Orlita, A. Let (LTT) L-200 Morava, L+K 1987/05-07. Němeček, V. Československá letadla 1945-1984, Naše Vojsko, Praha 1984.
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#26672
Verze : 0
Vývoj lietadla L-200 Morava siaha do roku 1955, keď bola v Kunoviciach vytvvorená výskumno-vývojová základňa z absolventov VTA Brno pod vedením hlavného konštruktéra Ing. Ladislava Smrčka s cieľom vyvinúť nové lietadlo, ktoré by prekonalo dovtedy používané Aero Ae-45. Vývoj draku lietadla sa začal v roku 1957 v Kunoviciach, zatiaľ čo motor M-337 sa vyvíjal v Motorlete Praha. Nakoľko vývoj motorov zaostával za konštrukciou drakov, do prototypov sa montovali motory Walter Minor 6-III (každý s výkonom 118 kW) s vrtuľami V-402 (neskôr V-406). Zálet prototypu bol vykonaný v apríli 1957 a podnikové skúšky prebiehali aj v roku 1958. S využitím motorov Walter Minor 6-III sa nakoniec postavila celá overovacia séria lietadla, nakoľko sa včas nepodarilo ukončiť vývoj motoru M-337. Dve lietadlá overovacej série v bombardovacej verzii prijalo do výzbroje aj Vojenské letectvo ČSĽA (s možnosťou zmeny na navigačnú, alebo fotografickú verziu).
Po ukončení vývoja motorov M-337 a úspešnom absolvovaní ich štánych skušok bol v auguste 1959 vyrobený prototyp L-200A vybavený týmito motormi. V roku 1961 sa začala sériová výroba modelu L-200D s trojlistými celokovovými vrtuľami V-506 (hydraulicky nastaviteľnými) vybavené aj ďalším hydraulickým čerpadlom.
Celkom bolo do roku 1964 vyrobených 361 lietadiel L-200 rôznych verzií a modifikácií podľa želania zákazníka (bombardovacie, navigačné, sanitné, fotografické atď.). Okrem Československa (ČSĽA používala celkom 42 lietadiel, ďalšie slúžili v Sväzarme a v podnikoch národného hospodárstva) boli lietadlá dodávané aj do ZSSR (183 lietadiel lietalo v Aeroflote), Maďarska, Indie, Argentíny, na Kubu a do ďalších štátov sveta.
V rámci ČSĽA lietadlá slúžili vo výzbroji PVO štátu, vojskového aj frontového letectva. Okrem toho slúžilo aj na výcvik pilotov vo Vyššom leteckom učilišti v Košiciach, ale aj na samotných útvaroch. Najviac lietadiel v ČSĽA slúžilo ako kuriérne lietadlá so zabudovanou rádiostanicou RSIU-3M. Z dodaných lietadiel boli postupne z výzbroje vyradené celkom 4 lietadlá - z toho 3 pre havárie a jedno pre katastrofu. Okrem toho prebiehalo postupné vyraďovanie lietadiel aj z dôvodu konca technickej životnosti - v roku 1972 boli vyradené prvé 2 lietadlá a v roku 1978 posledné 4.
Zdroj: Kadlec Peter - Úspešná Morava; Obrana, mesačník MO SR 5/2012str. 26;, ISSN 1336-1910
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#431839
Verze : 0
Reklama
L-200, se kterým piloti Richard Santus a Petr Bold "dobyli" severní pól.
Foceno vlastní rukou na CIAF 2008
Období
-
Výrobce
-
Typ letounu
-
Kamufláž
-
Země
-
Pilot
-
Výrobní číslo
-
Sériové / evidenční číslo
-
Taktické označení / imatrikulace
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Základna
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#279670
Verze : 1
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#341649
Verze : 0
L 200 Morava ve své době a ve své kategorii bezesporu patřil k nadčasovým strojům v oblasti komerčního létání. Vím, že létal asi ve 20 zemích, a to doslova po celém světě. Zajímalo by mně kolik se přibližně do současné doby dochovalo letuschopných strojů (doma i v zahraničí). Jeden stroj vidím pravidelně a poměrně často létat nad Prahou (mimo jiné je to nádherný a mimořádný pohled), zřejmě v rámci nějakých vyhlídkových, nebo jiných komerčních letů. Bohužel nevím, kdo je jeho majitelem a provozovatelem. Díky.
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#487099
Verze : 0
Reklama
Citace - problem :
Jeden stroj vidím pravidelně a poměrně často létat nad Prahou (mimo jiné je to nádherný a mimořádný pohled), zřejmě v rámci nějakých vyhlídkových, nebo jiných komerčních letů. Bohužel nevím, kdo je jeho majitelem a provozovatelem. Díky.
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#487100
Verze : 0
mam pocit ze jedna slouzi take v ramci dopravniho zpravodajstvi a leta primo z Ruzyne
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#487101
Verze : 0
Citace :
Citace - problem : Jeden stroj vidím pravidelně a poměrně často létat nad Prahou (mimo jiné je to nádherný a mimořádný pohled), zřejmě v rámci nějakých vyhlídkových, nebo jiných komerčních letů. Bohužel nevím, kdo je jeho majitelem a provozovatelem. Díky. že by www.vyhlidkovy-let.cz ? Dále někteří vlastníci jsou uvedeni u fotografií: http://techmag.valka.cz/let_l_l200.htm
Citace :
mam pocit ze jedna slouzi take v ramci dopravniho zpravodajstvi a leta primo z Ruzyne
S velkou pravděpodobností se jedná o L-200 imatrikulace OK-OGA v.č. 170318. Vyroben jako L-200A, prodán MV 27. července 1960, OLZ 3159 z 29. července 1960 imatrikulace OK-BYC, přelet 29. července 1960. V prosinci 1972 přešel jako OK-OGA k SLI Praha. Leden 1975 – oprava v LOT, revize el. instalace a úprava na L-200D, přezkoušení VKDC-1, demontáž RKL-301, zástavba navigačního zařízení RCA, klíčování radiostanice do pravého volantu. Po vyřazení od SLI létal u AK Vysoké Mýto a Mnichovo Hradiště, v říjnu 1990 GO v LOT. Letoun pak v průběhu 90. let přešel ke společnosti Beta Air a je nyní v držení firmy SECAR MK Air, která s ním provádí pátrací lety po odcizených vozidlech pro společnost SECAR BOHEMIA v rámci systému Sherlog, pro Policii ČR, regionální rozhlasové stanice a další subjekty, monitoruje mj. dopravní situaci v Praze. Létá z letiště Letňany nebo Kbely.
Vlastní foto z 23. března 2012 na letišti Praha - Letňany.
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#487175
Verze : 0
Děkuji p. Matoulkovi za podrobný popis a ztotožnění mnou uvedeného "pražského stroje". S největší pravděpodobností půjde o tento konkrétní letoun. Mimo jiné dnešního dne v dopoledních hodinách jej bylo možné vidět při letech nad centrem Prahy, zřejmě v souvislosti s monitorováním situace po výbuchu plynu v Divadelní ulici v Praze 1.
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#487187
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.