Oeffag G

Oeffag-Mickl G
     
Název:
Name:
Flugboot Typ G Flugboot Type G
Originální název:
Original Name:
Flugboot Type G
Kategorie:
Category:
protiponorkový/protilodní letoun aeroplane for anti-submarine/anti-ship warfare
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1915-DD.MM.1916 Oesterreichisch-Ungarische Albatros-Flugzeugwerke GmbH, Wien-Stadlau /
DD.MM.1916-DD.MM.1916 Oesterreichische Flugzeugfabrik AG, Wiener Neustadt /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1915-DD.MM.1916
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
9-12
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.11.1915
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
člunový trup flying boat
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg ? lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
~4000 kg ~8800 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
~24,36 m ~79ft 11in
Délka:
Length:
~17,10 m ~56ft 1in
Výška:
Height:
~5,46 m ~17ft 11in
Plocha křídla:
Wing Area:
? m2 ? ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
3
Typ:
Type:
G1-G3: Hiero o výkonu 110 kW/150 k
G4-G7: Austro-Daimler AD6 série 18000 o výkonu 136 kW/185 k
G8-G9: Hiero o výkonu 169 kW/230 k
G1-G3: Hiero, power 148 hp
G4-G7: Austro-Daimler AD6 series 18000, power 182 hp
G8-G9: Hiero, power 227 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
110 km/h v ? m 68.4 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
45 min do 600 m 45 min to 1969 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
? m ? ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kanon ráže 66 mm d/20 na přídi - pouze první stroje
1x pohyblivý kulomet na hřbetě -


600-800 kg pum
1x flexible 66 mm D/20 cannon in the nose - early machines only
1x flexible machine gun amidshps - late machines only


1320-1760 lb of bombs
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- data platí pro stroje z počátku výroby, pozdější stroje měly trup dlouhý přibližně 18,85 m -
Zdroje:
Sources:
http://www.kuk-kriegsmarine.at/seeflieger3.htm
www.theaerodrome.com
www.theaerodrome.com
riseofflight.com
URL : https://www.valka.cz/Oeffag-G-t168843#511793 Verze : 0
Grosskampfflugboot G


Na přelomu let 1914 a 1915 se začaly stavět v Pulském arsenálu (Seearsenal Pola) velkokapacitní létající čluny pod označením Grosskampfflugboot (Velkokapacitní hydroplán), zkráceně Flugboot G (Hydroplán typ G nebo jak se tehdy česky nazývaly Hydroavion G). Celému projektu šéfoval Linienschiffsleutnant Maschinenbauingenieur 2. Klasse der Reserve Josef Mickl. Ing. Josef Mickl byl také námořní pilot. Projekt třímotorového letounu byl na tehdejší dobu monstrózní.


Podle původního návrhu Ing. Josefa Mickla, předloženého a schváleného admiralitou, měl být postaven třímotorový létající člun, nesoucí dvě torpéda nebo 800 kg pum a dále se připravovala eventualita vyzbrojit hydroavion kanónem ráže 66 mm. Kanóny pro tato letadla se vyvíjely a vyráběly v plzeňské Škodovce. Šlo o kanóny ráže 66 mm d/20. Kanónová výzbroj byla o cca 400 kg lehčí než torpéda a pumy, ale zpětný ráz mohl poničit kostru hydroavionu. A také ráže 66 mm a jeho průbojné granáty o váze 5 kg nemohly ohrozit větší loď než torpédový člun. Ten mohl s dobře secvičenou posádkou letadlo lehce vymanévrovat a zničit svými kanóny nebo kulomety. Už před dokončením prototypu v létě 1915, bylo rozhodnuto upustit od vyzbrojení hydroavionu torpédy a použít jej k ničení nepřátelských lodí pouze střelbou 66 mm kanónu. První prototyp pod označením G-1 byl hotov na podzim roku 1915.


Prototyp s označením G-1 se při zkušebním letu 23. listopadu 1915 zřítil. Před přistáním se Hydroavionu G 1 utrhla horní křídla a hydroavion se zřítil do Pulského přístavu. Hlavní pilot, tehdejší velitel námořního letectva, Linienschiffsleutnant Hugo Ockermüller zahynul, druhý pilot Gottfried Freiherr von Banfield a mechanik Havelka byli těžce zraněni.


Přes tuto katastrofu stavba prototypů pokračovala dál. Použité motory na pohon hydroavionu se vzletovou vahou bez výzbroje přes 4000 kg nestačily. Hydroavion dosáhl maximální rychlost 110 km/h a do výše 600 m stoupal 45 minut. V roce 1916 se namontovaly výkonnější pohonné jednotky Daimler, ani to však výrazně nepomohlo (výkonnější motory v roce 1916 v Rakousku a Německu neexistovaly). Hydroavion měl stále špatné letové vlastnosti a projevovala se i špatná pevnost draku při letové váze přes 4 tuny. Použité materiály a technologie té doby bohužel více nedovolovaly.


Druhá katastrofa se stala po roce zkoušek dalších prototypů. Dne 6. listopadu 1916 katastrofa postihla prototyp Hydroavion G 5 a celou posádku. Po slavnostním startu z Pulské zátoky se hydroavion zřítil nad Fažanským kanálem a dopadl na pobřeží. V troskách hydroavionu zahynuli Linienschiffsleutnant Gustav Klasing, Fregattenleutnant Hely Nicora, Fregattenleutnant Stanislav Kába (*1893, Stanislav Kába byl Čech, nastoupil k námořnictvu v roce 1912 jako námořní aspirant).


Teprve poté byl projekt velkohydroavionu zastaven a dalších 8 prototypů bylo zrušeno.

V počtu postavených prototypů se zdroje rozcházejí, podle jedněch bylo postaveno 9 prototypů, podle jiných 10 nebo až 12 kusů.



Technické údaje:
Rozpětí 28m
Délka ?
Letová váha, bez výzbroje 4 000kg
Pohonné jednotky 3x Hiero o výkonu 150 k (112 kW), později 3x Austro-Daimler o výkonu 210k (158 kW)



Poznámky:
Fregattenleutnant – fregatní poručík – nadporučík
Linienschiffsleutnant – poručík řadové lodí – kapitán
Maschinenbauingenieur – strojní inženýr



Zdroje:
Pod Rakouskou vlajkou, Jindřich Marek, Svět Křídel 2003, ISBN-80-86808-03-3
www.palba.cz
www.austro-hungarian-army.co.uk
Vlastní poznámky
URL : https://www.valka.cz/Oeffag-G-t168843#353161 Verze : 0
.
Oeffag G - Obří třímotorový létající člun Mickl vyrobený firmou Oeffag. Stroj létal v barvě materiálu. Kříže byly pouze na horní straně horního křídla a spodní straně dolního křídla. Zajímavostí jsou oba erby (rakouský i uherský) na směrovce.

Obří třímotorový létající člun Mickl vyrobený firmou Oeffag. Stroj létal v barvě materiálu. Kříže byly pouze na horní straně horního křídla a spodní straně dolního křídla. Zajímavostí jsou oba erby (rakouský i uherský) na směrovce.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Oeffag-G-t168843#505755 Verze : 0
riseofflight.com

Oeffag G -


URL : https://www.valka.cz/Oeffag-G-t168843#511794 Verze : 0
riseofflight.com

Oeffag G - Kanon v přídi G3. Následující stroje ho pravděpodobně již neměly.

Kanon v přídi G3. Následující stroje ho pravděpodobně již neměly.
URL : https://www.valka.cz/Oeffag-G-t168843#511795 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více