Micubiši J4M Senden

Mitsubishi J4M Senden - přehled verzí
Mitsubishi J4M - přehled verzí
閃電 - Senden - Záblesk blesku
Pozemní experimentální přepadový stíhací letoun 17-Shi Ocú


J4M1 - projekt M-70A


J4M1 - projekt M-70B




Popis projektů:


- Je málo známou skutečností, že se velení japonského námořního letectva (Kaigun Kōkū Hombu) již v roce 1942 snažilo o zabezpečení vývoje záchytných výškových stíhaček, které by byly schopné účinně bojovat proti těžkým čtyřmotorovým bombardovacím letadlům. Důkaz nám o tom podávají technické specifikace (Shizaku) 17-Shi Otsu (17-Shi B), těmito specifikacemi z konce roku 1942, oznámilo Kaigun Kōkū Hombu výrobcům letecké techniky své požadavky pro tuto kategorii letadel. V roce 1942 byly vydány specifikace Shizaku požadující vývoj stíhacích letadel dvakrát, nejdříve byly vydány specifikace 17-Shi Ko (17-Shi A), kterými byl požadován nástupce slavného Zera – palubní stíhací letoun A7M Reppu. Později Kaigun Kōkū Hombu vydalo specifikace druhé - 17-Shi Otsu, kterými požadovalo nástupce přepadového stíhače J2M Raiden.


- Druhé specifikace daly vzniknout zajímavým velmi projektům, společnost 川西航空機株式会社 – Kawanishi Kōkūki Kabushiki Kaisha (dále jen Kawanishi) navrhla klasicky pojatý přepadový letoun J3K1, a společnost 三菱重工業 - Mitsubishi Jūkōgyō Kabushiki Kaisha (dále jen Mitsubishi) vypracovala hned dva neobvykle pojaté projekty přepadového stíhače s tlačnou vrtulí J4M1 Senden a po jejich ukončení byla námořnictvem vyzvána k úpravě palubního stíhače A7M do podoby přepadové stíhačky pro pozemní základny A7M3-J Reppu-Kai

- Vraťme se k onomu neobvyklému projektu přepadového stíhače J4M1 Senden, jednalo se o dva samostatné projekty dvoutrupého přepadového stíhače se středovou gondolou, v jejíž zadní části byl mohutný osmnáctiválec Mitsubishi MK9D, tento motor poháněl šestilistou tlačnou vrtuli (někteří autoři zmiňují čtyřlistou). Letoun byl navržen jako celokovový dolnoplošník, který měl vodorovnou ocasní plochu mezi oběmi trupovými gondolami, takovéto řešení s použitím tlačné vrtule v prostřední gondole přineslo výhodu dobrého ničím nerušeného výhledu vpřed a zároveň se do uvolněné přední části mohly instalovat účinné zbraně pro boj s velkými bombardéry a navíc jejich rychlost střelby nebyla snížena synchronizací.

- Oba projekty byly v továrně označeny M-70, první projekt měl mohutnější trupovou gondolu, kabina pilota byla bohatě prosklená a nevystupovala mimo obrys trupové gondoly, za kabinou mírně nad obrys vystupovaly dva lapače vzduchu přivádějící vzduch k chlazení motoru. Na základě tohoto projektu byl postaven zmenšený model, který byl ofukován v aerodynamickém tunelu. Výsledek zkoušek byl nevalný, aerodynamické řešení nebylo příliš dobré a navíc měla motorkářská továrna problémy s odladěním prototypů motoru MK9D. Druhý projekt měl mírně nad obrys vystupující kapkovitou kabinu a těsně před křídly po celém obvodu trupu byly vstupy pro vstup chladícího vzduchu, vzduch vystupoval regulačními klapkami na úrovni odtokové hrany křídel, opět po celém obvodu trupové gondoly.



- Kaigun Kōkū Hombu mělo výhrady k oběma projektům a po přijetí projektu Kyushu J7W1 Shinden (18-Shi), oba projekty označené jako „pozemní přepadový stíhací letoun 17-Shi Otsu“ J4M1 Senden zastavilo, společnost Mitsubishi byla vyzvána, aby upravila svůj projekt A7M Reppu dle požadavků specifikací 17-Shi Otsu, což měla být jednodušší a perspektivnější vývojová cesta. Spojenecká zpravodajská služba zpětně tomuto projektu přidělila kódové jméno Luke.



Použité prameny:
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-J4M-Senden-t1287#241172 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více