KH-50

     
Název:
Name:
KH-50 KH-50
Originální název:
Original Name:
KH-50
Výrobce:
Producer:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Akciová společnost Strojírny, dříve Breitfeld, Daněk a spol., Praha-Karlín /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1924-DD.MM.1924
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1924
Osádka:
Crew:
1
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
6800 kg 14991 lb
Celková délka:
Overall Length:
4500 mm 14 ft 9 ⅛ in
Celková šířka:
Overall Width:
2390 mm 7 ft 10 ⅛ in
Celková výška:
Overall Height:
21001) / 19502) mm 6ft 10,68in1) /6ft 4,76in2)
Světlá výška:
Ground Clearance:
300 mm 11 ¾ in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
K 3 (zážihový vodou chladený 4-valcový objemu 8.220 cm3 K 3 (4 cyl., gasoline, water cooled, 8.220 ccm)
Výkon:
Power:
36,8 kW při 1100 ot/min 49.3 bhp at 1100 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
3 + R 3 + R
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
211) / 142) km/h 131) / 92) mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
? km ? mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
40 ° 89 %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
1,8 m 70,9in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,5 m 19,7in
Brodivost:
Fording Depth:
0,8 m 31,5in
Přepravní kapacita:
Transport Capacity:
? ?
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
1)Na kolesách
2)Na pásoch
1)On wheels
2)On tracks
Zdroje:
Sources:
Ivo Pejčoch – Československé pásové dělostřelecké tahače 1918-1950, vydavateľstvo Ares, ISBN 978-80-86158-52-5
Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 6, Střední Evropa 1919-1945 I.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2005, ISBN 80-86158-46-2
Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, II. vydanie, Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3
http://rotanazdar.cz/?p=9390&lang=cs
URL : https://www.valka.cz/KH-50-t108158#384318 Verze : 3
Počas 1.svetovej vojny vyvinul známy nemecký konštruktér ing.Volmer (pracoval na nemeckých projektoch tankov A7V, LK-I, LK-II) kombinovaný podvozok. Išlo o kombináciu pásového a kolesového podvozku. Jeho návrh využíval platformu hospodárskeho traktora Hanomag WD-50 PS. Výhodou takéhoto kombinovaného podvozku spočívali v tom, že v prípade pohybu v ťažkom teréne vozidlo využívalo pásový podvozok, v prípade pohybu na spevnenom povrchu (cesta) bol spustený kolesový podvozok a stroj sa pohyboval na kolesách. Presun na kolesách bol rýchlejší a ekonomickejší.

Licenciu na tento kombinovaný podvozok v roku 1923 odkúpila československá vojenská správa a poverila firmu Breitfeld-Daněk, ktorá už vlastnila licenciu i na hospodársky traktor Hanomag WD-50 PS, aby vyvinula a postavila dva prototypy kombinovaného vozidla.
Postavenie vozidiel dostala na starosť pražská firma Breitfeld-Daněk, prevodovku, náhon zadných hnacích kolies a pásov mala dodať automobilka Laurin & Klement z Mladé Boleslavi a Kopřivnická vozovka a.s. (Tatra) dodala riadenie a prednú nápravu s kolesami. Motory typu K3 boli kúpené od firmy Hille z Drážďan.
Traktory boli dokončené v 12/1924. Ich výrobné čísla boli 2001 a 2002. Prvé jazdné skúšky boli započaté 7.1.1925. Po ich ukončení boli traktory modifikované.
5.3.1925 vozidlá oficiálne preberá automobilové oddelenie delostrelectva. Vojaci za ne výrobcovi zaplatili celkovo 1.651.820.- Kčs.
Hneď po prevzatí absolvujú vozidlá jazdno-technické skúšky. Tie zahŕňajú nájazd 3.000 km po ceste na kolesách a 500 km na pásoch, 1.000 km na kolesách a 200 km na pásoch pri ťahaní delového voza 210 mm mažiara vz. 18. Okrem toho má v teréne 200 hodín manévrovať s ťahaným delom. Vzhľadom na komplikovanú a nevyzretú konštrukciu boli traktory často v oprave a tak sa vojenské skúšky pretiahli až do roku 1926.
Vojenská správa plánovala objednávku na 100 vozidiel. Firmy Tatra a Laurin & Klement sa v 5/1925 vyjadrili, že dodanie komponentov sú schopní zvládnuť do troch mesiacov.
V 6/1926 povoľuje MNO export týchto vozidiel za podmienky 30 % podielu na zisku výrobcov ako náhradu za vývoj a licenčné práva.
24.6.1926 predkladá VHÚ návrh na rekonštrukciu jedného traktora z dôvodu ďalších skúšok. V tom období sa vozidlá nachádzajú v Českých Budějoviciach.
V roku 1929 je jeden traktor v Českých Budějoviciach zrušený. Automobilový oddiel delostrelectva požiadal o zachovanie súčiastok zo zrušeného traktora na učebné účely. 11.1.1930 mu bolo vyhovené a všetok materiál zostal na útvare ako učebný materiál. V neskoršom období bol motor traktora používaný na ťahanie terčov na brdskej tankovej strelnici.
MNO v roku 1930 odkúpilo náhradné diely vyrobené pre tieto traktory od firiem Škoda a ČKD. Prevzatie súčiastok od firmy Škoda bolo z dôvodu nezavedenia vozidla do výzbroje zamietnuté, no diely vyrobené v ČKD (modely a výrobné pomôcky) boli odkúpené a prevzaté 9/1933 v ČKD Slaný. Medzi tzv. modelmi bola i karoséria bojového útočného vozidla KH-60.

Prototypy prešli testami v rámci Delostreleckého pluku 305 pod dohľadom Vojenského technického ústavu. Výsledky testov neboli uspokojivé a preto došlo k ďalšiemu vývoju, z ktorého vzišiel typ K.H.-60.

Stroj nemal hornú časť korby, motor umiestnený v zadnej časti platformy bol krytý tenkým oplechovaním. Vodič a jeho priestor mal byť chránený pred nepriazňou počasia plátenou strechou. Vozidlo nieslo na boku pásovej časti podvozku pomocné rampy, za pomoci ktorých sa prevádzal prechod z kolies na pásy a naopak. Celá operácia prechodu trvala dvom mužom cca 5 minút. Výmena prebiehala mechanicky pomocou kľuky.

Ivo Pejčoch – Československé pásové dělostřelecké tahače 1918-1950, vydavateľstvo Ares, ISBN 978-80-86158-52-5
Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 6, Střední Evropa 1919-1945 I.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2005, ISBN 80-86158-46-2
Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, II. vydanie, Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3
https://rotanazdar.cz/?p=9390&lang=cs

KH-50 - Traktor na pásoch

Traktor na pásoch
KH-50 - Traktor na kolesách

Traktor na kolesách
KH-50 - Skúšky v okolí Českých Búdějovic v roku 1925

Skúšky v okolí Českých Búdějovic v roku 1925
URL : https://www.valka.cz/KH-50-t108158#384347 Verze : 14
Fotografie kolohousenky K.H.-50 z cvičení pokusné baterie 305. dělostřeleckého pluku v roce 1925.
KH-50 - Kolohousenka KH50, léto 1925. 305.dělostřelecký pluk. (foto sbírka Dolin)

Kolohousenka KH50, léto 1925. 305.dělostřelecký pluk. (foto sbírka Dolin)
URL : https://www.valka.cz/KH-50-t108158#627522 Verze : 2

Diskuse

Vážení,
dovoluji si předložit výňatek ze zaniklého československého patentového spisu č. 23431 z roku 1927 s názvem: Zavěšení kol automobilního vozidla s kombinovaným pohonem kolovým a housenkovým. Zajímavé je, že u patentů s čísly: 21576, 21577, 21578, 22123 a 23431, není uveden autor, pouze je zde odkaz na pražské Ministerstvo národní obrany.

Předpokládám, že patenty vznikly díky zkouškám KH-50 a byly uplatněny při výrobě KH-60.

Patent č. 21576: Pohon automobilního vozidla s kombinovaným pohonem kolovým a housenkovým, 1927
Patent č. 21577: Převody automobilního vozidla s kombinovaným pohonem kolovým a housenkovým, 1927
Patent č. 21578: Brzda automobilního vozidla s kombinovaným pohonem kolovým a housenkovým, 1927
Patent č. 22123: Řízení automobilního vozidla s kombinovaným pohonem kolovým a housenkovým, 1927
Patent č. 23431: Zavěšení kol automobilního vozidla s kombinovaným pohonem kolovým a housenkovým, 1927

KH-50 -


KH-50 -


KH-50 -


URL : https://www.valka.cz/KH-50-t108158#491127 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více