Kawasaki Ki 100-II Gošiki-sen [Tony]

Kawasaki Ki-100-II Goshiki-sen / 川崎 キ100II「五式戦」・五式戰鬥機二型
     
Název:
Name:
Kawasaki Ki 100-II Kawasaki Ki 100-II
Originální název:
Original Name:
キ100II(五式戰鬥機二型)
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1945-DD.08.1945 Kawasaki Aircraft, Ltd., Kagamigahara /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1945-DD.08.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.05.1945
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2700 kg 5952 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3670 kg 8091 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3825 kg 8433 lb
Rozpětí:
Wingspan:
12,000 m 39ft 4,43in
Délka:
Length:
8,924 m 29ft 3,33in
Výška:
Height:
3,750 m 12ft 3,63in
Plocha křídla:
Wing Area:
20,00 m2 215.28 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
183,5 kg/m2 37.58 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Micubiši Ha-112-II Ru, vzduchem chlazený čtrnáctiválec přeplňovaný turbokompresorem Ru-102, vzletový výkon 1 103 kW (1 500 k) a 919 kW (1 250 k) v h= 11 000 m.
Vrtule trojlistá Sumitomo HS P-29 s konstantními otáčkami o průměru 3 048 mm
Mitsubishi Ha-112-II Ru fourteen-cylinder air-cooled radial with turbocharged Ru-102, rated at 1,479 hp for take-off and 1,233 hp at 36,089 ft,
driving a three-blade metal constant-speed Type Sumitomo HS P-29 propeller of 10 ft diameter
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
535 l + 2x 200 l v přídavných nádržích 118 UK gallons and 2x 44 UK gallons in drop tanks
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
590 km/h v 10000 m 366.6 mph in 32808 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
401 km/h v 4000 m 249.2 mph in 13123 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
18,0 min do 10000 m 18,0 min to 32808 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
12800 m 41995 ft
Dolet:
Range:
980 km 608.9 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1800 km 1118.5 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Ho-5 ráže 20 mm v trupu, po 120 nábojích.

Pumy: 2x 250 kg pum pod křídly
Two fixed forward-firing 0.79 inch Ho-5 in the uper nose, 120 rpg.

Bomb load: Two 551 lb bombs
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
Zaměřovač: reflexní Type 4
Radiostanice: Type 99 Model 3
-
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN: 0-87021-313-X
Famous Aircraft of The World, No. 23, Army Type 5 Fighter (Ki100), BunrinDo, Co., Ltd.
http://www.airwar.ru/enc/fww2/ki100.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-100-II-Gosiki-sen-Tony-t28390#99546 Verze : 0
Kawasaki Ki-100-II
キ100五式战斗机 / Goshiki Sentoki (Goshiki-sen) / Tony„Armádní stíhací letoun typ 5 model 2“


Historie:
Logickým vývojem úspěšného stíhacího letounu, jakým Goshiki-sen byl, byla snaha po dosažení dobrých výškových vlastností, aby mohl být nasazen proti výškovým bombardérům B-29, kterým se v Japonsku s úctou říkalo Bí-San.
Cestou pro získání dobrých výškových vlastností byl motor přeplňovaný turbokompresorem. Pro krátkodobé zvýšení výkonu motoru byla do sání vstřikována směs vody a methanolu. Výkon motoru Ha-112-II Ru do výšky cca 7 000 m odpovídal typu Ha-112-II, ale ve vyšších výškách se již projevovalo účinnější přeplňování turbokompresorem Ru-102. Letoun tak získal na výkonu a v operační výšce B-29 (cca 10000 m) dosahoval max. rychlosti a ještě dobře stoupal.
Rikugun Koku Hombu plánovalo produkci 120-140 letounů měsíčně, ale vše bylo spíše zbožné přání, turbokompresor pracoval při 20-25000 ot./min (psal se rok 1945!) a v Japonsku, díky blokádě, nebyl materiál, který by snášel velkou odstředivou sílu a vysoké teploty výfukových plynů, proto japonské turbokompresory nebyly spolehlivé.


Použité prameny:
Rene J. Francillion Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137
William Green, Famous fighters of the Second World War, DoubleDay, druhé vydání, rok 1975, ISBN-13: 978-0385123952
William Green a Gordon Swanborough, Japanese Army Fighters, Part 2, Arco Publishing, 1. vydání, rok 1978, ISBN-10: 0668044276
David Donald, The Complete Encyclopedia of World Aircraft, Barnes & Nobles Books, rok 1997, ISBN-10: 0760705925
Václav Němeček, Vojenská letadla 2 díl, Naše Vojsko, Praha 1987; ISBN 80-206-0117-1
Jaroslav Schmidt, Stíhací a bombardovací letouny Japonska, 1.díl, Nakladatelství Fraus Plzeň, rok 1999, ISBN 80-7238-041-9
R. Bueschel a M. Kawasaki, Ki.61/Ki.100 Hien in Japanese Army Air Force Service, Aircam Aviation Series No.21. Canterbury, UK, Osprey Publications Ltd., rok 1971, ISBN 0-85045-026-8.
L+K č. 12/1972; Letadla 1939 - 45, Václav Němeček
Maru Mechanic No.37 a 45.; Famous Airplanes of the World - Army Type 5 Fighter No.135 z roku 1983.
Modelpres č.4: Kawasaki Ki-61 a Ki-100; Praha rok 1992
http://www.vectorsite.net/avhien.html
http://www.airwar.ru/enc/fww2/ki100.html
www.xs4all.nl
http://www.airtoaircombat.com/detail.asp?id=262
http://www.cofe.ru/avia/K/K-20.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-100-II-Gosiki-sen-Tony-t28390#126754 Verze : 0
Fotografie Ki-100-II těsně po válce
Kawasaki Ki 100-II Gošiki-sen [Tony] -


URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-100-II-Gosiki-sen-Tony-t28390#99550 Verze : 0
Další fotografie Ki-100-II
Kawasaki Ki 100-II Gošiki-sen [Tony] -


URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-100-II-Gosiki-sen-Tony-t28390#99552 Verze : 0
Kresba ukazuje detail výfuku turbokompresoru.
Kawasaki Ki 100-II Gošiki-sen [Tony] -


URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-100-II-Gosiki-sen-Tony-t28390#134242 Verze : 1
kokpit
Kawasaki Ki 100-II Gošiki-sen [Tony] -


URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-100-II-Gosiki-sen-Tony-t28390#169125 Verze : 0
Kamufláž třetího prototypu
Kawasaki Ki 100-II Gošiki-sen [Tony] -


URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-100-II-Gosiki-sen-Tony-t28390#99554 Verze : 0
Trojpohledový náčrtek, pomocný náčrt spodní části trupu ukazuje uložení turbokompresoru
Kawasaki Ki 100-II Gošiki-sen [Tony] -


URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-100-II-Gosiki-sen-Tony-t28390#99549 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více