Jermolajev Jer-2 2AM-37

Yermolayev Yer-2 2AM-37
Ермолаев Ер-2 2AM-37
     
Název:
Name:
Jermolajev Jer-2 AM-37 Yermolayev Yer-2 AM-37
Originální název:
Original Name:
Ермолаев Ер-2 AM-37
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1940-DD.MM.1940 Moskevský letecký závod č. 240, Moskva /
DD.MM.1941-DD.MM.1941 Voroněžský letecký závod č. 18 Vorošilova, Voroněž /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1940-DD.MM.1941
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
4 konverze
První vzlet:
Maiden Flight:
25.10.1940 přestavba druhého prototypu DB-240
Osádka:
Crew:
4
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
8872 kg 19559 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
12340 kg 27205 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
14500 kg 31967 lb
Rozpětí:
Wingspan:
21,686 m 71ft 1,77in
Délka:
Length:
16,230 m 53ft 3in
Výška:
Height:
4,820 m 15ft 9,75in
Plocha křídla:
Wing Area:
73,16 m2 787.49 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
168,671 kg/m2 34.55 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Mikulin AM-37 kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 1030 kW (1 400 k).
Vrtule trojlistá typu VIŠ-22T s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 400 mm.
Mikulin AM-37, twelve-cylinder liquid-cooled supercharged Vee engine,
rated at 1,381 hp for take-off,
driving a three-blade variable-pitch Type VISh-22T propellers of 11ft 2in diameter
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
5 446 l + 380 l oleje 1,198 UK gallons (1,439 US gallons)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
507 km/h v 6000 m 315 mph in 19685 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
408 km/h v 4000 m 253.5 mph in 13123 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
7,58 m/s 1492.1 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
17,3 min do 5000 m 17,3 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10700 m 35105 ft
Dolet:
Range:
2540 km 1578.3 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
3500 km 2174.8 mi
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kulomet UBT ráže 12,7 mm v předním střelišti, 300 nábojů,
1x pohyblivý kulomet UBT ráže 12,7 mm ve spodním střelišti, 300 nábojů a
1x pohyblivý kulomet UBT ráže 12,7 mm ve hřbetní střelecké věži TUM-2, 400 – 600 nábojů.
Pumový náklad: do 3 000 kg. 1 000 kg pum (např. 4x FAB-250 nebo 10x FAB-100) v pumovnici a až 2 000 kg na externích závěsnících (2x FAB-1000).
One flexible 0.5 inch UBT machine-gun in nose position, 300 rounds,
one flexible 0.5 inch UBT machine-gun in ventral position, 300 rounds and
one flexible 0.5 inch UBT machine-gun in dorsal turret TOM-2, 400-600 rounds.
Bomb load: Up to 6,614 lb.
2,204 lb in the bomb bay (four bombs FAB-250 or ten bombs FAB-100) and 4,409 lb in external hardpoints (two bombs FAB-1000).
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Jermolajev Jer-2 byl střední bombardér dlouhého doletu. The Yermolayev Yer-2 was a long-range Soviet medium bomber.
A five Yer-2 was modified with experimental Mikulin AM-37 engines, a reinforced undercarriage, armored seats for the navigator and gunner, and 0.5in UBT machine-guns in place of its original ShKAS weapons. The range was reduced to 2,175 mi carrying 2,205 lb of bombs.
One significant problem with this version was the excessive take-off roll which hindered operations from grass airstrips, it was caused propellers of small diameter.
The engine had big problems with ineffective cooling.
Zdroje:
Sources:
Б. Л. Симаков, Самолеты страны Советов, 1917-1970, ДОСААФ, 1975
L+K 25/ 1991, Václav Němeček, Letadla 39-45, Jermolajev Jer-2,
http://www.airwar.ru/enc/bww2/er2.html
http://aviarmor.net/aww2/aircraft/ussr/er-2.htm
http://eng.polymus.ru/rv/?h=news
http://www.ctrl-c.liu.se/misc/RAM/yer-2.html
http://base13.glasnet.ru/text/shavrov2/2-20.htm
archiv autora

Jermolajev Jer-2 2AM-37 -


Jermolajev Jer-2 2AM-37 -


URL : https://www.valka.cz/Jermolajev-Jer-2-2AM-37-t161334#490684 Verze : 0

Stručná historie:


Sovětské letectvo převzalo v roce 1939 dálkové bombardéry DB-240 s výhradami k jeho výkonům, proto se konstruktér Vladimír Grigorjevič Jermolajev společně se svým OKB-240 snažil zvýšit výkony tohoto stroje. Všem bylo jasné, že motory Klimov M-105 bude nutno zaměnit za výkonnější typy, nejjednodušší by bylo nainstalovat Klimovův M-106, ale ten tehdy nebyl k dispozici. OKB-240 dostalo pokyn nainstalovat do DB-240 motory konstruktéra A. A. Mikulina a to typy AM-35A a AM-37.
Nejprve byly započaty práce na zástavbě motoru AM-35A, motor měl o 230 kg vyšší hmotnost než Klimov M-105, poskytoval však výkon 1 350 k. Práce na tomto letadle se však zdržovaly a tak byla dříve dokončena zástavba motorů AM-37 (1 400 k). Tyto motory byly nainstalovány do druhého prototypu DB-240. Bohužel, ne vše se podařilo, největším problémem bylo chlazení, konstruktéři ponechali původní chladící okruhy zcela beze změn a to bylo pro motor s výkonem o 1/3 vyšším velmi málo. Již při prvním letu 25. října 1940 se oba motory prudce a nebezpečně přehřály a všechny další zkušební lety byly, řečeno s nadsázkou, kratší či delší skoky (záleželo na teplotě vzduchu), přehřívala se chladící kapalina i motorový olej. Nemenším problémem bylo použití vrtulí VIŠ-22E o průměru 3 000 mm, tato vrtule nedokázala přenést výkon nového motoru, vzlet byl neúměrně dlouhý a výkony celkově nedosahovaly očekávaných hodnot.


Konstruktéři se znovu pustili do práce a provedli celou řadu změn. Hlavní úpravy se týkaly pochopitelně chlazení motorů, do zadních částí motorových gondol byly nainstalovány dvojice chladičů OP-275, motory sice dále pracovaly na hranici přehřátí, ale v létě 1941 již mohly být zahájeny letové zkoušky. Další úpravou byla instalace vrtulí VIŠ-22T o průměru 3 400 mm, vrtule o větším průměru již nebylo možno namontovat, protože mezi trupem a motorovými gondolami nebylo více místa. Výkony mírně vzrostly, rychlost stoupla o 14 km/h, podstatně vzrostl dostup a stoupavost. Další úpravy se týkaly montáže větších podvozkových kol, dokonalejšího pancéřování a sjednocení obranné výzbroje na půlpalcové kulomety UBT.


Motory Mikulin AM-37 však byly žíznivější a tak znatelně poklesl dolet letounu, ale při ekonomické rychlosti donesl pumový náklad o hmotnosti 1 000 kg na vzdálenost 3 000 km.
Otázkou zůstává, kolik letounů bylo na tento standard upraveno, údaje se rozcházejí, jisté je, že to nebylo více než pět letadel. Jeden čas bylo uvažováno o jejich zavedení do výroby, protože výkony byly lepší než u Il-4, nakonec bylo rozhodnuto, že přednost mají bitevní letouny Il-2.



Použité prameny:
Б
. Л. Симаков, Самолеты страны Советов, 1917-1970, ДОСААФ, 1975
L+K 25/ 1991, Václav Němeček, Letadla 39-45, Jermolajev Jer-2,
http://www.airwar.ru/enc/bww2/er2.html
http://aviarmor.net/aww2/aircraft/ussr/er-2.htm
http://eng.polymus.ru/rv/?h=news
http://www.ctrl-c.liu.se/misc/RAM/yer-2.html
http://base13.glasnet.ru/text/shavrov2/2-20.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jermolajev-Jer-2-2AM-37-t161334#490686 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více