Messerschmitt-Bölkow-Blohm Bo 105

přehled verzí

Messerschmitt-Bölkow-Blohm Bo 105



Bo 105 A
Dvoumotorový lehký vrtulník, první výrobní model primárně pro civilní použití poháněný dvěma turbínovými motory Allison 250-C18. 35 ks.

Bo 105 B
Třetí prototyp, motory MAN-Turbo 6022.

Bo 105 C
Počáteční verze. Vyvinut v roce 1972, je poháněn dvěma turbínovými motory Allison 250-C20. Cca 155 ks.

Bo 105 CB
Lehký pozorovací, užitková dopravní verze. Vyvinut v roce 1976, vybaven dvěma turbínovými motory Allison 250-C20B.
- CB - 34 ks
- CB-2 - vyšší vzletová hmotnost, 201 ks včetně licenčních.
- CB-3 - protitanková verze pro Švédsko, 21 ks.
- CB-4 - modernizace, 56 konverzí.
- CB-5 - modernizace, 11 konverzí?

Bo 105 CBS
Užitková dopravní verze CB s trupem prodlouženým o 10 palců (25,4 cm) a s extra oknem, pro pohotovostní lékařskou službu.
- CBS - 3 ks.
- CBS-2 - vyšší vzletová hmotnost, 192 ks.
- CBS-4 - vyšší vzletová hmotnost?, 147 ks.
- CBS-5 - Superfive, vyšší vzletová hmotnost. 38 ks + konverze.

Bo 105 D
UK certifikovaná verze pro pobřežní dopravu. 23 ks.

Bo 105 DBS-4
Prodloužená verze D, 11? ks.

Bo 105 LS
Vyvinutý v roce 1984, s prodlouženým trupem CBS a dvěma turbínami 250-C28C Allison. Stavěn v Kanadě.
- A-1 - prototypy, 6 ks
- A-2 - 10 ks
- A-3 - vyšší vzletová hmotnost, 47 ks včetně Superlifterů.
- A-3 Superlifter - létající jeřáb, vzletová hmotnost 2850 kg.
- B-1 - prototyp s motory PW200 a PW205B.

Bo 105 P / PAH-1
Armádní označení "PAH-1" (PAH = Panzerabwehrhubschrauber), protitankový vrtulník vyzbrojený po drátu naváděnými střelami HOT ATGM. Po příchodu útočného vrtulníku Eurocopter Tiger byla část vrtulníků vyřazena, zatímco část byla odzbrojena a přestavěna na verzi VBH, ve které dále pokračují ve službě. 235 ks včetně licenčních.

Bo 105 P / PAH-1A1
Vylepšená verze k protitankovému boji pro německou armádu, vybavená šesti raketovými trubicemi HOT-2.

Bo 105 BSH
Navrhovaná doprovodná/eskortní verze pro německou armádu, vyzbrojená střelami vzduch-vzduch Stinger.

Bo 105 M / VBH
Armádní označení "VBH" (Verbindungshubschrauber), lehký dopravní a pozorovací vrtulník. Byly vyřazeny a nahrazeny odzbrojenými a modifikovanými PAH-1.

Bo 105 Ophelia
Testovací a zkušební vrtulník se gyroskopicky stabilizovaným FLIR a zaměřovačem umístěným na stožáru nad rotorem.

Bo 105 ATH
Verze CB-2 pro protitankový boj pro španělskou armádu. 28 ks.

Bo 105 GSH
Ozbrojená průzkumná verze CB-2 pro španělskou armádu, podvěšený kanon ráže 20 mm. 18 ks.

Bo 105 LOH
Pozorovací verze pro španělskou armádu. 14 ks.

NBO-105
Vyráběny IPTN na základě licence od společnosti MBB. Pouze rotory a transmise dodávalo Německo. Původně vyráběli NBO-105 CB, ale od 101. kusu přešli na verzi CBS-2. Celkem bylo vyrobeno 122 strojů, Dirgantara Indonesia zastavila výrobu v roce 2008.

Bo 105S CDN BS-2
Pátrací a záchraná verze. 4 konverze 105CBS-2.

Bo 105S CDN BS-4
Pátrací a záchraná verze. 23 konverze 105CBS-2 a BS-2.

Bo 105 Executaire
Boeing Vertol a Carson Helicopters vyráběla o 24,5 cm prodlouženou verzi Bo 105 na základě licence jako Executaire ve snaze proniknout na trh ultralehkých vrtulníků v USA, ale prodeje byly tristní.

Bo 105 E-4
12 strojů německé armády Bo 105P modernizovaných a přepracovaných v rámci zakázky za 10 milionů euro, následně byly darovány Albánii. První stroje byly dodány v roce 2006, vrtulníky mají lepší výkon a avionikou. Konverze ostatních Bo 105 německých ozbrojených sil se zvažuje rovněž s ohledem na budoucí prodeje.

Bo 105 KLH
Licenčně vyráběná bojová verze CBS-5 upravená Korejci dle jejich požadavků, včetně komunikace, navigace, elektronického boje a zaměřujícího systémů. Tak splňuje požadavky Armády Korejské Republiky. KLH také výrazně zlepšila rotor a transmisi. 12 strojů je v provozu.

Bo 106
Prototyp v. č. 84, reg. D-HDCI s sozšířenou kabinou k sezení pro 7 namísto 5 pasažérů. První let byl dne 26. září 1973. Byl vybaven silnějšími motory Allison 250 C 20B. V roce 1981 německá letecká záchranná organizace Deutsche Rettungsflugwacht / DRF Luftrettung koupila tento prototyp a dala jej přestavět na verzi Bo 105 CB-2 se standardní kabinou. DRF jej užívala až do listopadu 1993 pod registračním D-HCCC, ale v roce 1994 to byl uzemněn a použit jako zdroj náhradních dílů pro jiný vrtulník DRF (BO 105 CBS-S, registrace D-HNNN, sériové číslo 662).

Bo 108
Prototypy aerodynamicky vylepšené verze, motory Allison 250-C20R a Turbomeca Arrius. 2 ks.

EC135
Přepracovaná sériová verze Bo 108, fenestron, motory PW206B nebo Arrius.

Zdroj:
https://en.wikipedia.org/wiki/MBB_Bo_105
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Boelkow-Blohm-Bo-105-t194510#560109 Verze : 7
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více