Pětiplošník Fjodorov

Fyodorov Quintuplane
Пятиплан Федорова
     
Název:
Name:
Pětiplošník Fjodorov Fyodorov Quintuplane
Originální název:
Original Name:
Самолёт-Пятиплан Федорова
Kategorie:
Category:
experimentální letoun experimental aeroplane
Výrobce:
Producer:
Jevgenij Stěpanovič Fjodorov, Petrohrad /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1897-DD.MM.1903
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR stroj nikdy nvzlétl
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
víceplošník more wings plane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
tandemové křídlo tandem wings
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg ? lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
6,50 m 21ft 3,9in
Délka:
Length:
6,00 m 19ft 8,21in
Výška:
Height:
? m ?
Plocha křídla:
Wing Area:
26,00 m2 279.86 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Buschet, výkon 10 k.s. Buschet, 10 h.p.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
? m ? ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
žádná none
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
Vyroben jediný exemplář, nezkoušen za letu.
Hmotnost paliva + maziva - 20 kg, hmotnost nákladu - 100 kg.
Only 1 prototype built. Aircraft was finished, but not tested. Weight of fuel + lubricant - 20 kg, payload - 100 kg.
Zdroje:
Sources:
www.ctrl-c.liu.se
flyingmachines.ru
www.ctrl-c.liu.se
eroplany.narod.ru
URL : https://www.valka.cz/Petiplosnik-Fjodorov-t128848#434818 Verze : 0
Pětiplošník Fjodorov


Slovo o autorovi
Jevgenij Stěpanovič Fjodorov (Евгений Степанович Фeдоров, 1851- 1909) - vojenský inženýr, jeden ze známých ruských pracovníků v oblasti vzduchoplavby a letectví. Byl jedním z aktivních pracovníků VII. oddělení Ruské technické společnosti (Русское техническое общество), účastnil se na mnoha jejích akcích. Ve studii uveřejněné v "Zápiskách I. R. T. O" (Записки И. Р. Т. О), posuzuje otázky letu ptáků, včetně energie, vynaložené ptákem při létání., a mnohé další. Jeho aerodynamické experimenty zahrnuly i studii křídla v plné velikosti, vestavěného na tendr parní lokomotivy.


Již roku 1888 sestavil "Příkladný projekt vzduchoplaveckého stroje" (Примерный проект воздухоплавательной машины ) - létajícího aparátu se smíšeným schématem. Základ stroje tvořil kruhovitý balón, podobný záchrannému lodnímu kruhu, naplněný vodíkem. Uvnitř kola měla být umístěna velká vrtule, zajišťující pohyb stroje ve svislé ose, tedy stoupání i klesání. Po stranách balónu pak měla být malá křídla a kormidlo pro řízení směru letu, dole trojmístná gondola s motorem a přistávací zařízení. Přístroj nebyl nikdy postaven.


Konstrukce
V roce 1895 přišel E. S. Fjodorov s projektem motorového pětiplošníku. Nejprve koncepci testoval na modelu. Ten ještě nebyl opatřen žádným pohonem, ale letěl tažený na šňůře jako drak.
V roce 1896 začal Fjodorov v Petěrburku na vlastní náklady stavět letadlo v plánované velikosti.

Z hlediska všeobecné charakteristiky lze projekt označit jako jednomístný bezocasý pětiplošník s křídly v tandemovém uspořádání. Křídla (konstruktérem označovaná jako opeření) se silně klenutým profilem o hloubce přibližně 0,8 m a potahem jen na horní ploše, se svislým příhradovým nosníkem pod náběžnou hranou, byla umístěna v pravidelných odstupech na jediné vzpěře, skloněné vpřed pod úhlem 30 stupňů. Pilotní sedadlo a motor typu Buchet o výkonu 10 koňských sil byly umístěny pod vzpěrou, motor s převodem na vrtuli se nacházel před pilotem.
Podvozek byl tvořen dvojici kol vepředu a s malým záďovým kolečkem. Letoun neměl trup v pravém slova smyslu, vše bylo umístěno na nosníku, rozvětvujícího se pro potřeby ukotvení podvozku. Vzpěra nesoucí křídla byla s trupovým nosníkem spojena celkem čtyřmi pomocnými stojinami.
Letadlo nemělo žádnou samostatnou svislou ocasní plochu nebo směrovku, řízení mělo být prováděno křivením konců křídel.


Stavba letadla trvala velmi dlouho (1897-1903), stroj nakonec dokončen byl, ale jeho výkony již nebyly ověřovány letovými zkouškami.


Význam
Z analýz návrhů a konstrukce letadel J. S Fjodorova je vidět, že návrhář nepoužil schéma A. F. Možajského, a v důsledku se po technicky moderním schématu objevily projekty méně dokonalé, takové, jako Fjodorovův kombinovaný první projekt a nebo pětiplošník. Na konci XIX. století ještě, díky nepochopení mnoha zásad letu, panovaly dosti zkreslené představy o konstrukci létajících aparátů a J. S Fjodorov tady, podle všeho, nebyl výjimkou. Experimenty A. F. Možajského s jeho poměrně vyspělou koncepcí letounu, poháněného ovšem ještě parním strojem, nebyly obecně známy. Projekty A. N. Lodygina, V. D. Spicyna, P. D. Kuzminského a jiných jasně říkají, že A. F. Možajskij zůstal nepochopen mnohými jeho současníky. A neznal je pravděpodobně ani J. S. Fjodorov.


Přesto vše je nutno konstatovat, že Fjodorovův pětiplošník byl druhým skutečným motorovým letadlem, postaveným v Rusku.


Prameny:
www.ctrl-c.liu.se
flyingmachines.ru
www.ctrl-c.liu.se
eroplany.narod.ru
Pětiplošník Fjodorov - Pramen uveden v textu

Pramen uveden v textu
URL : https://www.valka.cz/Petiplosnik-Fjodorov-t128848#434816 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více