Lockheed XP-49

     
Název:
Name:
Lockheed XP-49 Lockheed XP-49
Originální název:
Original Name:
Lockheed XP-49
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1942-11.11.1942 Lockheed Aircraft Corp., Burbank, California
Období výroby:
Production Period:
08.01.1940-11.11.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 (Sn. 40-3055)
První vzlet:
Maiden Flight:
11.11.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
6890 kg 15190 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
8484 kg 18704 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
9980 kg 22002 lb
Rozpětí:
Wingspan:
15,850 m 52ft 0,01in
Délka:
Length:
12,220 m 40ft 1,1in
Výška:
Height:
3,180 m 10ft 5,2in
Plocha křídla:
Wing Area:
30,42 m2 327.44 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
278,90 kg/m2 57.12 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Continental XIV-1430-13/15 vodou chlazené invertní dvanáctiválce s opačnými otáčkami o výkonu 992 kW (předpokládaný výkon byl 1 193 kW).
Vrtule trojlisté s konstantními otáčkami.
Continental XIV-1430-13/15, twelve cylinder liquid-cooled inverted vee engines with opposed to of rotation, rated at 1,350 hp (The expected power was 1,600 hp),
driving three-bladed constant-speed propeller.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
653 km/h v 4570 m 405.8 mph in 14993 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
600 km/h v ? m 372.8 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
16,7 m/s 3287.4 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
11400 m 37400 ft
Dolet:
Range:
1090 km 677.3 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
2900 km 1802 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Browning ráže 20 mm s 90 granáty na hlaveň a
4x kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm s 300 náboji na hlaveň.
Pumový náklad: do 1 814 kg
Two fixed forward-firing 0.79 inch Browning cannons in the nose, 90 rpg and
four fixed forward-firing 0.5 inch Colt-Browning M2 machine-guns 300 rounds each.
Bomb load: Up to 4,000 lbs.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
viz další příspěvek The Lockheed XP-49 (company Model 522) was an advancement on the P-38 Lightning for a fighter in response to U.S. Army Air Corps proposal 39-775. Intended to use the new twenty-four cylinder Pratt & Whitney X-1800 engine. The competing Grumman Model G-46 was awarded second place and designated XP-50.
Ordered in on January 8, 1940, the X-1800-powered XP-49 would feature a pressurized cockpit. Development of the engine X-1800 was aborted and so two months after into the contract a decision was made to substitute the Continental XI-1430-1 twelve cylinder liquid-cooled inverted vee engines for the X-1800. The XP-49 first flew on 11 November 1942. A crash landing in early January 1943 occurred when the port landing gear failed to lock down due to a combined hydraulic and electric failure, and the XP-49 flew again on 16 February 1943 after repairs were made. The preliminary flight data showed that performance of the XP-49 was not sufficiently better than the production P-38 and was therefore abandoned.
The aircraft was flown to Wright Field, and after various problems further work on the XP-49 was halted.
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Lockheed Aircraft Since 1913, p. 219, Naval Institute Press, Annapolis, Maryland, 1982, Reprinted 1988, ISBN: 0-87021-897-2
L+K 3/1999, Václav Němeček, Letadla 39-45, Lockheed XP-49
http://avia.russian.ee/air/usa/lok_xp-49.php
http://www.vectorsite.net/avp38.html
http://www.aviastar.org/air/usa/lok_xp-49.php
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Lockheed-XP-49-t59933#216046 Verze : 0
Lockheed XP-49


Historie typu:
Odbor výzbroje USAAC vypsal dne 11. 3. 1939 sepsal technický oběžník č. 39-775 a obeslal jím všechny významné dodavatele letecké techniky. Tímto oběžníkem seznamoval tyto subjekty se svými požadavky na modernější a výkonnější letouny. Na základě tohoto technického oběžníku přihlásily celkem čtyři společnosti své projekty: Seversky předložil projekt jednomotorové stíhačky AP-40 (XP-47), Douglas předložil projekt označený jako Model 312 (XP-48), Lockheed projekt dvoumotorové stíhačky Model 222 (XP-49) a Grumman přihlásil projekt G.41 (XP-50).
Vítězem se stal projekt společnosti Lockheed označený jako Model 222, později byl přeznačen na Model 522. Druhé místo obsadila firma Grumman s svým projektem G-41, což byla pozemní verze staršího námořnictvem odmítnutého prototypu XF5F-1 Skyrocket. Seversky svůj projekt XP-47 nestavěl, musel projít ještě dlouhým vývojem a teprve jako XP-47B se dostal do výroby a stal se zněj slavný Thunderbolt. Projekt Douglas XP-48 zůstal jen na papíře.
Technický odbor USAAC měl při jednání o stavbě prototypu zásadní podmínku - cena prototypu nepřekročí hranici 500 000 $, předběžná dohoda byla sjednána dne 9. 8. 1939 a konečná podoba kontraktu byla dojednána dne 12.10.1939 a závazná objednávka na stavbu prototypu a na stavbu makety pro měření v aerodynamickém tunelu byla podepsána dne 22.1.1940. Předběžná cena již však přesáhla dohodnutou částku o 60 000 $.
Nový letoun byl ve své podstatě upgradovaný P-38 Lightning, nejpodstatnější změnou měla být instalace tehdy dokončovaných čtyřiadvacetiválců Pratt & Whitney XH-1800, od těchto motorů byl očekáván výkon 2 300 k. Zkouška tohoto motoru přinesly zklamání, vývoj narazil na nepřekonatelné problémy a tak se v září 1940 dojednala změna projektu letounu a USAAC požadovalo instalaci invertních dvanáctiválců Continental XIV-1430-9/-11 (šlo o motory s protiběžným chodem). Firma Continental očekávala od tohoto motoru výkon 1 600 k, nakonec se podařilo dosáhnout výkonu 1 350 k a to až u zdokonalené verze XIV-1430-13/-15.
Oproti jedinému kanónu, který nesl P-38, měl prototyp XP-49 instalovány dva kanóny ráže 20 mm, čtyři kulomety ráže 12,7 mm zůstaly. Vylepšeno bylo pancéřování, pancéřovým plechem byla chráněna pilotní kabina i prostor pro zbraně a jejich munici. USAAC dodatečné požadovalo přetlakovou kabinu a instalaci vytápění do zbraňového prostoru.
Velké zdržení způsobily motory, které byly dodány až v dubnu 1942. První vzlet tak byl až 11. 11. 1942, za kniplem seděl tovární zkušební pilot Joe Towle.
Po čtyřech zkušebních letech byly motory verzí -9 a -11 nahrazeny výkonnějšími verzemi -13 a -15


Na Nový rok 1943 XP-49 havaroval při přistání pro selhání hydraulického a elektrického systému, za měsíc byl opraven a pokračoval ve zkouškách. Na letounu byla prováděna další a další vylepšení, ze kterých lze jmenovat montáž nových nábojových bubnových zásobníků, což umožnilo nést 90 granátů pro každý kanón. Provedení podobných vylepšení však způsobovalo další zdržení. V létě 1943 pak bylo jasné, že tento letoun nepřinese žádné zlepšení a jeho výkony jsou nižší než jaké měly verze P-38J a P-38H.
XP-49 byl potom odzbrojen a přestavěn na dvoumístnou létací laboratoř pro zkoušky motorů IV-1430. Na letišti Wright Field provedl pouze několik málo zkušebních letů, v květnu 1944 havaroval v důsledku poruchy jednoho motoru. Po opravě se objevily problémy s těsností palivových nádrží, potom již sloužil jako učební pomůcka pro mechaniky a v roce 1946 byl sešrotován.


Použité prameny:
René J. Francillon Ph.D., Lockheed Aircraft Since 1913, p. 219, Naval Institute Press, Annapolis, Maryland, 1982, Reprinted 1988, ISBN: 0-87021-897-2
L+K 3/1999, Václav Němeček, Letadla 39-45, Lockheed XP-49
http://avia.russian.ee/air/usa/lok_xp-49.php
http://www.vectorsite.net/avp38.html
http://www.aviastar.org/air/usa/lok_xp-49.php
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Lockheed-XP-49-t59933#401414 Verze : 0
Trojpohledový náčrtek a fotografie
Zdroje uvedeny výše
Lockheed XP-49 -


Lockheed XP-49 -


URL : https://www.valka.cz/Lockheed-XP-49-t59933#216047 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více