Jakovlev Jak-9K

Yakovlev Yak-9K
Яковлев Як-9К
     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-9K Yakovlev Yak-9K
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-9К
Kategorie:
Category:
bitevní letoun attack aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1944-DD.07.1944 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.11.1943-DD.01.1944 projekt a stavba prototypu
DD.04.1944-DD.07.1944 sériová výroba
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
53
První vzlet:
Maiden Flight:
12.01.1944
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2291 kg 5051 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3028 kg 6676 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,740 m 31ft 11,45in
Délka:
Length:
8,870 m 29ft 1,2in
Výška:
Height:
2,860 m 9ft 4,6in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2 184.6 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
176,56 kg/m2 36.16 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
VK-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 902,3 kW, 939,6 kW v h= 700 m a 880 kW v h= 2 700 m.
Vrtule trojlistá kovová VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
VK-105PF twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated at 1,210 hp for take-off, 1,260 hp at 2,300 ft and 1,180 hp at 8,860 ft,
driving a VISh-61P three-blade variable-pitch propeller of diameter 9ft 10in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
460 l 99 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
564 km/h v 3900 m 350.5 mph in 12795 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
510 km/h v 2700 m 316.9 mph in 8858 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
12,82 m/s 2523.6 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,5 min do 5000 m 6,5 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10000 m 32808 ft
Dolet:
Range:
598 km 371.6 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón NS-45 ráže 45 mm střílející osou vrtule s 29 granáty a
1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm vlevo nad motorem s 200 náboji.
One fixed forward-firing 1.77 inch NS-45 cannon firing axis of the propeller with 29 rounds and
one fixed forward-firing 0.5 inch UBS machine-gun left above the engine with 200 rounds.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- Yak-9K with a 45 mm NS-45 cannon with 29 rounds and a distinctive muzzle brake to deal with the massive recoil. Firing the cannon at speeds below 220 mph caused dramatic loss of control and tossed the pilot back and forth in the cockpit; however, accurate shooting was possible at higher speeds and in 2–3 round bursts. The recoil also caused numerous oil and coolant leaks. The heavy cannon installation degraded performance sufficiently to require fighter escort. Yak-9K saw only limited use due to unreliability of the NS-45.
Zdroje:
Sources:
Profile Publications, The Yak 9 Series, No 185, Profile Publications Ltd., Leatherhead, Surrey, England.
http://aviarmor.net/aww2/aircraft/ussr/yak-9.htm
http://www.airpages.ru/ru/yak9t.shtml
http://www.wio.ru/tacftr/yak.htm
http://www.wio.ru/gal2ac/galr-yak9t.htm
http://www.vectorsite.net/avyak1.html
http://www.combatavia.info/index1yak9.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9K-t33535#121823 Verze : 0
Historie:
Konstruktéři Jakovlevovy OKB se snažili zvýšit palebnou sílu poměrně lehkých Jakovlevů Jak-9, nejdříve instalovali mezi válce motoru sedmatřicetimilimetrový kanón Nudelman-Suranov NS-37, tak vznikla verze Jak-9T, tento kanón neměl příliš účinnou úsťovou brzdu a navíc, s touto zbraní nebylo možno vypálit ani krátkou dávku. Letoun byl stržen ze směru.


Vývoj šel dál a tak vzniká nová verze Jak-9K, která nese kanón Nudelman-Suranov NS-45. U tohoto kanónu byl zpětný ráz téměř pětinásobně vyšší, v porovnání s NS-37, to si vyžádalo mnohem dokonalejší a účinnější úsťovou brzdu. Nová brzda zachytila z 85% zpětný ráz a tak se s pětačtyřicetimilimetrovým kanónem údajně střílelo dokonce o něco lépe než z NS-37.


Kanón byl v novém Jaku doplněn ještě jedním kulometem UBS, pilotům bylo doporučeno, aby nestříleli zároveň z kanónu i kulometu.


Hmotnost sekundové salvy byla úctyhodná, teoreticky bylo možno vystřelit za jednu sekundu granáty o hmotnosti 5,53 kg, takováto salva překonala všechny německé i vlastní stroje. V praxi se však z kanónu střílelo víceméně jednotlivými ranami, maximálně dávkou po třech výstřelech. Letoun musel letět vyšší rychlostí než 350 km/h, jinak se téměř zastavil ve vzduchu nebo byl stržen nečekaným směrem. Zpětný ráz měl i tak destrukční vliv na motor a drak letounu, objevovaly se trhliny, praskaly hadice, trubky, příchytky a držáky, z motoru unikal olej a chladící kapalina.


Konstrukce Jaku však byla pozoruhodně odolná proti poškození nepřátelskou palbou, byl zaznamenán případ, kdy byl Jak poškozen šesti granáty ráže 20 mm, měl přeražen zadní křídelní nosník, zničenou olejovou nádrž a v trupu byla díra o průměru 750 mm. Letoun přistál na svém letišti vzdáleném 100 km.

Jak-9K byl s úspěchem nasazen v bitvě o Donbas, Melitopol, Nikolajev, Krym, Sevastopol, Minsk a v Berlínské operaci.


Úspěšnou taktikou bylo blokování nepřátelských letišť. Piloti Jaků svými kanóny napadali nepřátelské letouny, protiletadlová stanoviště a zařízení letiště, v případě potřeby dokázali poškodit i povrch letových drah. Jak-9K mohl úspěšně ničit bombardéry na vzdálenost 400 - 600 m a stejně tak i pozemní cíle.
Jak-9K nebyl vyráběn ve velkém množství, bránila tomu nedostatečná spolehlivost kanónu.



Použité prameny:
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9k.html
http://www.wio.ru/tacftr/yak.htm
http://www.wio.ru/gal2ac/galr-yak9t.htm
http://www.vectorsite.net/avyak1.html
http://www.combatavia.info/index1yak9.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9K-t33535#430089 Verze : 0
Fotografie a trojpohledový náčrtek.
Jakovlev Jak-9K -


Jakovlev Jak-9K -


Jakovlev Jak-9K -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9K-t33535#121824 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více