Jakovlev Jak-7DI

Yakovlev Yak-7DI
Яковлев Як-7ДИ
     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-7DI Yakovlev Yak-7DI
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-7ДИ
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.06.1942-25.06.1942 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.06.1942-25.06.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
06.07.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2360 kg 5203 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3035 kg 6691 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3248 kg 7161 lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,740 m 31ft 11,5in
Délka:
Length:
8,475 m 27ft 10in
Výška:
Height:
2,750 m 9ft
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2 184.6 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
176,968 kg/m2 36.25 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov M-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 890 kW (1 210 k), 926,75 kW (1 260 k) v h= 700 m a 868 kW (1 180 k) v h= 2 700 m.
Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Klimov M-105PF twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,193 hp for take-off, combat power 1,243 hp at 2,297 ft and 1,165 hp at 8,858 ft
driving a three-blade variable-pitch VISh-61P propeller of 9ft 10in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
675 l (500 kg) 148.5 UK gallons (178.3 US gallons)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
565 km/h v 3800 m 351.1 mph in 12467 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
13,88 m/s 2732.3 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,0 min do 5000 m 6,0 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10000 m 32808 ft
Dolet:
Range:
1310 km 814 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1540 km 957 mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm střílející osou vrtule, 120 granátů a
1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm nad motorem, 200 nábojů.
Pumový náklad: 2x 100 kg puma FAB-100.
One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon firing through the propeller spinner, 120 rounds and
Two fixed forward-firing 0,5 inch UBS machine-gun in the cowling, 20 rounds.
Bomb load: Two bombs FAB-100 each of weight 220 lb
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- Jak-7DI (дальний истребитель) dálkový stíhač. Základem byl trup stíhače Jak-7B a nové křídlo s duralovými nosníky. Do křídla bylo možno uložit čtyři palivové nádrže.


- Pokud byly naplněny pouze dvě palivové nádrže blíže centroplánu, mohl tento letoun soupeřit s ostatními Jaky. Samozřejmě, všechny naplněné nádrže zhoršily obratnost, stoupavost a poklesla i max. rychlost.


- V srpnu 1942 bylo přijato rozhodnutí, že se Jak-7DI nebude sériově vyrábět, ale po dalších úpravách bude zaveden do výroby jako Jak-9
The Yak-7DI this aircraft was based on the Yak-7B with the new wing with four fuel tanks. The new wing had shorter span but the same wing area, the metal spars permitted an increase in fuel capacity. The right Berezin UBS 0.5 inch machine-gun removed to reduce weight; an M-105PF engine; and a new all-round vision canopy.
Trials of the Yak-7DI were completed in the late summer of 1942, and the type was put into production as the "Yak-9", with the number of wing tanks reduced to two to cut weight. The new Yak-9 variant reached full production in late 1942 and early 1943. By December 1942, early production Yak-9s were in combat, participating in the great winter counteroffensive at Stalingrad.
Zdroje:
Sources:
William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three – Fighters, Macdonald & Co. Ltd., London rok 1961, ISBN: 0-356-01447-9
Václav Němeček, Vojenská letadla 3., Naše vojsko, Praha rok 1992, 3. doplněné vydání, ISBN 80-206-0117-1
Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78, Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3.
Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, Gdaňsk, AJ-Press, 1999, ISBN 83-7237-019-2
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7di.html
http://www.combatavia.info/index1yak7.html
www.e-reading-lib.org

Jakovlev Jak-7DI -


Jakovlev Jak-7DI -


Jakovlev Jak-7DI -


Jakovlev Jak-7DI -


Jakovlev Jak-7DI -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7DI-t22134#466483 Verze : 0
Jakovlev Jak-7DI


Představoval další verzi letounu Jak-7. Tato varianta vznikla v červnu 1942. Jednalo se o zásadně modernizovaný, dalo by se říci že nový letoun.


Zásadní změny postihly jak konstrukci trupu, tak i křídlo. Prvním výrazným znakem nového typu byl snížený trup za pilotní kabinou, která se zakrývala novým kapkovitým překrytem. Křídlo bylo v podstatě celé nové. Změnila se nejen jeho konstrukce, ale i rozměry ( bylo o 250 mm kratší). Jeho základ tvořily dva duralové nosníky, které byly mezi sebou propojeny dvěma dřevěnými a šesti duralovými žebry. Tato kostra pak byla potažena lisovanými překližkovými panely. Protože hlavním záměrem konstruktérů bylo vytvořit dálkový stíhací letoun, přibyly do křídla další dvě (již duralové oproti původním fíbrovým) palivové nádrže. Výzbroj letounu tvořil jeden 20 mm kanón ŠVAK, uložený mezi bloky válců motoru (střílející dutou hřídelí vrtule) se 120 náboji a jeden 12,7 mm kulomet UBS s 200 náboji.


Letové vlastnosti a výkony nového typu oproti starším Jak-7B mírně poklesly. Maximální rychlost poklesla o cca 30 km/h a zhoršila se i stoupavost. Letoun byl však stále poměrně obratný a lehce se ovládal. Hlavního cíle modernizace bylo dosaženo ... dolet nového stroje byl až 1285 km (praktický dolet s rezervou pro boj byl udáván 1000 km). To bylo ve srovnání s jinými sovětskými stíhacími typy o cca 300 až 400 km více. Jeho vytrvalost ve vzduchu se pohybovala kolem 3 hodin a 45 minut.


I přes to, že Jak-7DI byl poměrně výkonný dálkový stíhací letoun, nikdy se sériově nevyráběl. Na základě této konstrukce se ale sériově stavěl další typ ... a to Jak-9.



Zdroje k verzím Jak-7:
- L. Popelínský, Střelecká a raketová výzbroj letadel, Naše vojsko 1997, ISBN 80-206-0531-2
- V.Němeček, Vojenská letadla 1-5, Naše vojsko 1990, celý soubor ISBN 80-206-0114-7
- V.Dymič, M.Šedivý, Triumf a tragédie, Svět křídel 2001, ISBN 80-85280-70-1
- V.Němeček, Sovětská letadla, Naše vojsko 1969, 28-082-68
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7a.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7v.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7-37.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7m82.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7uti.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7di.html
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7DI-t22134#262434 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více