Název: Name: | Morane-Saulnier MS.410 C.1 | Morane-Saulnier MS.410 C.1 |
Originální název: Original Name: | Morane-Saulnier MS.410 C.1 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1940-DD.MM.1940 Aéroplanes Morane-Saulnier, Puteaux | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1940-DD.MM.1940 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 5 + 74 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.01.1940 1st prototype (Nr.1028) | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1923 kg | 4239 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2581 kg | 5690 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 10,610 m | 34ft 9,75in |
Délka: Length: | 8,170 m | 26ft 9,66in |
Výška: Height: | 3,250 m | 10ft 8in |
Plocha křídla: Wing Area: | 15,98 m2 | 172.01 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 161,514 kg/m2 | 33.08 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Hispano-Suiza 12Y-31 kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec výkon 632,5 kW (860 k v h= 3 250 m. Vrtule trojlistá s nastavitelným úhlem náběhu typu Ratier 1607 o průměru 3 100 mm. | Hispano-Suiza 12Y-31 twelve-cylinder, liquid-cooled Vee engine, rated 848 hp at 10,335 ft, driving a three-blade variable-pitch Ratier 1607 propeller of diameter 10 ft 2 in. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 406 l v trupové nádrži a později 2x 146 l v podkřídelních neodhazovatelných nádržích | 89.3 UK gallons in a fuselage tank and later 64.2 UK gallons in two additional tanks under wings. |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 509 km/h v 4000 m1) | 316.3 mph in 13123 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 400 km/h v 5000 m | 248.5 mph in 16404 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 8,67 m/s | 1706.7 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | ? min to ? ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 8500 m | 27887 ft |
Dolet: Range: | 760 km | 472.2 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1500 km | 932.1 mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón HS-404 ráže 20 mm uložený mezi válci motoru a střílející osou vrtule s 60 granáty a 2x pevný kulomet MAC M-1934-39 ráže 7,5 mm v křídlech s 550 náboji pro každý v pásových podavačích. | One fixed forward-firing 0.79 inch Hispano-Suiza HS-404 cannon between cylinder banks, firing through propeller shaft, 60 rounds and two fixed forward-firing 0.295 inch MAC 1934-39 machine-guns in a wings, 550 rpg. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 1) S použitím ejektorového výfuku MS.410 byla vlastně modernizací pro MS.406, která měla probíhat jak v montážních závodech tak na letištích. Modernizace mělo být dosaženo modernizačními soupravami, které měly zvýšit bojovou hodnotu starších MS.406. Úprava spočívala v: - montáži pevného chladiče (u MS 406 byl zasouvací), aby se odstranilo přehřívání motoru v boji. - montáži nového křídla se čtyřmi kulomety MAC 1934, které již neměly bubnové zásobníky s 300 náboji, ale nábojový pás s 550 náboji. - instalaci ejektorových výfuků, kde výfukové plyny strhávaly vzduch a vytvářely tak mírný dopředný tah (vyzkoušeno na jediném stroji). Výroba a následná úprava probíhala od přelomu let 1939/40, do konce války však bylo upraveno jen několik málo ( 5?) kusů letadel. Po kapitulaci bylo v Clermont-Ferrandu modernizováno, pod německým dohledem, pravděpodobně 74 stíhacích MS.406 C1, ale modernizace mnohdy spočívala pouze v instalaci nového křídla. Poměrně jistý údaj je dodávka 9 letadel do Finska. Několik letadel bylo dodáno také do Chorvatska. | During the winter of 1939-40, development of an upgraded version of the MS.406 was begun as the MS.410. The programme was based on the use of existing MS.406 airframes which were to be fitted with a fixed radiator and a revised wing permitting installation of two belt-fed 0.295in guns rather than one drum-fed weapon. It was also proposed to fit ejector exhausts for additional thrust. The added thrust boosted the top speed to 316 mph. The events of May 1940 interrupted the programme when only five MS.410s had been completed. At the time, a further dozen conversions were virtually complete and some 150 sets of modified wings had been produced. After the Armistice, a modification centre was established under the auspices of the German authorities, repairable M.S.406s being sent to this centre for conversion to M.S.410 standard. In the event, 74 aircraft were fitted with the new wings, but some were completed as hybrids in that they retained the semi-retractable radiator, and none was fitted with the ejector exhausts. Nine MS.410s were delivered to Finland and others were included among the Morane-Saulnier fighters supplied to the Croat Air Force |
Zdroje: Sources: | Bartłomiej Belcarz, Morane MS 406C1, Caudron Cyclone CR 714C1, Bloch MB 151/152, Polskie Skrzydła 2, Sandomierz, Poland, Stratus, 2004, ISBN 83-89450-21-6. Gaston Botquin, M.S.406, Monografie Lotnicze No. 28, Gdańsk, Poland, AJ-Press, 1996, ISBN 83-86208-46-5. William Green and Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, New York, Smithmark, 1994, ISBN 0-8317-3939-8. Zbyněk Válka, Stíhací letadla 1939-45, Votobia, 1999, ISBN 80-7198-396-9 www.aviastar.org www.historyofwar.org http://www.2wojna.pl/encyklopedia-fr-sam-001.html http://www.airwar.ru/enc/fww2/ms410.html archiv autora |