Název: Name: | Jakovlev Ja-22 "letadlo 22" | Yakovlev Ya-22 (№ 22) |
Originální název: Original Name: | Яковлев Я-22 "самолет 22" | |
Kategorie: Category: | experimentální letoun | experimental aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1939-DD.01.1939 Moskevský letecký závod č. 115, Moskva | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1939-DD.01.1939 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.02.1939 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 3796 kg | 8369 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 5023 kg | 11074 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 14,000 m | 45ft 11in |
Délka: Length: | 10,180 m | 33ft 5in |
Výška: Height: | 3,300 m | 10ft 10in |
Plocha křídla: Wing Area: | 29,40 m2 | 208.82 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 170,850 kg/m2 | 34.99 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Klimov M-103 kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vletovém výkonu 735,5 kW (1 000 k), 706 kW (960 k) v h= 4 000 m a 367,75 kW (500 k) v h= 9 400 m. Vrtule trojlistá dvopolohová VIŠ-2A o průměru 3 000 mm. | Klimov M-103 twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine rated 986 hp for take-off, 946 hp at 13,123 ft and 493 hp at 30,839 ft, driving a three-blade two-position VISh-2A propeller of 9ft 10in diameter. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | ? |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 572 km/h v 4900 m | 355.4 mph in 16076 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | ? mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5,75 min do 5000 m | 5,75 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10800 m | 35433 ft |
Dolet: Range: | 1050 km | 652.4 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | Neozbrojený prototyp | None |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Jakovlev Ja-22 (самолет 22) byl experimentálním vysokorychlostním letounem, který měl být původně vyráběn jako průzkoumný R-12 nebo stíhací I-29. Vše zmenil Stalinův příkaz a vzniká nepříliš povedený Jak-2 a Jak-4. Článek ZDE. | Twin-engined experimental aircraft Ya-22 had a high performance, were proposed as I-29 fighter and R-12 reconnaissance versions. It was insisted that the aircraft would be developed into a light bomber, the BB-22/Yak-2 and later the Yak-4. |
Zdroje: Sources: | B. L. Simakov, Samolety strany Sovětov, DOSAF SSSR, 1974. L+K č. 23 / 1988, str 28/908, Letadla 39-45, Jakovlev R-12/I-29, Václav Němeček http://www.airpages.ru/ru/yak2.shtml http://crimso.msk.ru/Site/Crafts/Craft20914.htm http://www.ctrl-c.liu.se/misc/ram/ya-22.html archiv autora |