Jakovlev Jak-3RD

Yakovlev Yak-3RD
Яковлев Як-3PД
     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-3RD Yakovlev Yak-3RD
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-3PД
Kategorie:
Category:
experimentální letoun experimental aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1944-DD.MM.1944 Saratovský letecký závod č. 292, Saratov /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1944-DD.MM.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.12.1944
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2382 kg 5251 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2980 kg 6570 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,200 m 30ft 2in
Délka:
Length:
8,750 m 28ft 8,5in
Výška:
Height:
2,420 m 7ft 11,25in
Plocha křídla:
Wing Area:
14,85 m2 159.84 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
200,673 kg/m2 41.1 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový a raketový piston and rocket
Počet motorů:
Number of Engines:
1 + 1
Typ:
Type:
Klimov VK-105PF-2 kapalinou chlazený přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 949 kW (1 290 k).
Vrtule trojlistá kovová VIŠ-105SV-01 s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm a
raketový motor na tekuté palivo typu RD-1ChZ o tahu 2,942 kN (300 kg).
Klimov VK-105PF-2 twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine rated at 1,272 hp for take-off,
driving a three-blade metal variable-pitch VISh-105SV-01 propeller od 9ft 10in diameter and
the rocket engine Type RD-1ChZ for liquid fuel, thrust 661,387 lbf.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
272 l benzínu pro pistový motor
132 l kyseliny dusičné / 200 kg
62 l petroleje / 50 kg
60 UK gallons (72 US gallons)
29 UK gallons (35 US gallons) / 441 lb
13.6 UK gallons (16.4 US gallons) / 220 lb
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
782 km/h v 7800 m 485.9 mph in 25591 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
606 km/h v 4100 m 376.6 mph in 13451 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
3,0 min do 5000 m 3,0 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
11800 m 38714 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón VJa-23 ráže 23 mm střílející osou vrtule, 60 nábojů. One fixed forward-firing 0.91 inch VYa-23 firing through the propeller spinner, 60 rounds.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
1) maximální rychlost pouze s motorem VK-105PF2


- Změněna byla ocasní část letounu.
- Motor RD-1 mohl pracovat po dobu 3 minut.
- V průběhu zkoušek byl vyměněn motor RD-1 a změnilo se zapalování, nejprve se raketový motor zapaloval elektrickou jiskrou, později byl zapalován chemicky.
- 16. srpna byl letoun zničen po nárazu do země, zkušební pilot V. L. Rastorgyev zahynul
1) The maximum speed with only piston engine VK-105PF2.
Zdroje:
Sources:
Robert Bock, Monografie Lotnicze, No.46., Jak-1 Jak-3, AJ Press, Gdynia, Poland, 1998, ISBN 83-86208-90-2.
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Hans-Heiri Stapfer, Squadron Signal. Aircraft No.78, Yak Fighters in Action
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak3rd.html
http://www.combatavia.info/index1yak3.html
http://aviationz.narod.ru/tech/pl/yak-3rd.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-3RD-t33203#120187 Verze : 0
Historie:
Koncem druhé světové války se na obloze objevila německá proudová letadla, tyto letouny dosahovaly podstatně vyšších výkonů, než jakými disponovala soudová sovětská vrtulová letadla. Funkční proudový motor v Rusku nebyly a tak musela nutně přijít improvizace. Objevily se experimentální letouny s náporovými motory DM-4S pod křídly (Jak-7PVRD), pracovalo se na motokompresorových urychlovačích (Mikojan-Gurevič I-250(N))a konečně se v roce 1944 objevil raketový motor konstruktéra V. P. Gluška.
Byl to malý jednoduchý raketový motor, který se dal vestavět do ocasní partie stíhacího letadla. Vývoj motoru byl v roce 1944 dokončen a tak byla některá OKB vyzvána, aby urychlovací raketové motory využily a vestavěly je do svých nejvýkonnějších letadel.
Vzniká tak např. La-7R a SU-7.


OKB-115 A. S. Jakovleva potýkalo s velkými problémy úniku žíravých par okysličovadla – kyseliny dusičné (stejné problémy řešilo i OKB S. A. Lavočkina). Úniky kyseliny respektivě výparů této kyseliny) měly na svědomí popáleniny mechaniků a prekevším destrukci spojů konstrukce draku letadla. Nnádrže s kyselinou umístněny i petrolejem byly umístněny v křídlech, místo jim uvolnily palivové nádrže na benzín, celkem bylo neseno 200 kg kyseliny a 50 kg paliva – petroleje, množství paliva pro pístový motor bylo zredukováno.


Jak-3RD byl dosti přetížený, ačkoliv výzbroj byla redukována - oba kulomety UBS byl odstraněny. Zkoušky ukončil výbuch letounu ve vzduchu, při tomto výbuchu zahynul i zkušební pilot. Urychlovací raketový motor se zkoušel i nadále, ale byla to jedna ze slepých vývojových cest.
Jakovlev Jak-3RD -


Jakovlev Jak-3RD -


Jakovlev Jak-3RD -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-3RD-t33203#120637 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více