Iljušin DB-4

Ilyushin DB-4
Ильюшин ДБ-4
     
Název:
Name:
Iljušin DB-4 (CBK-56) Ilyushin DB-4 (CBK-56)
Originální název:
Original Name:
Ильюшин ДБ-4 (ЦКБ-56)
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1940-DD.03.1941 Moskevský letecký závod č. 39 V. R. Menžinského, Moskva /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1940-DD.03.1941
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2 prototypy
První vzlet:
Maiden Flight:
15.10.1940 1. prototyp / 1st prototype
DD.03.1941 2. prototyp / 2nd prototype
Osádka:
Crew:
4
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
9000 kg 19842 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
11325 kg 24967 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
13000 kg 28660 lb
Rozpětí:
Wingspan:
21,440 m 70ft 4,09in
Délka:
Length:
14,880 m 48ft 9,83in
Výška:
Height:
4,100 m 13ft 5,41in
Plocha křídla:
Wing Area:
66,70 m2 717.95 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
169,79 kg/m2 34.78 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Mikulin M-120 kapalinou chlazený osmnáctiválec válce byly uspořádány ve tvaru obráceného "Y" s předpokládaným vletovým výkonem 1 342 kW.
Vrtule trojlisté, kovové s nastavitelným úhlem náběhu.
Mikulin M-120 eighteen-cylinder liquid-cooled engine with three banks of 6 cylinders arranged in an inverted "Y"-shape with a projected take-off output 1,800 hp,
driving a three-blade variable-pitch metal propellers.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
560 km/h v 7000 m 348 mph in 22966 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
11500 m 37730 ft
Dolet:
Range:
2500 1) km 1553.4 1) mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
4000 km 2485.5 mi
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm v předním střelišti, 500 nábojů,
1x pohyblivý kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm ve spodním střelišti, 500 nábojů a
1 zdvojený pohyblivý kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm ve hřbetní střelecké věži, 2 000 nábojů
u druhého prototypu
1x pohyblivý kanón ŠVAK ráže 20 mm ve hřbetní střelecké věži s 200 granáty.
Pumový náklad: 2 000 kg.
One flexible 0.3 inch ShKAS machine-gun in the nose, 500 rounds,
one flexible 0.3 inch ShKAS machine-gun in a ventral hatch, 500 rounds and
one twin flexible 0.3 inch ShKAS machine-gun in in a dorsal turret, 2,000 rounds.
2nd prototype:
one flexible 0.79 inch ShVAK cannon in a dorsal turret, 200 rounds.
Bomb load: Up to 4,410 lb.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
1) s pumou o hmotnosti 1 000 kg
Všechny výkony jsou pouze vypočteny.
Letoun létal pouze s motory Mikulin AM-37 o výkonu 1 043 kW. Max. rychlost potom byla 500 km/h a dostup 10 000 m.
1) with a bomb weight of 2,205 lb.
All performances are only calculated.
The prototypes flying only with engines Mikulin AM-37 with output 1 400 hp.
Zdroje:
Sources:
L+K č. 22 / 1984, Václav Němeček, Letadla 39-45, Iljušin CKB/DB-4
base13.glasnet.ru
http://www.airwar.ru/enc/bww2/db4.html
www.warbirds.ru
dictionary.sensagent.com
http://avia-il.ru/il_db4/
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-DB-4-t126845#429526 Verze : 0
Historie:


Sergej Vladimirovič Iljušin působil od druhé poloviny třicátých let v CKB (Centrlnoje Konstruktorskoje Bjuro) v Moskvě. Krom mnoha jiných letadel se vyráběl poměrně úspěšný dálkový bombardér DB-3 (CKB-30). Iljušinově konstrukční kanceláři bylo jasné, že pro nadcházející čtyřicátá léta bade nutno dálkový bombardér zásadně vylepšit, aby dostačoval svými výkony. Nahrávala tomu i další skutečnost – na samém konci třicátých let se zdálo, že motorář A. A. Mikulin brzy dokončí vývoj vysokovýkonného výškový osmnáctiválce M-120, motor se vyznačoval neobvyklou konstrukcí, jeho válce byly uspořádány do obráceného „Y“. Od tohoto motoru byl očekáván výkon okolo 1 350 kW, instalací takových motorů by bombardér získal dobré výkony a dobrou nosnost pum. Tyto motory chtěli použít do svých bombardérů také ostatní konstrukční kanceláře a tak vedle Iljušinova projektu DB-4 (CKB-56) vznikají další projekty Tupolev 103-D, Mjasiščev DB-102 a Jermolajev DB-240.


Bohužel, motor M-120 nepodával ani zdaleka vypočtený výkon a nakonec zůstal postaven v několika málo exemplářích. První prototyp Iljušin DB-4 (CKB-56) dostal dva takové motory a zahájil s nimi pojížděcí zkoušky, motory však byly také nespolehlivé a tak byly vestavěny jiné výškové motory Mikulin AM-37 o výkonu 1 043 kW, zástavba byla poměrně jednoduchá, protože se jednalo o menší dvanáctiválcové motory. S těmito novými motory zahájil zkušební pilot V. K. Kokkinaki první lety. Zkušební lety probíhaly na tovární úrovni, ale dávali tušit, že letoun bude mít dobré letové vlastnosti, směrovou nestabilitu odstranil konstrukční tým u druhého prototypu montáží jedné SOP o větší ploše (první prototyp měl dvojitou). Druhý prototyp měl také mohutnější obrannou výzbroj – na hřbetě trupu měl střeleckou věž s dvacetimilimetrovým kanónem ŠVAK.


Výkony letounu, díky méně výkonným motorům, oproti původně vypočteným samozřejmě poklesly, ale S. V. Iljušin předpokládal, že později tyto motory nahradí motory A. D. Švecova např. osmnáctiválci AŠ-71 nebo slibnými čtrnátiválci AŠ-82, ale v létě 1941 ještě nebyl jejich výkon dokončen. Letectvo po Iljušinovi chtělo, aby nový letoun zavedl do výroby, ale ten zase neměl vhodné motory, které by využily potenciál draku. Vše nakonec vyřešil státní výbor obrany, který po přepadení SSSR ukončil vývoj mnoha prototypů letadel a také zanedlouho zastavil výrobu výškových motorů AM-37. Prototypové dílny u Moskvy byly evakuovány za Ural a jejich úkolem bylo zdokonalení bitevních Il-2 a přestavba Il-4 na Il-6 se vznětovými motory AC-30B.


Použité prameny:
L+K č. 22 / 1984, Václav Němeček, Letadla 39-45, Iljušin CKB/DB-4
http://www.airwar.ru/enc/bww2/db4.html
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-DB-4-t126845#429533 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více