Název: Name: | Kawaniši K-10 | Kawanishi K-10 |
Originální název: Original Name: | 川西K - 10 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1926-DD.MM.1926 Kawanishi Machinery Works, Kobe | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1925-DD.MM.1926 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.09.1926 po úpravách | |
Osádka: Crew: | 1 + 4 pasažéři | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | biplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | fixed |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1057 kg | 2330 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1762 kg | 3885 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 13,000 m | 42ft 7,81in |
Délka: Length: | 8,900 m | 29ft 2,38in |
Výška: Height: | 3,550 m | 11ft 7,75in |
Plocha křídla: Wing Area: | 44,85 m2 | 282,777 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 39,29 kg/m2 | 8.05 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Maybach Mb.IVa, vodou chlazený řadový šestiválec o výkonu 194 kW a max. výkonu 227 kW. Vrtule dvoulisté dřevěné. | Maybach Mb.IVa six-cylinder inline liquid-cooled aircraft engine, power output 260 hp and maximum power 305 hp, driving a two-bladed wooden propeller. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | ? |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 172.2 km/h v 2000 m | 107 mph in 6562 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | ? mph in ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | - ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | min to ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 6000 m | 19685 ft |
Dolet: Range: | ? km | ? mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | žádná | None |
Uživatelské státy: User States: | - | - |
Poznámka: Note: | Letová vytrvalost 7 h Historie letounu je popsána v samostatném příspěvku. | Endurance: 7 hours The K-10 transport was designed in 1925 by Eiji Sekiguchi for use on the route between Seoul and Dairen, by the Nippon Koku KK. The design reverted to the proven biplane concept, with special attention given to stability and control. This aeroplane was unique in that it carried a radio telegraph, the first installed in a japanese civil aircraft although at the time not a new technology, and it provided progress reports to ground stations. The first aeroplane was completed in August 1926, initially powered by a 400hp Lorraine engine with a four-bladed propeller. Two passengers were seated side by side in an open cockpit in front of the pilot. The aeroplane was soon modified with a 260hp Maybach engine with a two-bladed propeller. Seating capacity was increased to four passengers in an enclosed cabin. In September 1926, the first of two K-10s carried mail on the Osaka Seoul Dairen route along with the Kawanishi K-7B already in service. |
Zdroje: Sources: | Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, London, 1990, ISBN: 1-155750-563-2 archiv autora |