Micubiši Ki 2 [Louise]

Mitsubishi Ki-2 - přehled verzí

Mitsubishi Ki-2 – přehled verzí


九三式双軽爆撃機 - Kyusan-shiki sokei bakugekiki - Armádní lehký dvoumotorový bombardér Typ 93


Japonské jméno: ?


Allied reporting name: Louise



Označení Provedení letounu - popis
Mitsubishi Ki-2-I 126 letadel včetně prototypu, vyráběn od května 1933 (prototyp) do roku 1936
Mitsubishi Ki-2-II 61 letadlo, motory Ha-8 umožnily nárůst výkonu spolu s lepší aerodynamikou, větší pumovou zátěž, ve výzbroji od dubna 1937 poslední letouny dodány v roce 1938.
Othori – Fénix Civilní dálková verze využívající trupu Mitsubishi Ki-2-II postavená pro Asahi Shimbun. Tento stroj se stal držitelem několika dálkových rekordů



Výroba dala celkem 187 letadel Ki-2 Type 93 a proběhla v mateřské továrně
三菱重工業株式会社- Mitsubishi Jūkōgyō Kabushiki Kaisha, Nagoya
• 113 letadel Ki-2-I (1933 - 1936)
• 61 letadel Ki-2-II (1937 - 1938)
a licenčně u 川崎航空工機業株式会社 - Kawasaki Kōkūki Kōgyō Kabushiki Kaisha, Kakamigahara, near Gifu
• 13 letadel Ki-2-I (1934 - 1935).


Použité prameny:
Robert C. Mikesh, Japanese Aircraft Code Names & Designations, 1st edition, Schiffer Publishing, Ltd., 1993, ISBN 0-88740-447-2. 1993
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Annapolis, Naval Institute Press, 1990, ISBN 1-55750-563-2.
http://www.oocities.org/hjunkers/ju_s36_a1.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-Ki-2-Louise-t33364#120736 Verze : 2
Mitsubishi Ki-2


Historie:


- V září roku 1932 se Rikugun Koku Hombu definitivně rozhodlo nahradit zastarávající bombardéry Mitsubishi Type 87 a provizorně používaný lehký bombardér Kawasaki Type 88. Toto rozhodnutí bylo formulováno v technických specifikacích, kterými byl požadován spolehlivý, lehce ovladatelný dvoumotorový letoun, který měl vydržet poškození způsobené palbou ze země a i zde byl kladen požadavek na schopnost letu na jeden motor. Letoun měl umožnit operace za zhoršeného počasí a také v noci.

- Zakázku získala společnost 三菱重工業株式会社- Mitsubishi Jūkōgyō Kabushiki Kaisha (dále jen Mitsubishi), která podobně jako v případě svého typu Ki-1 i nyní využila Junkersovu konstrukci, tentokrát to byl Junkers K37, kterou japonští konstruktéři mírně upravili a vylepšili. Navrhované změny se dotýkaly podvozku, ten dostal hydraulické tlumiče a další změnou mělo být předení střeliště, které mělo být uzavřené, to ale neprošlo a armádní technici tento návrh rázně zamítli. Při konzultacích s konstruktéry si ještě zástupci technického oddělení armádního letectva vymohli možnost zakrytí válců motorů žaluziemi. Tak mělo být umožněno letounu operovat na Sibiři, zde totiž armáda viděla další prostor pro své operace.

- První prototyp byl vyroben s malým předstihem již v květnu 1933. Výsledky zkušebních letů byly uspokojivé, piloti si pochvalovali snadnou ovladatelnost a nenáročnou obsluhu. Tragická nehoda prototypu, při které zahynula kompletní osádka, neovlivnila zařazení letounu do výzbroje a tak ještě v roce 1933 byl přijat jako "armádní lehký dvoumotorový bombardér Type 93-I".

- Letectvo převzalo v letech 1933 - 1936 126 letadel od Mitsubishi a od Kawasaki, druhá společnost se však na výrobě podílela spíše symbolicky a to pouhými třinácti kusy.

- V letech 1936 - 1938 dodala mateřská továrna dalších jedenašedesát letadel, tyto letouny prodělaly poměrně značnou modernizaci, označení se změnilo na Mitsubishi Ki-2-II. Konstruktéru Nobushiro Nakatovi se konečně podařilo prosadit nahrazení předního střeliště kulovou střeleckou věží, dále nahradil některé křídelní panely z vlnitého duralového plechu (dědictví převzaté od Junkerse) aerodynamičtějšími hladkými panely. Podvozek byl zatahovací, motory výkonnější Ha-8 a vrtule byly nyní kovové dvoulisté s pevným úhlem náběhu vrtulových listů. Všechny tyto úpravy umožnily nárůst výkonů.

- Mitsubishi Ki-2 byl nasazen především na bojištích v Číně a Mandžusku, kde byl používán u prvoliniových jednotek až do konce třicátých let. Jeho obliba byla velká a také zasloužená, výkony byly vyšší než u Ki-1 nebo Ki-3. Po vypuknutí války v Pacifiku dostal tento typ letounu spojenecké kódové jméno Louise, zpravodajská služba měla za to, že je stále zařazen jako bombardér, to však již nebyla pravda, od počátku čtyřicátých let sloužil Ki-2 již pouze k výcviku nových osádek v leteckých školách.

- Samostatnou kapitolu si zaslouží Othori - Fénix, letoun postavený na základě draku Ki-2-II. Byl to civilní dálkový spojovací letoun, který si objednal novinářský koncern Asahi Shimbun. Létal s imatrikulací J-BAAE a nesl jméno "Nanshin-Go" (Pochod do Tichomoří (jap.)). letoun získal několik dálkových rekordů, např., v září 1936 uletěl 2 000 km za čas 9 hodin a 10 minut, vzdálenost mezi Tokiem a mandžuským městem Sin-tingem. Posledním známým letem byl let dlouhý 9 300 km z února 1939, kdy novinářská osádka obletěla obvod Japonci okupovaného území v Číně.


Použité prameny:
Rene J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN: 087021313X
Robert C Mikesh a Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, Anapolis, rok 1990, ISBN: 1557505632
www.aviastar.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-Ki-2-Louise-t33364#165070 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více