Micubiši A6M5c 52C Reisen [Zeke, Zero]

Mitsubishi A6M5c Model 52C Reisen / 零式艦上戦闘機五二型「零式」
     
Název:
Name:
Micubiši A6M5c 52c Mitsubishi A6M5c 52C
Originální název:
Original Name:
零式艦上戦闘機五二型
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1944-DD.MM.1945 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya /
DD.MM.1944-DD.MM.194R Nakajima Aircrafts, Ltd., Koizumi /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1944-DD.MM.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
93
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.09.1944
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CATOBAR - vzlet pomocí katapultu, přistání s pomocí brzdících lan CATOBAR - catapult take-off but arested recovery
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2155 kg 4751 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3150 kg 6945 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3400 kg 7496 lb
Rozpětí:
Wingspan:
11,000 m 36ft 1,06in
Délka:
Length:
9,121 m 29ft 11,08in
Výška:
Height:
3,570 m 11ft 8,55in
Plocha křídla:
Wing Area:
21,30 m2 229.27 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
147,60 kg/m2 30.23 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Nakadžima NK1E Sakae 31 o vzletovém výkonu 831 kW (1 130 k), 890 kW (1 210 k) v h= 2 850 m se vstřikem vody a metanolu a 721 kW (980 k) v h= 6 000 m.
Vrtule trojlistá kovová Hamilton-Sumitomo / HS s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 050 mm.
Nakajima NK1E Sakae 31, fourteen-cylinder twin-row air-cooled radial engine, rated at 1,115 hp for take-off, 1,193 hp at 9,350 ft with water / methanol injection, 967 hp at 19,685 ft,
driving three-blade constant-speed Hamilton-Sumitomo / HS proppeller of the diameter 10 ft.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
502 l + 300 l v přídavné nádrži pod trupem. 110 UK gallons and 66 UK gallons in one drop tank under a fuselage
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
541 km/h v 6000 m 336.2 mph in 19685 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
345 km/h v 6000 m 214.4 mph in 19685 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
14,3 m/s 2815 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,17 min do 6000 m 7,17 min to 19685 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
11050 m 36253 ft
Dolet:
Range:
1520 km 944.5 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
2960 km 1839.3 mi
Výzbroj:
Armament:
2x kanón Type 99 ráže 20 mm (po 125 granátech)
2x kulomet Type 3 ráže 13,2 mm (po 240 nábojích) vše v křídlech
1x kulomet Type 3 ráže 13,2 mm nad motorem, 230 nábojů.

Pumový náklad: pod křídla bylo možno zavěsit 8x neřízené rakety po 10 kg, nebo 2x neřízené rakety po 60 kg nebo 2x 60 kg puma.
Two fixed forward-firing 0.79 inch Type 99 Model 3 Mark 4 cannons i the wings mounted, 125 rpg,
one fixed forward-firing 0.52 inch Type 3 machine-gun in the upper fuselage decking, 230 rounds and
two one fixed forward-firing 0.52 inch Type 3 machine-gun in the wing mounted, 240 rpg.
Bomb load: Eight 22 lb unguided rocket projectiles or two 132 bombs under wings.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
零式艦上戦闘機五二型 - Rei šiki kandžo Sentoki Go Ni Hei Gata - Námořní palubní stíhací letoun Type 0 Model 52C


V dubnu 1944 vydalo Kaigun Koku Hombu specifikace, kterými požadovalo úpravu stíhacích Zer, tato úprava měla Zerům zajistit vyšší bojovou hodnotu.
V trupu byla instalována samosvorná nádrž a samosvorné nádrže byly nyní i křídlech, zesílen byl také potah křídel, zejména v okolí zbraní.
Výfukové roury vyvozovaly určitý tah.
Dílenské zpracování Reisenů bylo v tomto období velice rozdílné, ale celkově byla kvalita spíše nevalné, od toho vyplývá možnost sehnat rozdílné výkonové parametry. Odvody do ozbrojených sil a bombardování továren udělaly své.
Výzbroj byla zesílena instalcí dvou kulometů do křídel a pod křídla bylo možno zavěsir neřízené rakety vzduch-vzduch.
Zvýšenou hmotnost měl kompenzovat nový motor Sakae 31 se vstřikem vodya matanolu - tímto zařízením bylo možno krátkodobě zvýšit jeho výkon.
零式艦上戦闘機五二型 - Rei shiki kanjo Sentoki Go Ni Hei Gata - Mitsubishi Navy Type 0 Carrier Fighter Model 52C


When it was realized that the promised A7M1 Reppu would not be in production, a further update of the A6M5 Model 52. In April 1944 the Imperial Japanese Navy placed an order for a modified version of the Reisen. In response to the Kaigun Koku Hombu specifikations, the A6M5c 52C was introduced in October 1944. The pilot seat was protection was additionaly improved by instalation of an armoured plate immediately behind the pilot head. In order to increase the range, the new model was fitted with a 15.4 UK gallons self-sealing fuel tank, located behind the cocpit.
In order to compensate for the increased weight this fighter a new version engine Sakae 31A with more powerful.
Wings were provided with racks for eight air-to-air rocket projectiles.
In addition the armament was modifield adding two wing-mounted 0.52 inch machine guns Type 3 and one fixed forward-firing 0.52 inch machine-gun mounted in the fuselage upper engine. (the pair machine-guns 0.303 Type 97 was deleted).
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
Adam Jarski a Waldemar Pajdosz, Seria: Monografie Lotnicze Numer 7, Mitsubishi A6M Zero, Wydanie III, AJ-Press, Gdaňsk, 1995, ISBN 83-86208-25-2
A6M Zero in action by Shigeru Nohara, Aircraft Number 59, Squadron Signal Publications.
M. C. Richards a Donald S. Smith, Mitsubishi A6M5 to A6M8 'Zero-Sen' ('Zeke 52',)Aircraft in Profile number 236, Windsor, Berkshire, Profile Publications Ltd., rok 1972.
www.xs4all.nl
http://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm
http://www.airwar.ru/enc/fww2/a6m.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M5c-52C-Reisen-Zeke-Zero-t27682#98126 Verze : 0
Mitsubishi A6M5c 52c
Micubiši A6M5c 52C Reisen [Zeke, Zero] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M5c-52C-Reisen-Zeke-Zero-t27682#101034 Verze : 0
a ještě jedna fotografie této verze Zera
Micubiši A6M5c 52C Reisen [Zeke, Zero] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M5c-52C-Reisen-Zeke-Zero-t27682#108416 Verze : 0
... řada Zer na základně
Micubiši A6M5c 52C Reisen [Zeke, Zero] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M5c-52C-Reisen-Zeke-Zero-t27682#108838 Verze : 0
Barevné schéma z boku je snad všem modelářům známé z kitu Hasegawy
Micubiši A6M5c 52C Reisen [Zeke, Zero] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M5c-52C-Reisen-Zeke-Zero-t27682#98129 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více