URL : https://www.valka.cz/Mannesmann-Poll-t103866#373287
Verze : 0
Mannesmann Poll
Poté, co se dálkové bombardování pomocí vzducholodí ukázalo být počinem poněkud riskantním a nebezpečným stejně nepříteli, jako vlastnímu letectvu, hledalo velení německého císařského letectva vhodnou náhradu. Tou se měla stát kategorie R - tedy Riesenflugzeuge, jinak řečeno obřích letadel. Projektů vznikla celá řada, některé z nich se dočkaly i realizace a bojového nasazení. Letouny tohoto typu, z dnešního hlediska zařaditelné do kategorie strategických dálkových bombardérů, se ostatně zabývali konstruktéři na obou stranách válčiště - viz např. ruské stroje Ilja Muromec, anglický Tarrant Tabor apod. Konstrukce obvykle nešetřily motory a nosnými plochami, což odráželo soudobý vývoj materiálů i technologií. Přesto některé z projektů působily opravdu poněkud extrémně. Příkladem je i německý projekt Mannesmann Poll.
Tento obrovský trojplošník se zdá být labutí písní hynoucího německého císařského vojenského letectva. Ke svému pojmenování přišel v podstatě náhodou. Název je neoficielní, přidělený jedním z anglických členů Mezispojenecké letecké kontrolní komise, která stroj v roce 1919, již po podpisu dohody o příměří, nalezla v nedokončeném stavu v hangáru na letišti firmy Mannesmann v Pollu, blízko Kolína nad Rýnem.
Z nedostatku dokumentů se nedá o skutečném účelu a nasazení žádný jednoznačný úsudek utvořit. Zpočátku byl považovaný za obří bombardér, schopný bombardování New Yorku, poté byl vyhodnocen jako transatlantický linkový dopravní letoun. Později bylo oznámeno, že posláním trojplošníku bylo shazovat propagandistické letáky nad USA ještě dříve, než tato země vstoupila do války, a tak byla USA předvedena technologická převaha Německé říše.
Právě tak je nejasné, kdo byl odpovědný za konstrukci a stavbu bombardéru. Kdosi z kontrolní komise na podkladech údajně nalezl jméno šéfinženýr Forstman. Ale člověk tohoto jména, navíc letecký konstruktér, nebyl nikde znám. I když se tedy konstruktérovo jméno zdá být trochu záhadou, vládne přesvědčení, že letadlo bylo dílem Villehada Forssmana, jenž původně pracoval pro firmu Siemens-Schuckert, a podílel se na projektování letounů kategorie R. Nalezený nedokončený obří bombardér vykazoval podobné vlastnosti a konstrukční postupy, jako neúspěšný čtyřmotorový velkoletoun, který Forssman pro firmu Siemens-Schuckert v létech1914/15 postavil, ale pro neúplnost informací je Forssmanovo autorství již asi neprokazatelné. Konstrukce byla zpočátku financovaná Deutsche Bank, a firmou Bruning & Sohn A. G., majiteli čtyř největších továren na vysoce kvalitní překližku v Německu. Proto nepřekvapuje, že překližka byla rozsáhle používaná i u této konstrukce.
Když pak bylo nalezeno několik chybějících součástí, vedoucích k závěru že byly vyrobeny někde jinde, tým I.A.A.C.C. byl ohromen jak celkovým konceptem, tak detailním konstrukčním provedením jejich nálezu. Přesto ale byli skeptičtí vůči celkovému strukturálnímu pojetí, vzhledem k výrazné nadměrné hmotnosti, doprovázené současně snahou o její maximální redukci. Celá konstrukce byla těžká ale současně neobyčejně redukovaná. Nebyly použity žádné vnitřní ani vnější výztuhy, ale vše bylo pokryté dvěma vrstvami trojvrstvé překližky. Takováto stavba připomínala spíše nějaký člun, kde na nějakém tom kile nesejde, než leteckou konstrukci. A současně to jen málo pomáhalo k tomu, aby zvýšilo pevnost. Navíc, křidélka byla příliš malá, těžiště příliš vzadu a výškovky by byly neúčinné. Je tedy problematické, zda by letoun byl opravdu schopen letět, kdyby byl dokončen.
Rozpětí postředního křídla bylo 165 stop (50.3 m); vrchní a spodní křídlo byly shodného rozpětí, ale poněkud menšího. Na prostředním křídle bylo umístěno osm motorů, montovaných tandemově po dvou v gondolách v uspořádání tažný - tlačný, a dvojice stejně uspořádaných motorů byla i uprostřed spodního křídla pod trupem. Trup byl dlouhý 45,70 metrů a štíhlý, jakoby nasazený na prostředním křídle.
Projektovaná doba letu byla osmdesát hodin při rychlosti 80 mil v hodině (130 km/h), což představuje v roce 1919 téměř nemyslitelných dosah 10.500 kilometrů. K tomu byly vytvořeny nádrže schopné nést odpovídající náklad paliva.
Část letadla a jedno kolo 8 stop (2,2 m) v průměru byly komisí odeslány do Anglie k prostudování. Čas většinu dílů pohltil, ale jedno obří kolo zůstalo dochováno dodnes. V roce 1994 bylo pečlivě restaurováno a je ceněným exponátem britského Imperial War Museum Duxford.
Poznámka- existuje názor, že desetimotorový trojplošník, použitý filmaři v jedné z epizod (Attack of the Hawkmen) TV seriálu Mladý Indiana Jones je více než silně inspirován právě tímto strojem. Názor si může každý učinit sám, obrázek přiložen.
URL : https://www.valka.cz/Mannesmann-Poll-t103866#373289
Verze : 0
Reklama
A slíbené ilustrace:
poznámka - na filmovém trojplošníku samozřejmě nesedí obloukovitě vykrajované odtokové hrany. Zde se jedná o fantazii filmařů, jimž očividně tato forma připadá přiměřeně starodávná .
Období
-
Výrobce
-
Typ letounu
-
Kamufláž
-
Země
-
Pilot
-
Výrobní číslo
-
Sériové / evidenční číslo
-
Taktické označení / imatrikulace
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Základna
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Výtvarníkova přëdstava letounu nad New Yorkem
pramen uveden výše
Období
-
Výrobce
-
Typ letounu
-
Kamufláž
-
Země
-
Pilot
-
Výrobní číslo
-
Sériové / evidenční číslo
-
Taktické označení / imatrikulace
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Základna
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Porovnání kola s lidskými postavami dává jistou představu o rozměrech letounu.
pramen - upload.wikimedia.org
TRojplošník z TV série Mladý Indiana Jones
pramen - www.innermind.com
URL : https://www.valka.cz/Mannesmann-Poll-t103866#373288
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.