Micubiši A6M5d-S 52D Reisen [Zeke, Zero]

Mitsibishi A6M5d Model 52D Reisen / 零式艦上戦闘機五二型「零式」
     
Název:
Name:
Micubiši A6M5d-S 52D Mitsubishi A6M5d-S 52D
Originální název:
Original Name:
零式艦上戦闘機五二型
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.05.1944-DD.MM.1945 21st Naval Aviation Workshop, Omura /
Období výroby:
Production Period:
DD.05.1944-DD.MM.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
7 vyrobeno a nezjištěný počet byl upraven
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.05.1944
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1926 kg 4246 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2852 kg 6288 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3072 kg 6773 lb
Rozpětí:
Wingspan:
11,000 m 36ft 1,06in
Délka:
Length:
9,120 m 29ft 11,06in
Výška:
Height:
3,510 m 11ft 6,18in
Plocha křídla:
Wing Area:
21,38 m2 230.13 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
133,396 kg/m2 27.32 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Nakadžima NK1F Sakae 21, vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 831 kW (1 130 k), výkon 809 kW (1 100 k) v h= 2 850 m a 721 kW (980 k) v h= 6 000 m.
Vrtule trojlistá kovová Hamilton-Sumitomo s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 050 mm, rozsah náběhu vrtulových listů 29°- 49°
Nakajima NK1F Sakae 21, fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine rated at 1,115 hp for take-off, 1,085 hp at 9,350 ft and 967 hp at 19,685 ft, driving
three-blade Hamilton-Sumitomo HS constant-speed propeller of the diameter 10 ft.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
480 l + 330 l v přídavné nádrži pod trupem. 106 UK gallons and 72.5 UK gallons in one drop tank under a fuselage.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
555 km/h v 5000 m 344.9 mph in 16404 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
365 km/h v 6000 m 226.8 mph in 19685 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
14,3 m/s 2815 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,1 min do 6000 m 7,1 min to 19685 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
11675 m 38304 ft
Dolet:
Range:
1580 km 981.8 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1920 km 1193 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Type 99 Model 2 Mk. 4 ráže 20 mm v křídlech (po 125 nábojích)
2x pevný kulomet Type 97 ráže 7,7 mm nad motorem (po 500 nábojích)
1x pevný kanón Type 99 Model 2 Mark 3 nebo také Type 99 Model 2 Mk. 4 ráže 20 mm v trupu pro střelbu šikmo vzhůru (100 nábojů)
Two fixed forward-firing 0.79 inch Type 99 Model 2 Mk. 4 in a wing-mounted, 125 rpg,
two fixed forward-firing 0.303 inch Type 97 machine-guns in the upper fuselage decking, 500 rpg and
one fixed oblique-firing 0.79 inch Type 99 Model 2 Mark 3 or Type 99 Model 2 Mk. 4 in the fuselage behind the cockpit with 100 rounds.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Tyto letouny používala ve své výzbroji 302. a 332. Kokutai
U 302. Kokutai se jednalo o letouny upravené, úpravy byly provedeny na základě požadavku nám. kpt. Yasuna Kozona.
The conversion of A6M5 for day even night attacks on american B-29 bombers.

Units allocated: 302nd 332nd Kokutais.
Zdroje:
Sources:
William Green a Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, Salamander Books Ltd., New Ed edition, rok 2001, ISBN-10: 1840652691
Robert C. Mikesh, Warbird History Zero, Combat & Development History of Japans Legendary Mitsubishi A6M Zero Fighter, Osceola, Wisconsin, Motorbooks International, rok 1994, ISBN: 0-87938-915-X
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
Artur Juszcak, Mitsubishi A6M Zero, Mushroom Model Magazine Special, No 6103, Yellow Series, ISBN: 83-7300-085-2
http://www.airwar.ru/enc/fww2/a6m.html
http://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm
http://www.vectorsite.net/avzero.html
http://www.lemairesoft.freehyperspace.com/.../400.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M5d-S-52D-Reisen-Zeke-Zero-t35347#129920 Verze : 0
Duchovním otcem této úpravy nebyl nikdo jiný než 海軍大佐 Kaigun Daisa (námořní kapitán) Yasuna Kozonó, velitel 302. Kōkūtai, který poté co jednotku převzal, nechal namontovat šikmo uložené zbraně snad do všech letounů, které měla jednotka ve svém stavu. Kaigun Daisa Yasuna Kozonó hledal účinný způsob, jak napadat a ničit čtyřmotorové bombardéry, které ničily japonská města.


Zero bylo upraveno pro útoky na bombardéry B-29 a bylo používáno jak pro denní i pro noční útoky, nejednalo se o čistě noční stíhačku, jak napovídá označení A6M5-S.
Šlo spíše o experimentální úpravu, která spočívala v dodatečné montáži dvacetimilimetrového kanónu do trupu stíhacího Zera. Kanón byl uložen za kabinou pod úhlem 30° (vzhledem k podélné ose letounu).


Nyní mám dilema, existují dvě varianty vyústění kanónu:


a) hlaveň kanónu prochází kabinou, okolo vyústění je zakryto plechem tato varianta je na trojpohledovém náčrtu - tuto variantu preferuji.


b) kanón je uložen za kabinou a tam i vyústil, tato varianta je zmiňována častěji, na obrázku kamufláže nočního Zera 302.Kokutai, kde byly operačně nasazeny.
Je také možné, že bylo experimentováno s uložením zbraně a obě varianty by potom byly správné, ale nemám pro toto tvrzení žádné důkazy a je to jen můj názor.



V každém případě se jedná o obdobu německé „schräge Musik“ (ne kopii), ale Zero bylo nuceno do role, pro kterou nebylo stavěno. Letoun byl přetížený a to se také projevilo mírným poklesem výkonů, to ovšem neznamenalo, že by se piloti takto upravených Zer vyhýbali soubojům s nepřátelskými stíhači, jsou zaznamenány sestřely tří Hellcatů a jednoho Mustanga (kromě bombardérů), ale nelze zjistit jakými zbraněmi byl sestřel proveden.
Micubiši A6M5d-S 52D Reisen [Zeke, Zero] -


Micubiši A6M5d-S 52D Reisen [Zeke, Zero] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M5d-S-52D-Reisen-Zeke-Zero-t35347#129923 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více