Iljušin Il-38 [kód NATO: May-A]

Ilyushin Il-38
Ильюшин Ил-38
     
Název:
Name:
Iljušin Il-38 Ilyushin Il-38
Originální název:
Original Name:
Ильюшин Ил-38
Kategorie:
Category:
protiponorkový/protilodní letoun aeroplane for anti-submarine/anti-ship warfare
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1961-DD.MM.1961 Moskevský letecký závod č. 240, Moskva /
DD.09.1967-DD.02.1972 Moskevský strojírenský závod Prapor práce, Moskva /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1961-DD.02.1972
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 závod č. 240
58 (65?) závod č. 30
První vzlet:
Maiden Flight:
28.09.1961
Osádka:
Crew:
7
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
34700 kg 76500 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
68000 kg 149914 lb
Rozpětí:
Wingspan:
37,42 m 122ft 9,23in
Délka:
Length:
40,075 m 131ft 5,75in
Výška:
Height:
10,12 m 33ft 2,43in
Plocha křídla:
Wing Area:
140,00 m2 1506.95 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
turbovrtulový turboprop
Počet motorů:
Number of Engines:
4
Typ:
Type:
Ivčenko AI-20K o výkonu 2942 kW/4000 k
čtyřlistá automatická vrtule AV-64I
Ivchenko AI-20K, power 3945 hp
four-bladed automatic propeller AV-64I
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
33820 l 7439 Imp gal / 8934 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
650 km/h v 6000 m 403.9 mph in 19685 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
46 min do 8000 m 46 min to 26247 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10000 m 32808 ft
Dolet:
Range:
2200 km 1367 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
9500 km 5903 mi
Výzbroj:
Armament:
8000 kg:
torpéda AT-1 a AT-2
raketová torpéda APR-1 a APR-2
hlubinné pumy PLAB-250-120
hlubinné pumy PLAB-50
...
18519 lb of ordnance:
AT-1 and AT-2 torpedoes
APR-1 or APR-2 rocket-propelled torpedoes
PLAB-250-120 depth charges
PLAB-50 depth charges
...
Uživatelské státy:
User States:




Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Артемьев, Анатолий. Ил-38: против ракетных подводных лодок. Издательство Майор, Москва 2002. ISBN 5-93445-007-9.
Gordon, Y.; Komissarov, D.; Komissarov, S. OKB Ilyushin: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2004. ISBN 1-85780-187-3.
Егоров, Ю. А. Самолеты ОКБ С.В.Ильюшина. Русавиа, Москва 2003. ISBN 5-900078-20-5.
Якубович, Николай. Самолеты Ильюшина: Лучшие из лучших. ЯУЗА, Москва 2009. ISBN 987-5-699-33921-1.
ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-38-kod-NATO-May-A-t9417#554228 Verze : 0
Iljušin Il-38


Charakteristika : protiponorkový a námořní hlídkový letoun


Dálkový protiponorkový a námořní hlídkový letoun Iljušin Il-38 vznikl z dopravního letounu Iljušin Il-18.


Iljušin Il-18 měl všechny předpolkady k tomu, aby na jeho základě vznikl nový protiponorkový/hlídkový letoun. Jako stroj využívaný k dálkové dopravě se vyznačoval dlouhým doletem (3700km), schopností létat i za zhoršených povětrnostních podmínek, dostatečnou nosností i relativně hospodárným provozem. Všechny tyto vlastnosti má mít i námořní hlídkový letoun.


Za základ nového typu byl vzat letoun Il-18V, kterému nový stroj vpodstatě tvarově odpovídá. Vzhledem k určení Il-38 ale muselo dojít k některým konstrukčním úpravám. V prvé řadě bylo posunuto křídlo a to směrem kupředu. Do trupu byla také zabudována uzavíratelná pumovnice. V té je nesena výzbroj a také akustické bóje. Letoun lze vyzbrojit jak torpédy, tak i hlubinnými pumami. Pod příďí letounu, za šachtou přední podvozkové nohy, se nachází rozměrný překryt antény radiolokátoru. Přehledový radiolokátor je hlavní součástí průzkumného systému Berkut ( "Беркут" ), kterým je Il-38 vybaven. Součástí tohoto systému je i detektor magnetických anomálií, který konstruktéři umístili na ocase letounu pod svislou ocasní plochou. Samotný detektor se nachází až na konci dlouhého ramene. Toto řešení je systémově nevýhodnější, protože v tomto případě nedochází k jeho rušení samotným letounem.


Prototyp Iljušinu Il-38 byl dokončen v létě roku 1961. Prvně vzlétl 27. září 1961. Za jeho řízením seděl zkušební pilot V.K.Kokkinaki. První let a několik dalších zatím probíhaly bez systému Berkut, který v té době ještě nebyl k dispozici (v označení NATO známy jako verze May-A). Po jeho nainstalování se letoun podrobil továrním zkouškám a poté byl Il-38 předán ke zkouškám státním. Ty začaly 6.6.1965 a ukončeny byly 15.12.1965. Bylo při nich provedeno celkem 87 letu v trvání 287 hodin. Na jejich závěru bylo konstatováno, že Il-38 je schopen služby a byl přijat do výzbroje.


Sériová výroba Il-38 začala v roce 1967. Od ledna 1969 pak byl tento typ zaveden do operační služby. Produkce Il-38 byla ukončena v roce 1972 po dodání 65 ks (počet není potvrzen z více zdrojů).




Zdroje k Il-38, Il-38N, Il-38 SD :
V.Němeček, Vojenská letadla 1 - 5, Naše vojsko 1990, ISBN 80-206-0114-7 (soubor)
V.Němeček, Sovětská letadla, Naše vojsko 1969, 28-082-68
http://www.airwar.ru/enc/sea/il38n.html
http://www.airwar.ru/enc/sea/il38.html
ATM 4/2004, Praha, ISSN 1336-2003
ATM 6/2004, Praha, ISSN 1336-2003
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-38-kod-NATO-May-A-t9417#255672 Verze : 0
Iljušin Il-38



Letoun Il-38 byl zařazen nejen do výzbroje ruského námořního letectva, ale byl také exportován. Jediným zahraničním zákazníkem se stala Indie. Ta nakoupila celkem pět letounů. Pod označením Iljušin Il-38 MPA je zařadila do výzbroje námořního letectva a využívá je dodnes.


V říjnu 2002 byly dva z pěti provozovaných letounů Il-38 zničeny. Srazily se ve vzduchu a letectvo o oba stroje přišlo. Ve stejném období Rusko snižovalo stavy svých námořních hlídkových letounů. Mimo jiné vyřadilo z výzbroje i čtrnáct svých Il-38. Darováním dvou z nich byla ztráta indického námořního letectva nahrazena. Indie tedy dále provozuje pět letounů Il-38.


V roce 2001 podepsala Indie s Ruskem kontrakt v hodnotě 205 mil. USD na modernizaci všech svých pěti letounů Il-38. Modernizované provedení bylo prozatím označeno Il-38 SD (Sea Dragon).


I Rusko se rozhodlo své Il-38 modernizovat. Vylepšená verze byla označena Il-38N (Novela).





Zdroje k Il-38, Il-38N, Il-38 SD :
V.Němeček, Vojenská letadla 1 – 5, Naše vojsko 1990, ISBN 80-206-0114-7 (soubor)
V.Němeček, Sovětská letadla, Naše vojsko 1969, 28-082-68
http://www.airwar.ru/enc/sea/il38n.html
http://www.airwar.ru/enc/sea/il38.html
ATM 4/2004, Praha, ISSN 1336-2003
ATM 6/2004, Praha, ISSN 1336-2003
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-38-kod-NATO-May-A-t9417#257167 Verze : 0
Iljušin Il-38


Zdroj : http://www.airwar.ru/enc/sea/il38.html
Iljušin Il-38 [kód NATO: May-A] - Iljušin Il-38

Iljušin Il-38
Iljušin Il-38 [kód NATO: May-A] - Iljušin Il-38

Iljušin Il-38
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-38-kod-NATO-May-A-t9417#254939 Verze : 0
Iljušin Il-38


Zdroj : http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Il-38_May.jpg
Iljušin Il-38 [kód NATO: May-A] -


URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-38-kod-NATO-May-A-t9417#257168 Verze : 0
Iljušin Il-38


Zdroje:
upload.wikimedia.org
upload.wikimedia.org

Iljušin Il-38 [kód NATO: May-A] -


Iljušin Il-38 [kód NATO: May-A] -


URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-38-kod-NATO-May-A-t9417#327334 Verze : 0
Il-38
Lugansk - Ostraja Mogila
autor: Igor Bubin
Iljušin Il-38 [kód NATO: May-A] -


URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-38-kod-NATO-May-A-t9417#419847 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více