Nakadžima A6M2-N Suisen 2 [Rufe]

Nakajima A6M2-N Suisen 2 / 中島 A6M2-N ・ 二式水上戦闘機
     
Název:
Name:
Nakadžima A6M2-N Nakajima A6M2-N
Originální název:
Original Name:
中島 二式水上戦闘機
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.12.1941-DD.09.1943 Nakajima Aircraft Company, Ltd., Koizumi /
Období výroby:
Production Period:
DD.12.1941-DD.09.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
4 prototypy
323 sériová letadla
První vzlet:
Maiden Flight:
07.12.1941
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
plováky floats
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1923 kg 4239 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2462 kg 5428 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2883 kg 6356 lb
Rozpětí:
Wingspan:
12,000 m 39ft 4,43in
Délka:
Length:
10,132 m 33ft 2,89in
Výška:
Height:
4,305 m 14ft 1,49in
Plocha křídla:
Wing Area:
22,438 m2 241.541 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
109,70 kg/m2 22.47 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Nakadžima NK1C Sakae 12 (Ha-32-12), vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 691 kW (940 k), 699 kW (950 k) při 2 500 ot/min v h= 4 200 m
Vrtule trojlistá Hamilton-Sumitomo HS CS 40B s konstantní rychlostí otáček o průměru 2 900 mm
Nakajima NK1C Sakae 12 (Ha-32-12) fourteen-cylinder air-cooled radial, rated at 927 hp for take-off and 937 hp at 13,780 ft,
driving a three-blade Hamilton-Sumitomo HS CS 40B metal constant-speed propeller of the diameter 9ft 6,17in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
518 l + 325 l 114 UK gallons and 71.5 UK gallons in an additional tank.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
436 km/h v 5000 m 271 mph in 16404 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
296 km/h v ? m 183.9 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
12,3 m/s 2421.3 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,72 min do 5000 m 6,72 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9760 m 32021 ft
Dolet:
Range:
1148 km 713.3 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1778 km 1105 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet Type 97 ráže 7,7 mm s 500 náboji na hlaveň
2x pevný kanón Type 99-1 Model 3 ráže 20 mm se 100 granáty na hlaveň
Pumový náklad: 2x 60 kg, nebo 2x zápalná puma.
Two fixed forward-firing 0.303 inch Type 97 machine-guns in the upper fuselage decking, 500 rpg and
two fixed forward-firing 0.79 inch Type 99-1 Model 3 cannon in a wing-mounted, 100 rpg.
Bomb load: Up to 264 lbs bombs (two 132 lb bombs).
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
中島 二式水上戦闘機 - Nakadžima Nišiki Suidžó Sentóki - Námořní plovákový stíhač Type 2.
Spojenecké kódové označení - Rufe.

Viz historie.
中島 二式水上戦闘機 - Nakajima Ni-Shiki-Suijo-Sentoki - Navy Type 2 Fighter
Abbreviated designation: Suisen 2
Allied reporting name: "Rufe".

The first production A6M2-N was delivered in April of 1942. The A6M2-N first appeared in combat in the Solomons. The A6M2-N was given the Allied code name "Rufe". A6M2-Ns were initially deployed to Tulagi, but were caught in the raids leading up to the American landings on Guadalcanal. Although they inflicted some serious damage on the B-17s of the 11th Bombardment Group, these A6M2-Ns were soon destroyed.

The aircraft was deployed in 1942 in defensive actions in the Aleutians and Solomon Islands operations. Such seaplanes were effective at night in harassing American PT boats, and they were very difficult to detect, even with primitive radar. The A6M2-N was also used in the Aleutian campaign. In spite of the weight and drag of the float, the A6M2-N was actually quite fast and maneuverable, and could even outmaneuver many Allied fighters if they were unwise enough to try and dog-fight with this floatplane. On several occasions, they succeeded in scoring kills against aircraft as formidable as the P-38 Lightning.

As the war in the Pacific progressed, the A6M2-N was encountered just about everywhere. However, by this time the Japanese Navy had been thrown back onto the defensive, and in this mode the A6M2-N was no match for the Allied land-based fighters which opposed it. In spite of its obsolescence, the A6M2-N was still in service at Lake Biwa on the Japanese island of Honshu, being used primarily to train pilots for Kawanishi N1K1 Kyofu floatplane fighters, but occasionally being called up to act as an interceptor in the defense of central Honshu.
Zdroje:
Sources:
Famous Airplanes of the World, Type Zero Carrier Fighter Model 11-21, No.55, 1995-11, BunrinDo Co., Ltd., No ISBN.
Adam Jarski a Waldemar Pajdosz, Seria: Monografie Lotnicze Numer 7, Mitsubishi A6M Zero, Wydanie III, AJ-Press, Gdaňsk, 1995, ISBN 83-86208-25-2
Krzysztof Janowicz, Kagero Famous Airplanes 4 - Mitsubishi A6M2-N "Rufe", Kagero, Sandomierz, 2004, ISBN 83-89088-42-8
http://www.airwar.ru/enc/fww2/a6mn.html
http://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-A6M2-N-Suisen-2-Rufe-t1278#250718 Verze : 0

Nakajima A6M2-N


中島 二式水上戦闘機 / Ni-shiki suijō sentōki / Námořní plovákový stíhač Type 2


Japonské jméno: Suisen (neoficiální, zkrácené předchozí označení)


Allied reporting name: "Rufe"


Historie:
Přibližně rok před vypuknutím války v Pacifiku sestavilo velení japonského námořního letectva (海軍航空本部 - Kaigun Kōkū Hombu) specifikace plánu rozvoje 15-Shi. Tyto specifikace mimo jine obsahovaly technické požadavky na plovákový stíhací letoun. Kaigun Kōkū Hombu vybralo dva projekty, první projekt společnosti 川西航空機株式会社 – Kawanishi Kōkūki Kabushiki Kaisha (dále jen Kawanishi) představoval zcela nový letoun Kawanishi N1K1 , s druhým projektem se přihlásila společnost 中島飛行機株式会社 - Nakajima Hikōki Kabushiki Kaisha (dále jen Nakajima), její projekt námořnictvo označilo ve svém systému označování jako A6M2-N (N znamená, že se jedná o plovákový stíhací letoun a nikoliv, že jej vyrobila Nakajima). Kawanishi tedy navrhla zcela nový letoun s tehdy ještě neodladěným motorem Homare, techničtí důstojníci Kaigun Kōkū Hombu věděli, že tento letoun má značný výkonový potenciál, ale také zde byl předpoklad, že letoun bude mít před sebou delší dobu na dokončení, proto následně pomocí specifikací 16-Shi vyzvala společnost Nakajima, aby dle svého návrhu upravila osvědčenou palubní stíhačku A6M2 Rei-sen (Zero) do nové podoby.


Na projektu, továrně označením AS-1, pracovali od února 1941 inženýři Niitake a Tajima. Kolový podvozek byl odstraněn a nevyužitý prostor zaplechován. Na přední nosník křídla navázal šikmý pylon, který nesl centrální plovák. Na konce křídel byly namontovány dva malé vyrovnávací plováky. V centrálním plováku byla instalována ještě pomocná palivová nádrž. První prototyp vzlétl 7. 12. 1941, tedy v den, kdy přepadením námořní základny v Pearl Harboru začala válka v Pacifiku. Zkoušky, do kterých se zapojily ještě tři další prototypy, trvaly přibližně půl roku a od 2. 7. 1942 započala jejich sériová výroba.


Operační nasazení:
První jednotkou, která byla vyzbrojena tímto typem byla Yokosuka Kokutai, ta měla základnu v Tulagi. Plováková Zera odtud vzlétaly proti americkým průzkumným a bombardovacím letounům (B-17 Flying Fortress a B-24 Liberator) a to až do jejich úplného zničení - dne vylodění Američanů na Guadalcanalu. Rufe, takové bylo kodové spojenecké označení tohoto stíhače, operoval dále v oblati Šalamounových ostrovů (14. Kokutai). 452.Kokutai tento typ používala na Auletách a 934.Kokutai na základně Ambon operovala proti australskému letectvu. Zde byly letouny Rufe postupně nahrazovány modernějšími Kawanishi N1K1 Kyufu a tak vidíme, že splnily stíhací Rufe svou překlenovací úlohu dobře, svou operační činnost zakončily na jezeře Biwa na mateřském ostrově Honshu.
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-A6M2-N-Suisen-2-Rufe-t1278#107125 Verze : 3
Správné označení stroje je A6M2-N, spojenci mu dali kód "Rufe".
Na tomto typu létalo největší eso létající na plovákovém letounu v Pacifiku, jde o pilota jménem Eitoku Matsunaga létající u 934. letecké skupiny.
Jeho stroj nesl na směrovce označení "934-06" a přes zadní část trupu nesl žlutý blesk.
Ten, kdo se podívá na tento letoun, dokáže určitě s úctou ocenit 8 sestřelů tohoto stíhače, mezi kterými nechybí ani čtyřmotorový B-24 Liberator.
Nakadžima A6M2-N  Suisen 2 [Rufe] -


Nakadžima A6M2-N  Suisen 2 [Rufe] -


URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-A6M2-N-Suisen-2-Rufe-t1278#46060 Verze : 0
Ještě jedno foto A6M2-N a na další fotce je jasný důkaz toho, že piloti Rufe byli protivníci, které musel pilot spojeneckého bombardéru brát vážně.
Na letadle "NI-II8" létal u 803. letecké skupiny Poručík Keizo Yamazaki.
Nakadžima A6M2-N  Suisen 2 [Rufe] -


Nakadžima A6M2-N  Suisen 2 [Rufe] -


URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-A6M2-N-Suisen-2-Rufe-t1278#46061 Verze : 0
Použité prameny:
Rene J. Francillion PhD, Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137
William Green a Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, Salamander Books Ltd; New Ed edition, rok 2001, ISBN-10: 1840652691
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Tadeusz Januszewski, Krzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarki 1912-1945, tom1., Wydawnictwo Lampart, Warszawa, rok 2000, ISBN: 83-86776-56-0
Rene J. Francillion, The Mitsubishi A6M2 Zero-Sen, Aircraft in Profile, No. 129, Leatherhead, Surrey, UK: Profile Publications Ltd., rok 1966
Shigeru Nohara, A6M Zero in Action, Aircraft No.59, Carrollton, Texas: Squadron/Signal Publications, Inc., rok 1983, ISBN O-89747-141-5.
L+K 1/1976, Letadla 1939-45
http://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm
www.airwar.ru/enc/fww2/a6mn.html
http://www.vectorsite.net/avzero.html
http://www.j-aircraft.com/research/WarPrizes.htm
http://base13.glasnet.ru/aoj/mi/a6m.htm
www.aviastar.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-A6M2-N-Suisen-2-Rufe-t1278#250719 Verze : 0
Přiložím ještě trojpohledový náčrtek. Modrou barvou jsem označil plochu, kterou bylo nutno doplnit, aby se vyrovnal nárůst boční plochy před těžištěm letadla po montáži plováků.
Nakadžima A6M2-N  Suisen 2 [Rufe] -


URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-A6M2-N-Suisen-2-Rufe-t1278#107127 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více