Název: Name: | Jakovlev Jak-9P | Yakovlev Yak-9P |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-9П | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1947-DD.MM.1948 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1947-DD.MM.1948 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 772 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 23.03.1947 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2712 kg | 5979 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3350 kg | 7385 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 3395 kg | 7485 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 9,740 m | 31ft 11,45in |
Délka: Length: | 8,550 m | 28ft 0,61in |
Výška: Height: | 2,960 m | 9ft 8,54in |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,15 m2 | 184.6 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 195,335 kg/m2 | 40.01 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov VK-107A kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 1 230 kW a 1 082 kW v h= 2 800 m. Vrtule trojlistá kovová VIŠ-107R s reverzním nastavením vrtulových listů o průměru 3 000 mm. | Klimov VK-107A twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated at 1,650 hp at 3,200 rpm for take-off and 1,450 hp at 12,500 ft, driving a VISh-107R three-blade variable-pitch propeller of diameter 9ft 10in. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 682 l | 150 UK gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 660 km/h v 5000 m | 410.1 mph in 16404 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 420 km/h v 3600 m | 261 mph in 11811 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 14,36 m/s | 2826.8 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5,75 min do 5000 m | 5,75 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10500 m | 34449 ft |
Dolet: Range: | 1130 km | 702.1 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón B-20M ráže 20 mm v ose vrtule se 115 náboji 2x pevný kanón B-20S ráže 20 mm nad motorem se 120 náboji pro každý. | One fixed forward-firing 0.79 inch B-20M cannon firing axis of the propeller with 115 rounds and two fixed forward-firing 0.79 inch B-20S cannons above the engine with 120 rpg. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Tato poválečná verze nesla oproti předchozím verzím mohutnější výzbroj, velkorážné kulomety i kanón ŠVAK byly nahrazeny modernějšími a účinnějšími kanóny Berezin B-20. Jak-9P byl v poválečném období dodáván mnoha spřáteleným státům a to včetně KLDR. Na tomto bojišti zasáhl do počátečních bojů, bojoval poměrně úspěšně s Mustangy a Twin Mustangy, velmi záleželo na zkušenostech a výcviku pilota Jaku. Američané jeden stroj získali a podrobili jej testům, závěrečné zprava jej hodnotila jako velmi dobrý letoun s horší kvalitou zpracování a s nedokonalou povrchovou úpravou, alespoň dle západních standardů. Na sovětské poměry byl však dobře vybaven, ve výbavě měl např. radiokompas, odpovídač IFF fotokulomet a další. | Two 0.5in UBS machine-guns and one 0.79in ShVAK replaced with three 0.79in Berezin B-20 cannons with 120 rounds each, and 115 rounds in the nose cannon. The Yak-9P was supplied to many Soviet satellite air forces in the early postwar period, including North Korea. After being one YAK-9P captured and conducted tests have been evaluated, the reports indicated that it was an extremely capable aircraft, though its manufacturing, processing quality and too surface finish were very rough by Western standards. On the Soviet ratios was very well equipped with a various niceties such as a radio compass an identification friend or foe (IFF) unit; a gun camera or behavior "glow in the dark" cockpit indicators. |
Zdroje: Sources: | Robert Panek, Yakovlev Yak-9U & P, No 6119, Sandomierz, Poland / Redbourn, Hertfordshire, UK, Mushroom Model Publications, 2006, ISBN 83-89450-27-5. Profile Publications, The Yak 9 Series, No 185, Profile Publications Ltd., Leatherhead, Surrey, England. Robert Bock, Monografie Lotnicze, Jak-7, Jak-9. http://combatavia.info/index1yak9.html http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9p-107.html archiv autora |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-9P |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-9P |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-9P |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-9P |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |