PZL.37A-bis Łoś

     
Název:
Name:
PZL.37A-bis Łoś PZL.37A-bis Łoś
Originální název:
Original Name:
PZL.37A-bis Łoś
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1938-DD.MM.1938 Państwowe Zakłady Lotnicze, Wytwórnia Płatowców Nr 1, Okęcie /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1938-DD.MM.1938
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
17
identifikovaná vojenská evidenční čísla / identified military serial numbers:
72.2 1)
72.13 (civilní imatrikulace / civil matriculation number SP-BNK)2)
72.14 (civilní imatrikulace / civil matriculation number SP-BNL)3)
72.15-72.18,
72.32, 72.36, 72.40-72.43, 72.52, 72.58, 72.60, 72.78
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1938
Osádka:
Crew:
4
pilot, radiooperátor, 2 palubní střelci
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
4225 kg 9315 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
6569 kg 14482 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
9105 kg 20073 lb
Rozpětí:
Wingspan:
17,93 (17.90?) m 58ft 9,9in
Délka:
Length:
12,92 (12,90?) m 42ft 4,66in
Výška:
Height:
4,25 m 13ft 11,31in
Plocha křídla:
Wing Area:
53,51 m2 575,98 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
170,2 kg/m2 34.86 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Bristol Pegasus XIIB o výkonu 643 kW Bristol Pegasus XIIB, power 860 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
hlavní nádrž v trupu - 532 l
2 nádrže v křídlech po 238 l
2 odhazovací nádrže po 119 l
možnost přidání dvou nádrží po 369 l do pumovnice
main fuselage tank - 117 Imp gal
wing tanks - 2x 52.3 gal
drop tanks - 2x 26.2 gal
2x 81.2 gal auxiliary tanks in the bomb bay
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
396 km/h v 2150 m 246.1 mph in 7054 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
310-345 km/h v X m 192,6-214,4 mph in X ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
3,38 m/s 665.4 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
26,31 min do 4500 m 26,31 min to 14764 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
5000 m 16404 ft
Dolet:
Range:
1400 km 869.9 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
2400 km 1491.3 mi
Výzbroj:
Armament:
3 kulomety Vickers F ráže 7,92 mm nebo PWU wz. 37 "Szczeniak" se zásobou 1632 nábojů.

Bomby:
2 x 300 kg PuW + 18x100 kg Ż-31 nebo PuW
20 x 100 kg PuW nebo Ż-31
20 x 50 kg T-32 nebo wz. 29 nebo PuW
20 kontejnérů po 240 zápalných pum T-34 (celkem 1056 kg)
Three 7,92-mm Vickers F or PWU wz. 37 "Szczeniak" machine guns, 1,632 rounds


Bombs:
2x 662 lb PuW + 18x 221 lb Ż-31 or PuW
20x 221 lb PuW or Ż-31
20x 110 lb T-32 or wz. 29 or PuW
20x container for 240 T-34 incendiary bombs (total 2328 lb)
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
1) tento prototyp P.37/II verze A byl v roce 1938 přepracován na standard verze A-bis s motory Bristol Pegasus XX
2) tento stroj byl vybaven motory Gnome-Rhone 14N00/01 a sloužil jako třetí prototyp P.37/III
3) tento stroj byl vybaven motory Bristol Pegasus XX


Stroje A-bis byly na rozdíl od verze A vybaveny dvojitou SOP. Část z nich byla v létech 1938-1939 přestavěna na školní.
1) this prototype P.37/II of version A was rebuilt to A-bis version standard with Bristol Pegasus XX engines in 1938
2) this aircraft was equipped with Gnome-Rhone 14N00/01 engines and served as a third prototype P.37/III
3) this aircraft was equipped with Bristol Pegasus XX engines


Machines A-bis were in contrast with A version equipped with twin tail. Part of them was rebuilt as training aircraft during years 1938-1939.
Zdroje:
Sources:
Cynk, Jerzy B.: Siły lotnicze Polski i Niemiec Wrzesień 1939, WKŁ, Warszawa 1989
Cynk, Jerzy B.: Samolot bombowy PZL P-37 Łoś, WKŁ, Warszawa 1990
Bernád, Denes, Braniewski, Bogdan, Cynk, Jerzy B., Glass Andrzej, Kopański, Tomasz J.: PZL P.37 Łoś, Gdańsk 2006
Morgała, Andrzej: Polskie samoloty wojskowe 1918-1939, MON, Warszawa 1972
URL : https://www.valka.cz/PZL-37A-bis-Los-t104691#375352 Verze : 0
Seznam vyrobených PZL.37A-bis Łoś

Vojenské evidenční číslo Datum výroby Vojenský útvar (srpen-září 1939) Útvarové označení Poznámka
72.13 DD.MM.1938 - SP-BNK Od DD.06.1938 se stal prototypem P.37/III vybaveným motory Gnome Rhone 14N00/01. 15.08.1938 nouzově přistál (ztráta orientace posádky a nedostatek PHM) při propagačním letu v Turecku. Poškozený stroj ponechán na místě.
72.14 DD.MM.1938 211. (11.) bombardovací letka SP-BNL Od DD.05.1938 jako reklamní a pokusné letadlo. Od 28.05.1938 do 13.06.1938 vystaven na letecké výstavě v Bělehradě. V prosinci 1938 vystaven na XVI. leteckém salónu v Paříži. Od DD.MM.1939 ve stavu letky.
72.15 DD.MM.1938 ? ? 23.11.1938 a 13.12.1938 došlo k haváriím blíže neurčených P.37 Łoś od 211. bombardovací letky a 27.03.1939 od 213. školní bombardovací letky. Tento stroj mohl být mezi nimi.
72.16 DD.MM.1938 212. (12.) bombardovací letka ? 04.09.1939 sestřelen v prostoru obce Dłutówek velitelem 1./ZG 2, Oblt. Waldemarem von Roonem.
72.17 DD.MM.1938 211. (11.) bombardovací letka ? ?
72.18 DD.MM.1938 211. (11.) bombardovací letka ? 04.09.1939 poškozen PVO německé 1. tankové divize. Nouzově přistál u majetku Gieczno (obec Rogoźno).
72.32 DD.MM.1938 216. (16.) bombardovací letka A ?
72.36 DD.MM.1938 211. (11.) bombardovací letka ? 17.09.1939 evakuován do Rumunska.
72.40 DD.MM.1938 212. (12.) bombardovací letka ? 04.09.1939 zničen při náletu He 111H od 2./KG 53 na polní letiště Kuciny
72.41 DD.MM.1938 212. (12.) bombardovací letka ? 04.09.1939 zničen při náletu He 111H od 2./KG 53 na polní letiště Kuciny
72.42 DD.MM.1938 ? ? 23.11.1938 a 13.12.1938 došlo k haváriím blíže neurčených P.37 Łoś od 211. bombardovací letky a 27.03.1939 od 213. školní bombardovací letky. Tento stroj mohl být mezi nimi.
72.43 DD.MM.1938 212. (12.) bombardovací letka ? 04.09.1939 sestřelen v prostoru obcí Śladkowice-Dłutów pilotem 1./ZG 2 Uffz. Heinzem Katzmannem. Celá osádka padla.
72.52 DD.MM.1938 ? ? 23.11.1938 a 13.12.1938 došlo k haváriím blíže neurčených P.37 Łoś od 211. bombardovací letky a 27.03.1939 od 213. školní bombardovací letky. Tento stroj mohl být mezi nimi.
72.58 DD.MM.1938 XX bombardovací peruť (?) ? 13.09.1939 přistál omylem na území SSSR, kde byl internován.
72.60 DD.MM.1938 211. (11.) bombardovací letka ? ?
72.61 DD.MM.1938 211. bombardovací letka 4 Tovární výrobní číslo 1527, převzatý 16.11.1938, motory Pegasus XII č. 18139 a 18147. Nalétáno 37 hodin a 38 minut.15.05.1939 havaroval u města Góra Kalwaria. Dva členové osádky zahynuli a jeden těžce zraněn.
72.78 DD.MM.1938 216. (16.) bombardovací letka B 17.09.1939 evakuován do Rumunska.

Zdroje:
Cynk, Jerzy B.: Samolot bombowy PZL P-37 Łoś, WKŁ, Warszawa 1990
Bernád, Denes, Braniewski, Bogdan, Cynk, Jerzy B., Glass Andrzej, Kopański, Tomasz J.: PZL.37 Łoś, Gdańsk 2006
https://www.valka.cz/clanek_12317.html
URL : https://www.valka.cz/PZL-37A-bis-Los-t104691#376200 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více