Jakovlev Jak-28B [kód NATO: Brewer-A]

Yakovlev Yak-28B
Яковлев Як-28Б
     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-28B Yakovlev Yak-28B
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-28Б
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1959-DD.MM.1961 Irkutský letecký závod č. 39, Irkutsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1959-DD.MM.1960 Jak-28
DD.MM.1961-DD.MM.1961 Jak-28B
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
5 Jak-28
37 Jak-28B
První vzlet:
Maiden Flight:
05.03.1958 Jak-129
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg ? lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
13630 kg 30049 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
11,64 m 38ft 2,26in
Délka:
Length:
20,20 m 66ft 3,27in
Výška:
Height:
4,30 m 14ft 1,28in
Plocha křídla:
Wing Area:
35,25 m2 379.43 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový turbojet
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Tumanskij R-11AF-300 o tahu 38,25 kN / 56,39 kN s přídavným spalováním Tumansky R-11AF-300, thrust 8598 lb / 12677 lb with afterburner
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
1900 km/h v 12000 m 1180.6 mph in 39370 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
16200 m 53150 ft
Dolet:
Range:
1950 km 1211.7 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
2630 km 1634.2 mi
Výzbroj:
Armament:
1x kanon NR-23 ráže 23 mm, 50 nábojů

1200-3000 kg pum
1x 23 mm NR-23 cannon, 50 rounds

2646-6614 lb of bombs
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- tři prototypy, Jak-129(Jak-28-1), Jak-28-2 a Jak-28-3 vznikly konverzí Jak-26
- Jak-28 se od Jak-28B lišily absencí radaru RBP-3
- Yak-129 (Yak-28-1),Yak-28-2 and Yak-28-3 prototypes were converted from Yak-26
- Yak-28 differed from the Yak-28B by the absence of radar RBP-3
Zdroje:
Sources:
Gordon, Y.; Komissarov, D.; Komissarov, S. OKB Yakovlev: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-203-9.
Gunston, Bill; Gordon, Yefim. Yakovlev Aircraft since 1924. Putnam Aeronautical Books, London 1997. ISBN 0-85177-872-0.
Якубович, Николай. Боевые самолеты Яковлева. Эксмо, Москва 2013, ISBN 978-5-699-64800-9.
Медведь, А. Н. Семейство самолетов Як-26, Як-27 и Як-28, Авиаколлекция 2008/07.
Gordon, Yefim. Yakovlev Yak-25/-26/-27/-28 - Yakovlev's Tactical Twinjets. Midland Publishing, Hinckley 2002. ISBN 1-85780-125-3.
ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-28B-kod-NATO-Brewer-A-t101990#558400 Verze : 0

Jakovlev Jak-28B / Яковлев Як-28Б


V roku 1959 sa v Irkutsku začala sériová výroba bombardérov Jak-28, odvodených z typového radu Jak-25. Tri prototypy, Jak-129, Jak-28-2 a Jak-28-3 vznikli konverziou Ako-26. Štátne skúšky Jak-28 začali 14.09.1958. Čoskoro nato bolo rozhodnuté sériovej výrobe bombardéra. Koncom roku 1959 boli postavené prvé 3 sériové stroje, vybavené iba optickým zameriavačom OPB-11 a neschopné pôsobiť v každom počasí. V roku 1960 boli dokončené ďalšie dva sériové stroje JaK-28, vybavené rádionavigačným systémom RSBN-2 "Svod".


Nakoľko prvé sériové stroje, vybavené iba optickým zameriavačom neumožňovali plniť bombardovacie úlohy inokedy, ako pri dobrej viditeľnosti (a nič na tom nezmenila ani dodatočná inštalácia rádionavigačného zariadenia), už v roku 1960 sa rozbehla sériová výroba ďalšej verzie, vybavenej rádiolokačným zameriavačom RBP-3 (továrenské označenie изделие 28Б). Lietadiel, označovaných ako Jak-28B sa vyrobilo celkom 37 ks a boli odovzdané VVS ZSSR pre výcvik a zabezpečenei bojovej prípravy. Výrobca lietadlám garantoval max. rýchlosť v rozsahu 1600-1700 km/hod, praktický dostup 14-15000 m a dolet bez prídavných palivových nádrží 1550 km. Oproti hodnotám, ktoré dosahoval prototyp počas skúšok išlo o pokles výkonu u sériových strojov o 10-15%. Ďalšou nevýhodou strojov bola nepresnosť palubného systému navigácie a zameriavania. Lietadlá boli prakticky použiteľné iba voči rozmerným pozemným cieľom, alebo veľkým hladinovým plavidlám, zatiaľ čo úloha frontového bombardéra požadovala ničiť malé, bodové ciele. Schopnosť rozoznať kolónu automobilov, alebo skupinu tankov na odraze od terénu ale rádiolokačný zameriavač RBP-3 nemal. Výsledkom vývoja a výroby teda bolo lietadlo, ktoré nemohlo v plnej miere plniť úlohy, ktoré sa po ňom požadovali.


Na výrobu Jak-28B nadviazali verzie Jak-28L a Jak-28I vybavené ďalšími doplnkovými systémami a konečne spĺňajúce požiadavky armády na lietadlo.


Медведь А.Н.: Семейство самолетов Як-26, Як-27 и Як-28; Авиаколлекция 7/2008
http://www.airwar.ru/enc/bomber/yak28.html
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-28B-kod-NATO-Brewer-A-t101990#368220 Verze : 1
http://www.airwar.ru/enc/bomber/yak28.html

Jakovlev Jak-28B [kód NATO: Brewer-A] - Jak-28

Jak-28
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-28B-kod-NATO-Brewer-A-t101990#558401 Verze : 1
http://www.airwar.ru/enc/bomber/yak28.html
http://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft20724.htm

Jakovlev Jak-28B [kód NATO: Brewer-A] - Jak-28B

Jak-28B
Jakovlev Jak-28B [kód NATO: Brewer-A] -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-28B-kod-NATO-Brewer-A-t101990#558402 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více