1939-DD.MM.1942 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 29 + 21 konverzí | |
První vzlet: Maiden Flight: | 27.12.1936 ANT-42 | |
Osádka: Crew: | 11 - 12 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 18571 kg | 40942 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 27000 kg | 59525 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 33500 kg | 73855 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 39,130 m | 128ft 4,54in |
Délka: Length: | 23,200 m | 76ft 1,38in |
Výška: Height: | 6,250 m | 20ft 6,06in |
Plocha křídla: Wing Area: | 188,66 m2 | 2030.72 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 177,57 kg/m2 | 36.37 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 4 | |
Typ: Type: | Mikulin AM-35A kapalinou chlazený přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 993 kW (1 200 k), max. bojový výkon 1 030 kW (1 400 k) h= 4 750 m. Vrtule trojlisté kovové VIŠ-24 s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 4 100 mm. | Mikulin AM-35A twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, supercharger: two-speed centrifugal type M-100 with aftercooler, rated at 1,184 hp for take-off, max. power output 1,381 hp, driving a three-bladed variable-pitch propellers VISh-24, of diameter 13ft 5,41in. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 12440 l | 2736 Imp gal / 3286 US gal |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 443 km/h v 6360 m | 275.3 mph in 20866 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 280 km/h v 4600 m | 174 mph in 15092 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 5,9 m/s | 1161.4 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 14,6 min do 5000 m | 14,6 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9300 m | 30512 ft |
Dolet: Range: | 3700 km | 2299.1 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 4700 km | 2920.4 mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pohyblivý kanón ŠVAK ráže 20 mm otočné střelecké věži MV-6 na hřbetě trupu (200 nábojů), 1x pohyblivý kanón ŠVAK ráže 20 mm v ocasním střelišti KEB (200 nábojů) 1x pohyblivý dvojkulomet ŠKAS ráže 7,62 mm v přídi (po 650 nábojích) 2x pohyblivý kulomet UBT ráže 12,7 mm ve střelištích ŠU motorových gondol (230 nábojů každý). Pumový náklad: do 4 000 kg, běžně 2 000 kg. Pro speciální úkoly až 5 000 kg. | One flexible rearward-firing 0.79 inch ShVAK cannon in dorsal turret, 200 rounds, one flexible 0.79 inch ShVAK cannon in tail turret, 200 rounds, two flexible 0.5 inch UBT machine-guns in engine nacelles 230 rpg and one a twin 0.30 inch ShKAS inch machine-guns in nose position, 650 rpg. Bomb load: Up to 11,023 lb. Normal load: 4,410 lb. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - | TB-7 were under construction on an aircraft manufacturing plant in Kazan. In July 1941 from such airplanes have generated the first fighting connection under a command of known polar pilot Mikhail Vodopyanov, and in August, 1941 this connection has made a strike to Berlin. At fulfilment of this long-distance flight TB-7 had three tons of bombs, i.e. in some times it is more, than twin-engined distant bombers. Because of the come to light unreliability of diesel engines on ТБ-7 began to set AM - 35А, crew of pilot Pusepa on such airplane in 1942 has delivered in the USA, and then back to Moscow the Soviet diplomatic mission led by Vyatcheslav Molotov. After Vladimir Petlyakova death in 1942 airplane TB-7 have renamed in Pe-8. Pе-8 with AM - З5А under main flight performances practically did not concede to such known American bombers as Boeing B-16 and Boeing B-24 "Liberator", but had a little bit smaller altitude performance. |
Zdroje: Sources: | Маслов, М. А. Летающие крепости Сталина: Бомбардировщик Пе-8. Яуза, Москва 2009. ISBN 978-5-699-36247-9. Unger, Ulrich. Pe-8 – Der sowjetische Fernbomber. Brandenburgisches Verlagshaus, Berlin 1993. ISBN 3-89488-048-1. Bill Gunston, The Osprey Encyclopedia of Russian Aircraft 1875-1995, London, Osprey 1995, ISBN: 1-85532-405-9. Olaf Groehler, Petljakow Pe-8 (TB-7), In: Legendäre Flugzeuge, Militärverlag, Berlin 1990, ISBN 3-327-00863-9 L+K 20/1985, Václav Němeček, Letadla 39-45, Petljakov Pe-8 (TB-7) http://www.aviastar.org/air/russia/pe-8.php http://airwar.ru/enc/bww2/pe8.html archiv autora |