Název: Name: | Micubiši A6M5c 52c | Mitsubishi A6M5c 52C |
Originální název: Original Name: | 零式艦上戦闘機五二型 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1944-DD.MM.1945 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya DD.MM.1944-DD.MM.194R Nakajima Aircrafts, Ltd., Koizumi | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1944-DD.MM.1945 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 93 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.09.1944 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CATOBAR - vzlet pomocí katapultu, přistání s pomocí brzdících lan | CATOBAR - catapult take-off but arested recovery |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2155 kg | 4751 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3150 kg | 6945 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 3400 kg | 7496 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 11,000 m | 36ft 1,06in |
Délka: Length: | 9,121 m | 29ft 11,08in |
Výška: Height: | 3,570 m | 11ft 8,55in |
Plocha křídla: Wing Area: | 21,30 m2 | 229.27 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 147,60 kg/m2 | 30.23 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Nakadžima NK1E Sakae 31 o vzletovém výkonu 831 kW (1 130 k), 890 kW (1 210 k) v h= 2 850 m se vstřikem vody a metanolu a 721 kW (980 k) v h= 6 000 m. Vrtule trojlistá kovová Hamilton-Sumitomo / HS s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 050 mm. | Nakajima NK1E Sakae 31, fourteen-cylinder twin-row air-cooled radial engine, rated at 1,115 hp for take-off, 1,193 hp at 9,350 ft with water / methanol injection, 967 hp at 19,685 ft, driving three-blade constant-speed Hamilton-Sumitomo / HS proppeller of the diameter 10 ft. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 502 l + 300 l v přídavné nádrži pod trupem. | 110 UK gallons and 66 UK gallons in one drop tank under a fuselage |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 541 km/h v 6000 m | 336.2 mph in 19685 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 345 km/h v 6000 m | 214.4 mph in 19685 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 14,3 m/s | 2815 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7,17 min do 6000 m | 7,17 min to 19685 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 11050 m | 36253 ft |
Dolet: Range: | 1520 km | 944.5 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 2960 km | 1839.3 mi |
Výzbroj: Armament: | 2x kanón Type 99 ráže 20 mm (po 125 granátech) 2x kulomet Type 3 ráže 13,2 mm (po 240 nábojích) vše v křídlech 1x kulomet Type 3 ráže 13,2 mm nad motorem, 230 nábojů. Pumový náklad: pod křídla bylo možno zavěsit 8x neřízené rakety po 10 kg, nebo 2x neřízené rakety po 60 kg nebo 2x 60 kg puma. | Two fixed forward-firing 0.79 inch Type 99 Model 3 Mark 4 cannons i the wings mounted, 125 rpg, one fixed forward-firing 0.52 inch Type 3 machine-gun in the upper fuselage decking, 230 rounds and two one fixed forward-firing 0.52 inch Type 3 machine-gun in the wing mounted, 240 rpg. Bomb load: Eight 22 lb unguided rocket projectiles or two 132 bombs under wings. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 零式艦上戦闘機五二型 - Rei šiki kandžo Sentoki Go Ni Hei Gata - Námořní palubní stíhací letoun Type 0 Model 52C V dubnu 1944 vydalo Kaigun Koku Hombu specifikace, kterými požadovalo úpravu stíhacích Zer, tato úprava měla Zerům zajistit vyšší bojovou hodnotu. V trupu byla instalována samosvorná nádrž a samosvorné nádrže byly nyní i křídlech, zesílen byl také potah křídel, zejména v okolí zbraní. Výfukové roury vyvozovaly určitý tah. Dílenské zpracování Reisenů bylo v tomto období velice rozdílné, ale celkově byla kvalita spíše nevalné, od toho vyplývá možnost sehnat rozdílné výkonové parametry. Odvody do ozbrojených sil a bombardování továren udělaly své. Výzbroj byla zesílena instalcí dvou kulometů do křídel a pod křídla bylo možno zavěsir neřízené rakety vzduch-vzduch. Zvýšenou hmotnost měl kompenzovat nový motor Sakae 31 se vstřikem vodya matanolu - tímto zařízením bylo možno krátkodobě zvýšit jeho výkon. | 零式艦上戦闘機五二型 - Rei shiki kanjo Sentoki Go Ni Hei Gata - Mitsubishi Navy Type 0 Carrier Fighter Model 52C When it was realized that the promised A7M1 Reppu would not be in production, a further update of the A6M5 Model 52. In April 1944 the Imperial Japanese Navy placed an order for a modified version of the Reisen. In response to the Kaigun Koku Hombu specifikations, the A6M5c 52C was introduced in October 1944. The pilot seat was protection was additionaly improved by instalation of an armoured plate immediately behind the pilot head. In order to increase the range, the new model was fitted with a 15.4 UK gallons self-sealing fuel tank, located behind the cocpit. In order to compensate for the increased weight this fighter a new version engine Sakae 31A with more powerful. Wings were provided with racks for eight air-to-air rocket projectiles. In addition the armament was modifield adding two wing-mounted 0.52 inch machine guns Type 3 and one fixed forward-firing 0.52 inch machine-gun mounted in the fuselage upper engine. (the pair machine-guns 0.303 Type 97 was deleted). |
Zdroje: Sources: | René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1 Adam Jarski a Waldemar Pajdosz, Seria: Monografie Lotnicze Numer 7, Mitsubishi A6M Zero, Wydanie III, AJ-Press, Gdaňsk, 1995, ISBN 83-86208-25-2 A6M Zero in action by Shigeru Nohara, Aircraft Number 59, Squadron Signal Publications. M. C. Richards a Donald S. Smith, Mitsubishi A6M5 to A6M8 'Zero-Sen' ('Zeke 52',)Aircraft in Profile number 236, Windsor, Berkshire, Profile Publications Ltd., rok 1972. www.xs4all.nl http://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm http://www.airwar.ru/enc/fww2/a6m.html archiv autora |