M728

Tank, Combat, Engineers Vehicle, Full-Tracked, M728
M728 CEV



Takticko-Technická Data


Posádka
- 4 (řidič, nabíječ, střelec, velitel)


Rozměry
- celková délka : 8.834 mm
- délka korby : 6.947 mm
- šířka : 3.702 mm
- výška : 3.256 mm
- světlá výška : 389 mm


Hmotnost
- 52,2 t


Měrný tlak na půdu
- 0,863 kg/cm2


Výzbroj
- kanón : 165 mm (M135)
- počet nábojů : 30 ks
- odměr : 360° (celokruhový)
- náměr : -9° - +19°
- spřažený kulomet : M73 / M219 / M240 (ráže 7,62 mm)
- počet nábojů : 2.000 ks (3.600 ks)
- protiletadlový kulomet : M85 (ráže 12,7 mm)
- počet nábojů : 600 ks (728 ks)


Pohon
- pohonná jednotka : Continental AVDS-1790-2D
- výkon : 750 hp při 2.400 ot/min
- převodovka : General Motors CD-850-6A


Obsah palivových nádrží
- 1.460 l (385 gal)


Rychlost
- maximální : 48 km/h


Jízdní dosah
- 450-500 km (280-310 mil)



Historie
Bojové ženijní vozidlo M728 CEV (Combat Engineer Vehicle) bylo vyvinuto, aby poskytovalo ženistům v přední bojové linii všestranou podporu a to pod pancéřovou ochranou, s dostatečnou pohyblivostí a adekvátní palebnou silou. Mezi úlohy, které mělo vozidlo plnit patřilo odstraňování silničních zátarasů a jiných překážek, zaplnění kráterů, příkopů, okopů a různých trhlin. Omezené zbudování cest, stavění zátarasů, a odklízení trosek a suti. Vozidlo dále mohlo dopravovat a podporovat demoliční týmy a jiné ženijní operace. V neposlední řadě mělo vozidlo ničit těžce opevněné opěrné body. M728 CEV bylo vyvinuto v roce 1959 (jako T118E1) a vstoupilo do služby v roce 1965. Nedloho poté prošlo bojovým křestem na bojištích ve válce ve Vietnamu. Od doby svého zařazení do bojové služby prošlo řadou válek a konfliktů (Vietnam, Bosna a Hercegovina, Kuvajt a Irák) a vyřazeno z výzbroje americké armády bylo na počátku 21. století. Vozidlo bylo vyráběno v továrně Detroit Tank Arsenal (součást dřívější společnosti Chrysler corp.; nynější General Dynamics - Land System Division) a to v počtu 291 kusů. Kromě U.S.A. bylo / je vozidlo užíváno německou armádou (Bundeswehr) a ozbrojenými silami Jižní Koreje.



Popis
M728 CEV je pásové vozidlo, odvozené z tanku řady M60 (resp. z M60A1), který byl vyráběn v U.S.A. od 60. let 20. století. Podvozková skupina tanku nedoznala žádných zásadních změn. Na každé straně 6 nezávisle zavěšených pojezdových kol (pomocí torzních tyčí), 3 nosné kladky, vpředu kolo napínací a vzadu ozubené kolo hnací (11 zubů). První, druhé a poslední pojezdové kolo jsou navíc odpruženy hydraulickými tlumiči. Vozidlo používá pásy T142 široké 714 mm (28").
Každě vozidlo je standardně vybaveno radlicí M9, použivanou tanky řady M60. Kromě ní může být vybaveno i mechanickým odminovávacím zařízením (s vyrývacími noži nebo válcovými kotouči). Změny oproti tanku M60A1 se týkají především věže a jejího příslušenství. Hlavní zbraň zbraň tanku M60A1 (kanón M68 ráže 105 mm) byl nahrazen demoličním dělem s ráží 165 mm a k němu příslušejícímu vybavení. Dálo byla na věž nainstalováno zdvojené výklopné rameno společně s navijákem.
Vozidlo M728 CEV je vybaveno ručně nabíjeným krátkohlavňovým demoličním dělem M135 (což by měla být licenční kopie britského děla L9A1) a to v ráži 165 mm. Jako munice, které je standardně vezeno 30 kusů, je používána vysoce výbušná střela M123E1 HEP (High Explosive Plastic). Pro tréninkové účely se užívá cvičná střela M623 (TP - Target Practice). Maximální dostřel děla M163 se střelou M123E1 HEP je +/- 925 metrů (dle jiného zdroje přes 1.200 metrů). S hlavní zbraní je spřažen kulomet M73 nebo M219 nebo M240 ráže 7,62 mm. Ve velitelské věžičce, umístěné v pravě polovině věže, je lafetován kulomet M85 (ráže 12,7 mm).
Střelec má k dispozici dalekohled (telescope) M105F a to společně s pomocnými indikátory M13A3 (quadrant) a M28E2 (azimuth), krom toho disponuje i IR periskopem M32 pro noční vidění. Velitec (TC) je vybaven IR periskop M36 (M36E1) a řidič IR periskopem M24, taktéž pro noční vidění. Vozidlo může být vybaveno xenonovým infračerveným vyhledávacím světlometem AN/VSS-2 (2,2 kW) nebo AN/VSS-3A (1 kW), umístěným nad hlavní děla.
Na bocích věže jsou uchycena ramena jeřábu (ve tvaru pímene A) a v zadní části věže je upevněn naviják. Při běžném provozu, kdy nedochází k použivání, jsou ramena sklopena směrem vzad (po směru jízdy) a nenarušují tak čelní siluetu věže a tanku (avšak přečnívají přes zadní část tanku). Při vyklopení do pracovní polohy ráhno přečnívá přes čelo tanku. Jeřáb má únosnost 7.955 kg, samotný naviják má tah 11.300 kg. Je použito 19 mm ocelové lano o délce přibližně 60 metrů. Jelikož je jeřáb umístěn na věži, je otočný v rozsahu 360°.
M728 CEV je vybaveno 12-ti válcový přeplňovaný vzduchem chlazený dieslovým motorem Continental AVDS-1790-2D (s přídomkem RISE - Reliability Improvement Selected Equipment) o výkonu 560 kW (750 hp) a převodovkou General Motors (Detroit Diesel, Allison) CD-850-6A.




Informace, jakož i níže uvedené obrázky byly (jsou) čerpány z internetových stránek - http://www.afvdb.50megs.com/ ; http://www.wikipedia.org/ ; https://www.valka.cz/ ; http://www.inetres.com/ ; http://www.fas.org/ ; http://www.globalsecurity.org/ ; http://www.tpub.com/ ; http://www.janes.com/ ;
URL : https://www.valka.cz/M728-t36174#242477 Verze : 0
Ženijní tanky M728 CEV
M728 -


M728 -


M728 -


M728 -


URL : https://www.valka.cz/M728-t36174#242478 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více