Jakovlev UTI-26

Yakovlev UTI-26
Яковлев УТИ-26
     
Název:
Name:
Jakovlev UTI-26 Yakovlev UTI-26
Originální název:
Original Name:
Яковлев УТИ-26
Kategorie:
Category:
cvičný letoun trainer aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1940-DD.MM.1940 Moskevský letecký závod č. 115, Moskva /
Období výroby:
Production Period:
25.01.1940-17.06.1940 UTI-26-1
25.01.1940-17.09.1940 UTI-26-2
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2
První vzlet:
Maiden Flight:
01.07.1940 UTI-26-1
16.09.1940 UTI-26-2
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2181 kg 4808 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2750 kg 6063 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,000 m 32ft 9,69in
Délka:
Length:
8,480 m 27ft 9,86in
Výška:
Height:
2,750 m 9ft 0,26in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2 184.6 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
160,350 kg/m2 32.84 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov M-105P kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 772,25 kW (1 050 k).
Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Klimov M-105P twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,036 hp for take-off,
driving a three-blade variable-pitch VISh-61P propeller of 9ft 10in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
415 l 91.3 UK gallons (109.6 US gallons)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
586 km/h v 4500 m 364.1 mph in 14764 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
15,67 m/s 3084.6 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,5 min do 5000 m 5,5 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9400 m 30840 ft
Dolet:
Range:
700 km 435 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm nad motorem, po 500 nábojích. Two fixed forward-firing 0,3 inch ShKAS machine-guns in the cowling, 750 rpg.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
UTI-26 vznikl ve dvou exemplářích, které byly stavěny souběžně. Důraz byl kladen na to, že se tento cvičný letoun měl co nejvíce podobat prototypu I-26, to se povedlo a tak UTI-26 mohl usnadnit přechod na stíhací Jaky-1.
UTI-26-1 byl dokončen v červnu 1941 a v průběhu státních zkoušek bylo zjištěno několik nedostatků, ale i tak byl doporučen do výroby, potřeba pokračovacích cvičných letadel byly vskutku veliká.
UTI-26-2 byl dokončen v září 1940, státní zkoušky dokončil v lednu 1941. Konstruktéři zde provedli několik úprav (větší kola podvozku, vlastně celý podvozek byl inovován, upraveny byly přistávací klapky, mírně byly zvětšeny ocasní plochy a plochy kormidel, úpraveno bylo také uchycení vrtulového kužele), letoun tak získal na stabilitě, ale zároveň byl schopen provádět akrobatické prvky. Tento letoun byl doporučen k sériové výrobě a následně bylo vyrobeno 186 pokračovacích cvičných Jaků-7UTI.
This version was the 2-seat trainer of the Yak-1 family. UTI stands for Uchebno-trenirovochny Istrebitel (training fighter). The design for this aircraft was submitted together with the design for the Yak-1 (or I-26). The new aircraft indeed resembled the I-26 strongly, the main difference being a tandem canopy for pupil and instructor under a single canopy, and the dual controls. To offset the different center of gravity because of the cockpit, the wings were placed a little further aft.
Testing revealed that the new trainer still had some shortcomings, mainly related to the main landing gear: the locks were unsafe, the wheels were too weak for take-off, the aircraft possessed a small anti-nose-over angle prohibiting the use of brakes while landing.
The second prototype therefor was heavily modified with respect to the main landing gear, and to other areas as well like the tailplane, structural changes to increase the nose-over angle, and center of gravity. This resulted in a pleasant and forgiving trainer.
Zdroje:
Sources:
Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78, Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3.
Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, Gdaňsk, AJ-Press, 1999, ISBN 83-7237-019-2
L+K č 15/1976, Letadla 39-45, Jakovlev Jak-7 (UTI-26), Jiří Hornát
http://vspomniv.ru/Yak_7.htm
http://www.airwar.ru/enc/other2/uti26.html
www.e-reading-lib.org
http://crimso.msk.ru/Site/Crafts/Craft21333.htm
http://www.airpages.ru/ru/yak7.shtml
www.topedge.com
archiv autora

Jakovlev UTI-26 -


Jakovlev UTI-26 -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-UTI-26-t145140#467273 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více