Název: Name: | Miles M.60 Marathon | Miles M.60 Marathon |
Originální název: Original Name: | Miles M.60 Marathon | |
Kategorie: Category: | dopravní letoun | passenger aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1946-DD.02.1947 Miles Aircraft Ltd., Reading | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1946-DD.02.1947 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 19.03.1946 | |
Osádka: Crew: | 2+14 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 5198 kg | 11460 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 7484 kg | 16500 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 19.81 m | 65ft |
Délka: Length: | 15.93 m | 52ft 3in |
Výška: Height: | 4.27 m | 14ft |
Plocha křídla: Wing Area: | 46.45 m2 | 500 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 161.12 kg/m2 | 33 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 4 | |
Typ: Type: | de Havilland Gipsy Queen 71 o výkonu 246 kW třílistá vrtule | de Havilland Gipsy Queen 71, power 330 hp three-blade propeller |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 1091 l | 240 Imp gal |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 321.9 km/h v 1890 m | 200 mph in 6200 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 281.6 km/h v ? m | 175 mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 5.1 m/s | 1010 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | ? min to ? ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | ? m | ? ft |
Dolet: Range: | 1367.9 km | 850 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | - | - |
Uživatelské státy: User States: | - | - |
Poznámka: Note: | - | - |
Zdroje: Sources: | Brown, Don Lambert. Miles Aircraft Since 1925. Putnam, London 1970. ISBN 0-37000-127-3. www.miles-aircraft.com http://www.aviastar.org/air/england/miles_m-60.php http://en.wikipedia.org/wiki/Handley_Page_Marathon http://www.handleypage.com/Aircraft_hpr1.html http://www.airwar.ru/enc/craft/marathon.html www.csd.uwo.ca members.aol.com |
Miles M.60 Marathon
Miles M.60 Marathon
Handley Page (Reading) H.P.R.1 Marathon
Brabazonova komise, která měla za úkol převést leteckou výrobu v Británii pro mírové účely, podnítila také vznik specifikace 18/44, požadující lehký dopravní letoun pro 14 pasažérů. Do jejich realizace se pustily firmy Westland, Percival a Miles, u posledně zmiňované byl proto vytvořen Miles M.60 Marathon. První prototyp tohoto hornoplošného čtyřmotorového stroje s celokovovou konstrukcí vzlétl ve Woodley poprvé 19. května 1946, použité motory byly přeplňované de Havilland Gipsy Queen 71. Dostal civilní registraci G-AGPD a nějakou dobu úspěšně létal, 28. května 1948 však byl zničen při havárii. To už byl ale na světě druhý prototyp, G-AILH, jehož první start proběhl 27. února 1947. Byl také zahájena stavba třetího prototypu, označeného M.69, protože měl pouze dva motory, zato však turbovrtulové Armstrong Siddeley Mamba.
Mezitím se firma, tísněná nedostatečným zájmem o své stroje, dostala do vážných finančních problémů a byla převzata firmou Handley Page. V červenci 1948 se tak stala její pobočkou Handley Page (Reading) Ltd. V této době byla na druhém prototypu doplněna třetí, prostřední, směrovka a byl dokončen turbovrtulový Marathon II, který porvé vzlétl 23. července 1949. Později byl přestavěn pro hvězdicové motory Alvis Leonides Major a posloužil k testování technologií pro dopravní letadla firmy HP.
To už byla na základě druhého prototypu objednána série 50 strojů (jako H.P.R.1 Marathon), 30 pro British European Airways a 20 pro pobočky BOAC. Tyto stroje měly krmomě tří až pětičlenné osádky místo pro 18-22 cestujících. Objednávka BEA byla brzy omezena na 25 strojů. První dodaný sériový stroj byl v roce 1951 G-ALUB, pojmenovaný BEA jako Rob Roy a který byl použit pro testy pro plánované nahrazení starých de Havilland Rapide. Nepochodil však, po dodání prvních sedmi byla objednávka zrušena úplně a všechny dodané stroje byly brzy předány West African Airways Corporation, které s nimi dva roky létalo v Nigérii.
Ani BOAC nakonec nebylo zrovna nadšeno, takže aby byly postavené stroje nějak využity, 28 jich bylo v roce 1952 upraveno do podoby letounu pro výcvik navigace Marathon T Mk.11 a do roku 1957 sloužily u 1. a 2. Air Navigation School, poté byly nahrazeny Vickersy Varsity, odprodány civilním uživatelům nebo do šrotu. Poslední dva sériové stroje byly v roce 1954 prodány japonským Far East Airlines. Jeden stroj zabloudil v září 1954 do Jordánska, kde byl osobním letounem krále Husseina, dva stroje se z Afriky vrátily do Británie jako spojovací u RAE, další tři z celkem 43 postavených Marathonů létaly u Burma Airways. Většina strojů britských civilních uživatelů byla do roku 1962 sešrotována, dodnes se dochovala pouze část trupu jednoho z armádních strojů, dnes uložená ve Woodley.
Zdroj:
www.miles-aircraft.com
http://www.aviastar.org/air/england/miles_m-60.php
http://en.wikipedia.org/wiki/Handley_Page_Marathon
http://www.handleypage.com/Aircraft_hpr1.html
http://www.airwar.ru/enc/craft/marathon.html
www.csd.uwo.ca
members.aol.com
První prototyp. Zdroj: vlastní archiv
Handley Page (Reading) H.P.R.1 Marathon
Brabazonova komise, která měla za úkol převést leteckou výrobu v Británii pro mírové účely, podnítila také vznik specifikace 18/44, požadující lehký dopravní letoun pro 14 pasažérů. Do jejich realizace se pustily firmy Westland, Percival a Miles, u posledně zmiňované byl proto vytvořen Miles M.60 Marathon. První prototyp tohoto hornoplošného čtyřmotorového stroje s celokovovou konstrukcí vzlétl ve Woodley poprvé 19. května 1946, použité motory byly přeplňované de Havilland Gipsy Queen 71. Dostal civilní registraci G-AGPD a nějakou dobu úspěšně létal, 28. května 1948 však byl zničen při havárii. To už byl ale na světě druhý prototyp, G-AILH, jehož první start proběhl 27. února 1947. Byl také zahájena stavba třetího prototypu, označeného M.69, protože měl pouze dva motory, zato však turbovrtulové Armstrong Siddeley Mamba.
Mezitím se firma, tísněná nedostatečným zájmem o své stroje, dostala do vážných finančních problémů a byla převzata firmou Handley Page. V červenci 1948 se tak stala její pobočkou Handley Page (Reading) Ltd. V této době byla na druhém prototypu doplněna třetí, prostřední, směrovka a byl dokončen turbovrtulový Marathon II, který porvé vzlétl 23. července 1949. Později byl přestavěn pro hvězdicové motory Alvis Leonides Major a posloužil k testování technologií pro dopravní letadla firmy HP.
To už byla na základě druhého prototypu objednána série 50 strojů (jako H.P.R.1 Marathon), 30 pro British European Airways a 20 pro pobočky BOAC. Tyto stroje měly krmomě tří až pětičlenné osádky místo pro 18-22 cestujících. Objednávka BEA byla brzy omezena na 25 strojů. První dodaný sériový stroj byl v roce 1951 G-ALUB, pojmenovaný BEA jako Rob Roy a který byl použit pro testy pro plánované nahrazení starých de Havilland Rapide. Nepochodil však, po dodání prvních sedmi byla objednávka zrušena úplně a všechny dodané stroje byly brzy předány West African Airways Corporation, které s nimi dva roky létalo v Nigérii.
Ani BOAC nakonec nebylo zrovna nadšeno, takže aby byly postavené stroje nějak využity, 28 jich bylo v roce 1952 upraveno do podoby letounu pro výcvik navigace Marathon T Mk.11 a do roku 1957 sloužily u 1. a 2. Air Navigation School, poté byly nahrazeny Vickersy Varsity, odprodány civilním uživatelům nebo do šrotu. Poslední dva sériové stroje byly v roce 1954 prodány japonským Far East Airlines. Jeden stroj zabloudil v září 1954 do Jordánska, kde byl osobním letounem krále Husseina, dva stroje se z Afriky vrátily do Británie jako spojovací u RAE, další tři z celkem 43 postavených Marathonů létaly u Burma Airways. Většina strojů britských civilních uživatelů byla do roku 1962 sešrotována, dodnes se dochovala pouze část trupu jednoho z armádních strojů, dnes uložená ve Woodley.
Zdroj:
www.miles-aircraft.com
http://www.aviastar.org/air/england/miles_m-60.php
http://en.wikipedia.org/wiki/Handley_Page_Marathon
http://www.handleypage.com/Aircraft_hpr1.html
http://www.airwar.ru/enc/craft/marathon.html
www.csd.uwo.ca
members.aol.com
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
První prototyp. Zdroj: vlastní archiv