PZL P.24E

     
Název:
Name:
PZL P.24E PZL P.24E
Originální název:
Original Name:
PZL P.24E
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1936-DD.MM.19RR Państwowe Zakłady Lotnicze, Wytwórnia Płatowców, Okęcie /
DD.MM.1938-DD.05.1939 SA Industria Aeronautică Română, Braşov /
Období výroby:
Production Period:
DD.06.1937-DD.MM.19RR série
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
25 - (5 PZL a 25 IAR)1)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.07.1936
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1340 kg 2954 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1900 kg 4189 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2000 kg 4409 lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,710 m 35ft 1,64in
Délka:
Length:
7,830 m 25ft 8,26in
Výška:
Height:
2,780 m 9ft 1,45in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,90 m2 192.67 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
106,10 kg/m2 21.73 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Gnôme-Rhône 14IIc32, vzduchem chlazený přeplňovaný dvouhvězdicový čtrnáctiválec, maximální výkon 684 kW, nominální výkon 661 kW při 2 300 ot/min.
Později několik letadel:
IAR K14-II C32, vzduchem chlazený přeplňovaný dvouhvězdicový čtrnáctiválec, maximální výkon 714 kW, nominální výkon 700 kW.
Vrtule Szomański dvoulistá dřevěná s pevným úhlem náběhu o průměru 2 900 mm.
Gnôme-Rhône 14IIc32, fourteen-cylinder two-row air-cooled radial supercharged engine, maximum power output 915 hp, nominal power output 885 hp at 2,300 rpm.
Later, several aircraft engine reached:
IAR K14-II C32, fourteen-cylinder two-row air-cooled radial supercharged engine, maximal power output 955 hp and nominal power 938 hp at 2,300 rpm,
driving two blade wooden fixed-pitch Szomański propeller of the diameter 9ft 6,17in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
336 l 74 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
408 km/h v 4500 m 253.5 mph in 14764 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
3000 km/h v 3500 m 1864.1 mph in 11483 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
11,0 m/s 2165.4 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10000 m 32808 ft
Dolet:
Range:
700 km 435 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Oerlikon FF ráže 20 mm v gondolkách pod křídlem (po 45 nábojích)
2x pevný kulomet Colt-Browning MG40 ráže 7,92 mm v křídle vně od kanónů (po 300 nábojích).
Pumová zátěž: 4x 10 – 12,5 kg
Two 0.79 inch Oerlikon FF cannon fixed forward-firing in underwing gondolas, 45 rpg and
two 0.312 inch Colt-Browning MG40 machine-gun fixed forward-firing in the wings 300 rpg.
Bomb load: four 22 or 27.5 lb bombs
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Rumunsko objednalo u PZL 5 letounů PZL.24E a zakoupilo licenční práva na stavbu dalších letadel této verze.
V Rumunsku operačně létaly do roku 1942 při ochraně Bukurešti a ropných polí u Ploieşti před sovětskými nálety. Zúčastnily se také počátečních bojů při operaci Barbarossa.
V roce 1942 byly již silně zastaralé, ale v Ploieşti létaly až do kapitulace.
PZL P.24E posloužily jako základ pro vývoj rumunské stíhačky IAR-80.
The Romanian Air Force ordered five or six PZL P.24E fighters in 1937 and built 25 or 40 IAR P.24E aircraft under license.
The fighters were used to guard Bucharest and the Ploieşti oilfields from Soviet bombers at the start of Operation Barbarossa.
Zdroje:
Sources:
Andrzej Glass, PZL P.24 A-G, Kagero 3007, Polish and English Publication, Monografie / Monographs, ISBN 83-89088-33-91)
Andrzej Glass, PZL P.24, Wydawnictwo Militaria, Warszawa, 994, ISBN 83-86209-13-5
The P.Z.L. P-24, Profile Publications No. 170, Profile Publications Ltd. Leatherhead, Surrey, England, No ISBN
L+K 22/1972, Letadla 1939-45
www.century-of-flight.net
http://www.aviastar.org/air/poland/pzl_p-24.php
http://www.airwar.ru/enc/fww2/p24.html
www.pilotfriend.com
archiv autora

PZL P.24E -


PZL P.24E -


URL : https://www.valka.cz/PZL-P-24E-t61308#392932 Verze : 0
PZL P.24E, Escadrila 61, Grupul 3 Vânãtoare
Letiště Baden, říjen 1941


Stroj byl vyroben v listopadu 1939 v továrně IAR v Brašově, jako první sériový kus P.24 v Rumunsku. Na podzim 1941 do jeho kabiny nejčastěji usedal Petere Cojocaru a účastnil se bojů v okolí Oděsy.


Pramen:
Morosanu, T. L. - Melinte, D. A.: Romanian Fighter Colours 1941-1945, Stratus - MMPBooks, Sandomierz 2010

PZL P.24E -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/PZL-P-24E-t61308#396103 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více