Jakovlev Jak-3 (VK-107)

Yakovlev Yak-3 (VK-107)
Яковлев Як-3 (BK-107)
     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-3 (VK-107) Yakovlev Yak-3 (VK-107)
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-3 (ВК-107)
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1944-DD.MM.1944 Tbiliský letecký závod č. 31 G. Dimitrova, Tbilisi /
Období výroby:
Production Period:
DD.10.1943-06.01.1944 1st prototype
DD.MM.RRRR-27.01.1944 2nd prototype
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1944
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2346 kg 5172 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2984 kg 6579 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,200 m 30ft 2in
Délka:
Length:
8,550 m 28ft
Výška:
Height:
2,420 m 7ft 11,25in
Plocha křídla:
Wing Area:
14,85 m2 159.84 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
200,943 kg/m2 41.16 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov VK-107A kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec přeplňovaný jednostupňovým dvourychlostním kompresorem, vzletový výkon 1 214 kW (1 650 k), nominální výkon 1 103 kW (1 500 k) v h= 4 500 m a maximální výkon 1 140 kW (1 550 k) v h= 1 200 m.
Vrtule typu VIŠ-107LO trojlistá kovová s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 100 mm.
Klimov VK-107A twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,628 hp for take-off, 1,480 hp at sea level and 1,529 hp for combat power output at 3,940 ft,
driving a three-blade variable-pitch metal propeller Type VISh-107LO of 10ft 2in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
518 l 114 UK gallons (136.8 US gallons)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
720 km/h v 5750 m 447.4 mph in 18865 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
510 km/h v 4500 m 316.9 mph in 14764 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
21,37 m/s 4206.7 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
3,9 min do 5000 m 3,9 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
11800 m 38714 ft
Dolet:
Range:
1060 km 658.7 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón B-20S ráže 20 mm nad motorem, každý se 120 granáty. Two fixed forward-firing 0.79 inch B-20S cannons mounted above the engine, 120 rpg.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Aby bylo možno instalovat tento motor, bylo nutno posunout kabinu o 400 mm vzad.
Zvýšená hmotnost mírně zhoršila vlastnosti při vzletu a přistání – prodloužila se dráha. Motor nebyl ještě plně odladěný a vykazoval četné závady, po státních zkouškách se letoun vrátil do továrny k odstranění závad, zkoušky pokračovaly i po válce. Měnilo se složení výzbroje např. 1x B-20 mezi válci motoru a 1x B-20S nad motorem, nebo 3x B-20.
Tyto prototypy měly smíšenou konstrukci.
Do výroby se v roce 1945 - 1946 dostalo 48 celokovových letadel Jak-3U.
-
Zdroje:
Sources:
Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78., Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3.
Robert Bock, Monografie Lotnicze, No.46., Jak-1 Jak-3, AJ Press, Gdynia, Poland, 1998, ISBN 83-86208-90-2.
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak3vk107.html
www.e-reading-lib.org
militera.lib.ru
http://jairspb.org/?page_id=193
pro-samolet.ru
www.wunderwaffe.narod.ru
archiv autora

Jakovlev Jak-3 (VK-107) -


Jakovlev Jak-3 (VK-107) -


Jakovlev Jak-3 (VK-107) -


Jakovlev Jak-3 (VK-107) -


Jakovlev Jak-3 (VK-107) -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-3-VK-107-t146027#469275 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více