Moskalev SAM-13

Москалев САМ-13
     
Název:
Name:
Moskalev SAM-13 Moskalev SAM-13
Originální název:
Original Name:
Москалев САМ-13
Kategorie:
Category:
experimentální letoun experimental aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1940-DD.05.1940 Voroněžský letecký závod č. 18 Vorošilova, Voroněž /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1938-DD.MM.1939 maketa/ mockup
DD.MM.1940-DD.05.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1940
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
754 kg 1662 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1183 kg 2608 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
7,300 m 23ft 11,33in
Délka:
Length:
7,850 m 25ft 9in
Výška:
Height:
2,550 m 8ft 4,4in
Plocha křídla:
Wing Area:
9,00 m2 96.88 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
131,444 kg/m2 26.92 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Renault MV-6 (licenční výroba motoru Renault 453-05) vzduchem chlazený invertní řadový šestiválec o vzletovém výkonu 161.8 kW (220 k).
Vrtule třílistá kovová s nastavitelným úhlem náběhu.
Renault MV-6 (licence production Renault 453-05) six-cylinder air-cooled inverted in-line engines rated at 217 hp for take-off or sea level,
driving a three-blade variable-pitch metal propeller.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
680 km/h v 5000 m 422.5 mph in 16404 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10000 m 32808 ft
Dolet:
Range:
850 km 528.2 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
Plánovaná:
4x pevný kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm (dva nad motorem a dva v křídlech).
Planned only:
Four fixed forward-firing 0.3 inch ShKAS machine-guns
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Václav Němeček, Letadla 39-45, Moskalev SAM-13, Letectví a kosmonautika č. 18/1993, ročník LXIX, str. 40/1196, vydavatelství Magnet Press, s.p., ISSN 0024-1156.
https://it.wikipedia.org/wiki/Moskalev_SAM-13
http://www.ctrl-c.liu.se/misc/ram/sam-13.html
http://www.airwar.ru/enc/fww2/sam13.html
http://base13.glasnet.ru/text/shavrov2/1-26.htm#13
militera.lib.ru
URL : https://www.valka.cz/Moskalev-SAM-13-t32490#117294 Verze : 3

Historie:


V roce 1938 se v Paříži konal tradiční Aerosalón a zde odbornou veřejnost překvapila holandská firma Fokker svým prototypem stíhacího letounu D-XXIII. Pilot seděl mezi dvěma motory, takové řešení mělo zcela logicky své výhody i nevýhody. Prototyp dvoutrupého Fokkeru zaujal celou řadu konstruktérů a jedním z nich byl i mladý konstruktér Alexander Sergjevič Moskalev. Jeho doménou byly především lehké sportovní stroje a pro své konstrukce letadel navrhoval často velmi neobvyklá řešení. Pracoval v různých konstrukčních týmech, kde navrhoval řadu velmi neobvyklých projektů, které byly většinou nevyužity. Moskalev příliš často navrhoval konstrukce, kterými předběhl svou dobu a tak vybočoval za zaběhnutých kolejí.

V době předvedení Fokkeru D-XXIII pracoval ve Voroněži v OKB-31, tato konstrukční kancelář byla součástí výrobního závodu č. 18, mladý Moskalev začal ihned pracovat na projektu lehké stíhačky obdobné koncepce, jakou měl i zmíněný Fokker. Projekt jeho nadřízené zaujal a Moskalev mohl přistoupit ke stavbě dřevěné makety, ta byla dokončena v roce 1939 a ihned poté byly zahájeny práce na prototypu. Prototyp byl dokončen v následujícím roce a koncem roku byl i zalétán.

Nový letoun s označením SAM-13, byl mnohem menší než Fokker D-XXIII, poháněly jej dva šestiválcové motory Renault MV-6, které se v SSSR měly licenčně vyrábět ve velkých sériích a měly pohánět cvičné a sportovní stroje DOSAAFu (rusky ДОСААФ). Letounek byl po stránce aerodynamiky dobře navržen i postaven, podvozek byl zatahovací příďového typu, SOP byla jednoduchá a byla ofukována proudem vzduchu od zadní vrtule.

V průběhu prvních letů bylo dosaženo rychlosti 560 km/h a to s nezataženým předním podvozkovým kolem. Sovětské vojenské letectvo prototyp také vyzkoušelo (testů se účastnil i známý zkušební pilot Mark Gallaj). SAM-13 byl ještě ofukován v aerodynamickém tunelu v CAGI (ЦАГИ - Центральный аэрогидродинамический институт). A. S. Moskalev, který prosazoval jeho urychlené zavedení do výzbroje, byl stroze odmítnut s důrazem na to, že letoun je neozbrojen a plánovaná výzbroj čtyř kulometů je slabá. Moskalev se údajně ještě snažil letoun připravit na závod sportovních letadel, ale tyto přípravy přerušila válka.

Letounek byl následně zničen při evakuaci do Omsku, celkem mělo být provedeno sedm zkušebních letů.


Použité prameny:
Václav Němeček, Letadla 39-45, Moskalev SAM-13, Letectví a kosmonautika č. 18/1993, ročník LXIX, str. 40/1196, vydavatelství Magnet Press, s.p., ISSN 0024-1156.
https://www.ctrl-c.liu.se/misc/ram/sam-13.html
https://www.airwar.ru/enc/fww2/sam13.html
URL : https://www.valka.cz/Moskalev-SAM-13-t32490#117295 Verze : 3
http://www.airwar.ru/enc/fww2/sam13.html

Moskalev SAM-13 -


Moskalev SAM-13 -


URL : https://www.valka.cz/Moskalev-SAM-13-t32490#563582 Verze : 0
Pro představu jak asi vypadal tento malý letounek SAM-13
Moskalev SAM-13 -


URL : https://www.valka.cz/Moskalev-SAM-13-t32490#117296 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více