Lavočkin LaGG-3 (4. - 8. série)

Lavochkin LaGG-3
Лавочкин ЛаГГ-3
     
Název:
Name:
Lavočkin-Gorbunov-Gudkov LaGG-3 Lavochkin-Gorbunov-Gudkov LaGG-3
Originální název:
Original Name:
Лавочкин-Горбунов-Гудков ЛаГГ-3
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1941-DD.MM.1942 Gorkovský letecký závod č. 21 Ordžonikidzeho, Gorkij /
DD.MM.1941-DD.MM.1942 Tbiliský letecký závod č. 31 G. Dimitrova, Tbilisi /
DD.MM.1941-DD.MM.1942 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1941-DD.MM.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
?
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1941
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2610 kg 5754 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3280 kg 7231 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,810 m 32ft 2,22in
Délka:
Length:
8,810 m 28ft 10,85in
Výška:
Height:
3,060 m 10ft 0,46in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,62 m2 189.66 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
186,15 kg/m2 38.13 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov VK-105PA kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu
750 kW (1 020 k) při 2 600 ot./min při plnicím tlaku 950 mm Hg (1,25 atm), bojový výkon 1. převodová rychlost kompresoru 809 kW (1 100 k) v h= 2 000 m při 2 700 ot./min plnicí tlak 910 mm Hg (1,2 atm) a
bojový výkon 2. převodová rychlost kompresoru
772 kW (1 050 k) v h= 4 000 m při 2 700 ot./min plnicí tlak 910 mm Hg (1,2 atm).
Vrtule: trojlistá stavitelná VIŠ-61P o průměru 3 000 mm
Klimov VK-105PA twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,006 hp at 2,600 rpm boost 18.37 psi for take-off, 1,085 hp at 2,700 rpm at 6,562 ft, boost rated 17.6 psi for combat power 1st speed of compressor and
1,036 hp at 2,700 rpm at 13,123 ft boost 17.6 psi for combat power 2nd speed of compressor,
driving a three-bladed variable-pitch propeller VISh-61P of 9ft 10.11in diameter
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
452 l 99.5 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
549 km/h v 5000 m 341.1 mph in 16404 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
9,80 m/s 1929.1 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9300 m 30512 ft
Dolet:
Range:
870 km 540.6 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x kanón ŠVAK ráže 20,0 mm (120 granátů)
1x kulomet UBS ráže 12,7 mm (220 nábojů)
2x kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm (po 325 nábojích)
4X raketová střela RS-82 pod křídly nebo 2x 100 kg puma FAB-100
One 0.79 in SchVAK fixed forward-firing cannon in a moteur instalation with 120 round and
one 0.5 in UBS fixed forward-firing machine gun, with 220 round and
two 0.300 in ShKAS fixed forward-firing machine guns, 325 rpg
4x 3.23in RS-82 rockets, or 2x 100kg (FAB-100) bombs.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Letouny 8. série byly vyráběny od prosince 1941. Tyto stroje již nenesly kulomety ŠKAS s kanón ŠVAK byl nahrazen kanónem VJa ráže 23 mm


Motor Klimov VK-105PA se od motoru VK-105P odlišoval pouze bezplovákovým karburátorem K-105PA


Další informace v práci Chronologický přehled konstrukcí S.A.Lavočkina.
-
Zdroje:
Sources:
Václav Němeček, Vojenská letadla III,. 3. upravené a doplněné vydání,. Praha, Naše vojsko, 1992. ISBN 80-206-0117-1.
Zbyněk Válka. Stíhací letadla 1939/45, Olomouc, Votobia, 1999 ISBN 80-7198-396-9
http://airwar.ru/enc/fww2/lagg3-4.html
http://www.ctrl-c.liu.se/misc/ram/lagg-3.html
www.airpages.ru
http://www.wio.ru/tacftr/lag-rus.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Lavockin-LaGG-3-4-8-serie-t66765#236379 Verze : 0
LaGG 3 - testy japonských armádních pilotů.


Japonsko mělo v polovině roku 1942 velkou šanci získat neporušený sovětský stíhací letoun LaGG-3, v té době se rozhodl požádat o politický azyl ruský stíhací pilot, který se rozhodl odletět s letounem do Mandžuska. Pilot, jehož jméno se mi dosud nepodařilo vypátrat a v odborné literatuře je označen pouze jako „Sotohe 700“, tak tento pilot se rozhodl přistát na mandžuském letišti Chiasmus, bohužel nedoletěl až na letiště, protože byl donucen japonským protiletadlovým dělostřelectvem k nouzovému přistání. Při tomto přistání, v měkkém terénu, byl poškozen chladič kapaliny a samozřejmě vrtule.
Letoun byl neprodleně dopraven do letištních dílen v Pinfanu a zde byl poprvé prozkoumán leteckými odborníky ze základny v Harbinu. Japonští specialisté byli překvapeni kvalitou a povrchem bakelizované březové překližky, zajímavým bylo shledáno vytápění kabiny, které využívalo teplo výfukového potrubí, ale největší uznání se dočkaly vzduchotlaké brzdy kol podvozku. Naproti tomu Japonce nezaujal nijak zvlášť motor a vrtule, zde lehce rozeznali motor Hispano-Suiza 12Y, který měl jisté vylepšení pro zvýšení výkonu. Celkově shrnuto, Japonci letoun po konstrukční stránce hodnotili vcelku dobře, v dílnách však zároveň vedle testů, na letadle probíhaly také jeho opravy, které měly umožnit pilotům poznat letové vlastnosti.
27.9.1942 se letoun opět dostal do vzduchu a až do 20.10.1942 seděl za jeho kniplem Hiko Sho Sa (mjr.) Yamamoto, ten provedl rychlostní testy, testy stoupavosti a doletu. Nejvyšší rychlost 518 km/h byla naměřena ve výšce 4 270 m, do výšky 3 000 m vystoupal za 3 min a 4 s, výšku 8 000 m potom zdolal za 19 min 12 s. Vytrvalost letu při ekonomické rychlosti 304 km/h byla 1 hodina 53 min. Všechny testy byly prováděny s paliven s oktavým číslem 92. Pilot si stěžoval na velmi malou obratnost letadla. Koncem měsíce října byl letoun přelétnut na základnu Mutanchiang a zde v testech pokračovali další armádní piloti. V simulovaných soubojích byl LaGG-3 porovnán s japonskými stíhačkami Nakajima Ki 27b a Nakajima Ki 43-Ic. Piloti, kteří létali LaGGa, si pochvalovali zrychlení letounu a velkou rychlost při střemhlavém letu, naopak obratnost a manévrovatelnost letadla přirovnávali k letící cihle. Stížnosti byly také na příliš velké ovládací síly na řízení letounu.
V listopadu bylo rozhodnuto o etapovém přeletu na základnu Fussa, tedy o přeletu na mateřské ostrovy. Přelet prováděl pilot Yoshida, na základně v Shengyangu musel být opraven defekt kola hlavního podvozku, pro opravu byla použita duše z bitevního letounu Mitsubishi Ki 51. Osudným pro tento letoun se stal vzlet ze základny Fukuoka, pravděpodobně došlo k dalšímu defektu, LaGG se roztočil, vzniklé velké síly vedly ke zlomení podvozku a tím k rozsáhlému poškození letounu. Do Fussy byl nakonec dopraven na nákladním automobilu. Letoun byl shledán neopravitelným a tím končí všechny zprávy o tomto stroji.


Použité prameny:
L+K 19/1991 str. 44/778
mig3.sovietwarplanes.com
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Lavockin-LaGG-3-4-8-serie-t66765#236384 Verze : 0
Trojpohled LaGGu 3.
zdroj je uveden výše
Lavočkin LaGG-3 (4. - 8. série) -


URL : https://www.valka.cz/Lavockin-LaGG-3-4-8-serie-t66765#236386 Verze : 0
Fotografie z testů LaGGu-3 v Mandžusku a z přeletů do Japonska.
Zdroj uveden výše
Lavočkin LaGG-3 (4. - 8. série) -


Lavočkin LaGG-3 (4. - 8. série) -


Lavočkin LaGG-3 (4. - 8. série) -


Lavočkin LaGG-3 (4. - 8. série) -


URL : https://www.valka.cz/Lavockin-LaGG-3-4-8-serie-t66765#236387 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více