Main Menu
User Menu

ISR - EL/M-2084 (3D radiolokátor)

EL/M-2084 MMR / ELM-2084

     
Název:
Name:
EL/M-2084
Originální název:
Original Name:
EL/M-2084 (ELM-2084)
Kategorie:
Category:
3D víceučelový mobilní rádiolokátor
Výrobce:
Producer:
ELTA Systems (součást Israel Aerospace Industries Ltd.)
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.2009-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
100+
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.200R
Obsluha:
Crew:
?
Složení:
Composition:
- 3D radiolokátor s aktivním elektronickým snímáním / 3D radar with active electronically scanned array
- přepravní podvozek / mobile platform (napr. / for example: ATC 6x6, přívěs / trailer etc.)
Uživatelské státy:
User States:




1)
2)
Poznámka:
Note:
1) součást SPYDER-MR
2) součást Iron Dome

EL/M-2084M-MMR: verze schopná detekovat vzdušné cíle, plnit funkci dělostřeleckého radiolokátoru a navádět protiletadlové řízené střely na střední vzdálenosti

EL/M-2084S-MMR: zmenšená verze MMR pro detekci cílů na kratších vzdálenostech
Zdroje:
Sources:
www.deagel.com
https://en.wikipedia.org/wiki/EL/M-2084
www.armyrecognition.com
URL : https://www.valka.cz/ISR-EL-M-2084-3D-radiolokator-t197800#654413Verze : 0
MOD

EL/M-2084


3D viacúčelový mobilný rádiolokátor vyvinutý a vyrábaný Izraelskou firmou ELTA Systems (súčasť konzorcia Israel Aerospace Industries (IAI)).

Rádiolokátor je primárne určený na sledovanie vzdušnej situácie v rozsahu 360°v azimute a 0-80° v elevácii. Využíva technológiu elektronického vychyľovania lúča v elevácii a súčasne aj v azimute. uvedená technológia mu umožňuje pokryť 120°sektor v azimute bez potreby otáčania antény. Rádiolokátor okrem toho umožňuje zisťovať letiace delostrelecké a mínometné projektily a rakety a na základe ich trajektórie vypočítať nielen palebné postavenia odkiaľ boli odpálené, ale aj cieľový priestor. Môže sa tiež použiť ako rádiolokátor riadenia letovej prevádzky, alebo strelecký rádiolokátor na navedenie riadených protilietadlových (protiraketových) rakiet.


Rádiolokátor EL/M-2084 je súčasťou protilietadlových (protiraketových) systémov Iron Dome, SPYDER a David Sling. Sériovo vyrábaný je od roku 2009, je zavedený v ozbrojených silách Izraela a Kanady. Do roku 2016 bolo vyrobených a užívateľom dodaných celkom 44 kusov rádiolokátora.

Základné tekticko-technické údaje:
Dosah: 256 km operačný, 350 km maximálny. Do 100 km na nízkoletiace a pozemné ciele a ciele s malou odraznou plochou.
Počet súčasne sledovaných cieľov: 1100 vzdušných, do 200 pozemných
Azimutálny rozsah: 360°pri otáčaní antény), 120° (pri statickej anténe)
Elevačný uhol: do 80° (elektronicke´vychyľovanie lúča)
Rozlišovacia schopnosť: 125 m)
Pracovná frekvencia: 2-4 GHz - pásmo S (IEEE), E/F (NATO), UHF/SHF (ITU) (vlnová dĺžka 15-7,5 cm)

www.iai.co.il
www.deagel.com
https://en.wikipedia.org/wiki/EL/M-2084
URL : https://www.valka.cz/ISR-EL-M-2084-3D-radiolokator-t197800#567950Verze : 7
MOD
Radiolokátor EL/M-2084M-MMR umístěný na podvozku nákladního automobilu ATC 6x6.

Fotografie: ELTA Systems

ISR - EL/M-2084 (3D radiolokátor) -


URL : https://www.valka.cz/ISR-EL-M-2084-3D-radiolokator-t197800#652928Verze : 5
MOD
Rozvinutý radiolokátor EL/M-2084S-MMR.

Fotografie: ELTA Systems

ISR - EL/M-2084 (3D radiolokátor) -


URL : https://www.valka.cz/ISR-EL-M-2084-3D-radiolokator-t197800#652930Verze : 3
MOD
Královské singapurské letectvo získalo v letech 2015 až 2016 pravděpodobně dva exempláře radiolokátoru EL/M-2084 MMR, které se společně s dalšími radary využívají pro zajištění přehledu o vzdušné situaci ve vzdušném prostoru Singapuru a jeho okolí.


Fotorafie:
https://www.mindef.gov.sg/

ISR - EL/M-2084 (3D radiolokátor) -


URL : https://www.valka.cz/ISR-EL-M-2084-3D-radiolokator-t197800#653053Verze : 0
MOD
Prvním uživatelem radiolokátorů EL/M-2084 MMR mezi státy NATO se stala Kanada. Smlouva na dodání deseti kusů radarů (včetně logistické podpory) za 186,7 milionů kanadských dolarů byla uzavřena v červnu 2015. Hlavním dodavatelem se stala společnost Rheinmetall Canada. Izraelský systém byl určen pro kanadské pozemní vojsko jako dělostřelecký radiolokátor umožňující detekovat a lokalizovat zdroje nepřímé nepřátelské palby jako jsou houfnice, minomety nebo raketomety. Úkolem nového radaru bylo také zajistit průzkum vzdušného prostoru nad bojištěm. EL/M-2084 MMR pro kanadskou armádu je řešen jako přívěs tažený za nákladním terénním automobilem z rodiny MSVS (Medium Support Vehicle System): Renault Kerax nebo Navistar 7400.

Radiolokátory byly zavedeny do výzbroje 4. dělostřeleckého pluku (všeobecné podpory) s posádkou ve městě Gagetown. Zde byly zařazeny do sestavy smíšené baterie, která kromě EL/M-2084 MMR provozuje bezpilotní systémy CU172 Blackjack a letecké koordinační středisko ASCC (Air Space Coordination Centre). Systém byl zakoupen primárně jako prostředek bojové podpory brigádního úkolového uskupení, a tak jeho přímá integrace do systémů velení a řízení NATO nebyla nikdy prioritou. V únoru 2019 disponovala kanadská armáda prvními třemi exempláři EL/M-2084 MMR a prvotním kádrem vyškolených obsluh a technického personálu.

Zdroj:
canadianarmytoday.com

ISR - EL/M-2084 (3D radiolokátor) - Kanadský  EL/M-2084 (alias MRR - Medium Range Radar) prepravovaný pomocou Navistar 7400

Kanadský EL/M-2084 (alias MRR - Medium Range Radar) prepravovaný pomocou Navistar 7400
URL : https://www.valka.cz/ISR-EL-M-2084-3D-radiolokator-t197800#652956Verze : 3
MOD
Kanadský MRR (Medium Range Radar, alias EL/M-2084). V tomto prípade je na prepravu použitý valníkový automobil Mack 8x8 (premenovaný Renault Kerax 8x8).

Zdroj: canadianarmytoday.com

ISR - EL/M-2084 (3D radiolokátor) - MRR - Príprava k rozvinutiu

MRR - Príprava k rozvinutiu

Web autora : https://canadianarmytoday.com

ISR - EL/M-2084 (3D radiolokátor) - MRR počas prepravy, prepravné vozidlo Mack 8x8

MRR počas prepravy, prepravné vozidlo Mack 8x8

Web autora : https://canadianarmytoday.com

URL : https://www.valka.cz/ISR-EL-M-2084-3D-radiolokator-t197800#654727Verze : 2
MOD
MADR - EL/M-2084 MMR pro Armádu České republiky

Důvodem k pořízení radiolokátoru kategorie MADR (Mobile Air Defence Radar) byla náhrada stávající kriticky zastaralé až muzeální radiolokační techniky sovětského původu (především radiolokační dálkoměr P-37 a radiolokační výškoměr PRV-17), technicky a účelově nevyhovující pro plnění operačních úkolů. Dalším záměrem bylo dosažení technických parametrů srovnatelných s běžnými standardy moderní radiolokační techniky a splnění technických doporučení ICAO, EUROCONTROL a EUROCAE.

Historické radarové systémy byly udržovány v provozu jen s vypětím všech sil, daleko za hranicí jejich původně stanovené technické životnosti. Šlo o důsledek nedostatku finančních prostředků, respektive neochoty minulých vlád investovat do klíčových vojenských schopností. V roce 2006 proběhlo zpracování marketingové informace, která Ministerstvu obrany poskytla základní přehled o typech radarů kategorie MADR na trhu. V následujícím roce byla zpracována marketingová studie, jež posoudila vhodnost konkrétních typů radiolokátorů MADR pro použití v Armádě ČR. Cena jednoho radiolokátoru se podle studie pohybovala ve výši 190 až 800 milionů Kč. V roce 2008 byla marketingová studie rozšířena o doplněk. Předpokládané dodání prvních radarů bylo realizovatelné 18 až 24 měsíců od podpisu smlouvy.

Od roku 2008 byl však projekt MADR soustavně odkládán z důvodu finanční náročnosti a přehodnocování priorit rezortu obrany. Další pokračování programu nastalo až v roce 2013 zpracováním marketingové analýzy, která reagovala na změnu požadavků na MADR ze strany Armády ČR. V roce 2013 byl jako možná náhrada za sovětské systémy zvažován vyvíjený česko-slovenský radiolokátor RL-3DM ReUNION nebo polský radiolokátor TRS-15. Zdálo se, že preferovaným řešením je nákup polského systému, i když nový ReUNION měl být výrazně výkonnější a disponovat modernější polovodičovou technologií. Na konci listopadu 2013 náměstek ministra obrany Daniel Koštoval uvedl, že "sdružení českých společností požadovaný radar 3D MADR sice nabízí, ale reálně neexistuje ani jako prototyp. Armáda potřebuje pět radarů nejpozději do dvou až tří let. Nemáme jistotu, že se je tak rychle podaří vyrobit a odzkoušet." To vyvolalo značnou vlnu nevole v řadách firem RETIA, ELDIS a T-CZ. Vývoj česko-slovenského radiolokátoru RL-3DM ReUNION ale nakonec skončil fiaskem.

Nové radary však akutně nepotřebovala pouze Armáda České republiky, ale i ostatní ozbrojené síly okolních států včetně Polska, Slovenska a Maďarska. Proto byly zvažovány tři základní způsoby pořízení radiolokátorů MADR:
1) v rámci mezinárodního projektu Visegrádské čtyřky:
- vznik rodiny radiolokátorů s rozdílnými vlastnostmi:
-- radar pro zajištění přehledu o vzdušné situaci (ASR): požadováno Českou republikou, Slovenskem a Maďarskem, celkem 11 kusů
-- radar pro protivzdušnou obranu (ADR): požadováno Polskem (zbývající státy uvažovaly o nákupu ADR v další fázi projektu), celkem 6 kusů
2) ve spolupráci se Slovenskem (a pravděpodobně s Maďarskem):
- zajištění dodávek celkem až 11 radiolokátorů českým průmyslem
3) otevřeným výběrovým řízením:
- s využitím spolupráce českého průmyslu a dodavatele radaru MADR zajistit výrobu 5 exemplářů pro Armádu ČR

Jako prioritní způsob nákupu radiolokátorů MADR Ministerstvo obrany zvolilo mezinárodní projekt v rámci Visegrádské čtyřky. Předpokládalo se, že v první fázi do roku 2017 by bylo pro Armádu České republiky nutné pořídit celkem pět 3D radiolokátorů MADR, které by nahradily zastaralé radary sovětské konstrukce. Očekávalo se, že cena akvizice by se pohybovala ve výši přibližně 1,5 až 1,7 miliardy Kč. V květnu 2014 byla dokončena finální verze specifikace na nový radiolokátor MADR.

V průběhu řady jednání vedených od června 2014 se státům Visegrádské čtyřky podařilo dosáhnout shody na jednotné specifikaci systému. To mělo v praxi znamenat, že jednotlivé strany mohly pořizovat radarové systémy podle stejné specifikace, byť v rozdílných počtech a termínech podle svých možností a potřeb. Podle předpokladů ze září 2014 mělo k podpisu smlouvy dojít na podzim 2015. Dodávky prvního radiolokátoru MADR tak bylo možné očekávat na přelomu let 2017 a 2018. Zároveň však byla identifikována řada problémů, které společnou akvizici v oblasti vyzbrojování stále komplikovaly. I projekt společného nákupu proto skončil krachem.

Vzhledem ke strategické povaze zakázky se Ministerstvo obrany nakonec rozhodlo pořídit mobilní 3D radiolokátory MADR ze zahraničí v režimu vláda-vláda. V červenci 2015 byly rozeslány žádosti o informace (Request for Information) do Francie, Izraele, Švédska, USA a Velké Británie. Na základě došlých odpovědí byla vláda 29. února 2016 informována o výsledku a dalším postupu. Tím se v květnu 2016 stalo oslovení vlád Francie, Izraele, Švédska a Velké Británie s žádostí o podání konkrétní nabídky (Request for Proposal). V srpnu téhož roku pak Ministerstvo obrany obdrželo nabídky od vlád Francie, Izraele a Švédska. Velká Británie ze zakázky odstoupila, protože neměla produkt s poptávanými parametry. Jednotlivé státy se do tendru zapojily s následujícími typy radarů:
- Thales-Raytheon Systems (Francie): GM 200 nebo GM 400
- IAI/ELTA Systems (Izrael): EL/M-2084 MMR
- Saab AB (Švédsko): Giraffe 4A
- BAE Systems (Velká Británie): Commander SL

Od konce srpna 2016 následně zahájila činnost hodnotící komise složená z 32 odborníků napříč resortem obrany, včetně Univerzity obrany. Odborníci zkoumali 105 základních kritérií a více než 406 technicko-ekonomických parametrů. Kromě technických parametrů a ceny Ministerstvo obrany požadovalo:
1) uzavření smlouvy v souladu s legislativou EU v tzv. režimu vláda-vláda,
2) zkušenosti s operačním nasazením,
3) spolupráci s českými podniky za účelem zajištění bezpečnosti dodávek.

Všeobecné požadavky na pořizované radiolokátory byly následující:
- identifikace vlastní/cizí prostřednictvím módu 5 IFF,
- integrace do provozovaných systémů velení a řízení Armády ČR a NATO,
- mobilita systému,
- radiolokační technologie 3D,
- duální funkce (režimy vhodné i pro potřeby pozemní protivzdušné obrany),
- režim činnosti detekce malých a nízkoletících cílů,
- životnost mininimálně 20 let.

Základní technicko-taktické požadavky na novou techniku byly definovány těmito parametry:
1) Obecné:
- frekvenční pásmo 2,9 – 3,4 GHz,
- maximální dosah minimálně 250 km (režim detekce),
- výškový strop minimálně 30 km,
- azimut 360°,
- minimální elevace -2°,
- maximální elevace minimálně 30°/minimálně 70°,
- instalace na český podvozek Tatra 815-7;
- propojitelnost se systémy velení a řízení Armády ČR a NATO,
- přepravitelnost po železnici a leteckými prostředky.

2) Kapacita zpracování:
- doba rozvinutí (výdej informací)/svinutí do 60 minut,
- doba uvedení do provozu (je rozvinuto, ale vypnuto) do 5 minut.

3) Klimatické podmínky provozu:
- venkovní teplota od -32° do +50°C,
- rychlost větru pracovní do 30 m/s,
- rychlost větru maximální do 50 m/s,
- vlhkost 90 % při +30 °C.

Komise doporučila vybrat nabídku Izraele na radiolokátor EL/M-2084 MMR ze systému Iron Dome, jehož výrobcem je státní společnost ELTA Systems, která nabídla dodávku 8 radarů za 2,9 miliardy Kč bez DPH. Součástí zakázky bylo i zabezpečení logistické podpory po dobu dvacetiletého životního cyklu (cena za zajištění servisu a podpory na 20 let má činit dalších 2,1 miliardy Kč).

Celý projekt ale nabral další zpoždění. I když 14. prosince 2016 oznámil ministr obrany Martin Stropnický, že se vítězem tendru stal izraelský systém, žádná smlouva podepsána nebyla. Nová ministryně obrany Karla Šlechotová ale uzavření tendru odložila. Vadilo jí, že český kybernetický úřad nedal jasné stanovisko k zapojení radarů do systému NATO. Nedávno také upozornila, že Národní bezpečnostní úřad přezkoumává bezpečnostní prověrku firmy RETIA, která měla dělat subdodavatele firmě ELTA Systems. Společnost se proti vyjádření ministryně ohradila, informace o "otevřené" prověrce byla podle ní tehdy známa již dva roky.

Další ministr obrany Lubomír Metnar nakonec tendr zrušil se slovy: "Dosavadní mnohaměsíční průběh zakázky provázely opakující se spekulace a pochybnosti. Ty nevyvrátila ani mnou zřízená nezávislá komise. Proto jsem se rozhodl dosavadní zadávací řízení zrušit. Naše armáda ale nutně nové mobilní radiolokátory potřebuje, bez nich nebudeme schopni efektivně zabezpečit přehled o situaci ve vzdušném prostoru nad ČR. Proto jsem navrhl vládě nejrychlejší možný postup, tedy přímý nákup MADR od izraelské vlády."

Ve čtvrtek 5. prosince 2019 tak byla v Praze konečně uzavřena mezivládní česko-izraelská smlouva o pořízení osmi kusů EL/M-2084 MMR. Svým podpisem ji stvrdili náměstek ministra obrany pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic Filip Říha a brigádní generál ve výslužbě Yair Kulas, ředitel agentury izraelského ministerstva obrany Ředitelství mezinárodní obranné spolupráce (SIBAT). Hodnota zakázky činila 3,5 miliardy Kč s DPH. První radar měl být dodán do 22 měsíců od podpisu smlouvy, včetně provedení vojskových zkoušek, následně měla probíhat dodávka jednoho kusu každé tři měsíce.

Součástí nákupu radiolokátorů je také zapojení českého průmyslu do plnění veřejné zakázky v minimální míře 30 %. Po oficiálním uzavření mezivládní smlouvy proto následovaly verifikace a výměna smluv mezi výrobcem radarů, společností ELTA Systems, a podniky RETIA a VTÚ, které budou hlavními partnery na české straně.

Státní podnik VTÚ bude zabezpečovat napojení nových radarů do systému velení a řízení vzdušných sil - bude dodávat bezpečnostní brány, vytvářet bezpečnostní dokumentaci, bezpečnostní design a integrační práce na radiolokačních stanovištích tak, aby byla odpovídajícím způsobem připravena na příchod nové techniky.

Společnost RETIA bude vyrábět anténní moduly pro radary EL/M-2084 MMR na bázi pokročilé galium nitridové (GaN) technologie. ELTA Systems do společnosti RETIA přenesla potřebné know-how a instalovala výrobní linku. Ta bude sloužit nejen k výrobě radarů, ale i k jejich udržování v provozuschopném stavu po dobu plánované životnosti, během které bude docházet k obměně opotřebovaných anténních modulů. RETIA společně s VTÚ se bude podílet na integraci izraelských radarů do systému protivzdušné obrany České republiky i NATO. Pardubická firma bude spolupracovat s dalšími subdodavateli v rámci českého obranného průmyslu, mezi které patří kopřivnická automobilka TATRA TRUCKS, která dodá vozidla Tatra 815-7 se znakem náprav 8x8. RETIA se bude podílet na certifikaci radarů, tvorbě technické dokumentace, spolu s ELTA Systems zajistí výcvik personálu Armády ČR a logisticky zabezpečí projekt na území České republiky. Hodnota kontraktu mezi firmami ELTA Systems a RETIA je v řádu stovek miliónů Kč. Výroba radarů v České republice začala v roce 2020. Díky podmínkám kontraktu získala Česká republika natrvalo know-how i výrobní a servisní kapacitu, aby mohla radary EL/M-2084 MMR samostatně provozovat a servisovat.

Radiolokátory EL/M-2084 MMR zajistí Armádě ČR přehled o vzdušné situaci v malých výškách od 100 do 3 000 metrů. Pokrytí tohoto prostoru je v národní odpovědnosti ČR. Přehled o situaci ve výškách od 3 000 m do 30 000 m je v odpovědnosti NATO a je zajištěn prostřednictvím sítě páteřních radarů FADR (Fixed Air Defence Radar), které se u nás nacházejí v Sokolnici a Nepolisích. Na obou stanovištích jsou provozovány radiolokátory typu RAT-31DL. Pět radarů EL/M-2084 MMR bude umístěných na stacionárních radiolokačních stanovištích, zbylé tři budou k dispozici pro ochranu strategických cílů (např. jaderné elektrárny), velkých měst, dále k výcviku a jako záloha. Většinu radarů EL/M-2084 MMR tak získá 262. radiotechnický prapor ze sestavy 26. pluku velení, řízení a průzkumu pro radiolokační pokrytí území České republiky. Dva exempláře obdrží 25. protiletadlový raketový pluk, který je bude využívat jako předurčené radiolokátory pro místa velení SAMOC (Surface-to-Air Missile Operation Centre) jako prostředek včasné výstrahy.

Nové radiolokátory budou průběžně dodávány a nasazovány do provozu do roku 2023.

Zdroj:
www.mocr.army.cz
www.mocr.army.cz
www.mocr.army.cz
www.mocr.army.cz
www.vyzbrojovani.army.cz
www.e15.cz
www.euro.cz
www.retia.cz
URL : https://www.valka.cz/ISR-EL-M-2084-3D-radiolokator-t197800#652921Verze : 13
MOD
Na zasadaní dňa 13.01.2021 schválila vláda Slovenskej republiky materiál, na základe ktorého bude realizovaná obmena rádiolokačnej techniky (3D rádiolokátory stredného, malého a blízkeho dosahu) Vzdušných síl OS SR v počte 17 ks s finančným limitom do 148,2 milióna eur formou obstarania na úrovni vláda-vláda. V súlade s uvedeným rozhodnutím začnú rokovania s predstaviteľmi Izraela na dodávku rádiolokátorov ELM-2084M-MMR (5-6 ks) pre stredný dosah, ELM-2084S-MMR (5 ks) pre malý dosah a ELM-2138M (6 ks) pre blízky dosah (spolu 11 nosičov 6x6 a 6 nosičov 4x4). V prípade že do konca marca 2021 nedôjde k dohode s Izraelskou stranou, tak budú začaté rokovanie s Veľkou Britániou a následne s Francúzskom. Ponuky Veľkej Británie a Francúzska na rozdiel od tej Izraelskej ale presahujú pridelený finančný limit.
Veľká Británia ponúka rádiolokátory Commander SL (4-6 ks) pre stredný dosah, Giraffe 4A (5 ks) pre malý dosah a Giraffe 1X (6 ks) pre blízky dosah (17 nosičov 6x6 a 6 nosičov 4x4) a Francúzsko rádiolokátory GM 403 (3-6 ks) pre stredný dosah, GM 200 MM/A (2 ks) a GM 200 (variantne 3 až 6 ks) pre malý dosah a GM 200 (4-6 ks) pre blízky dosah (do 17 nosičov 8x8).


Zdroj: Rozhodnutie z rokovania vlády SR zo dňa 13.01.2021 k materiálu č. UV-28057/2020 z 30.12.2020 (SEMOD-EL-21/11-417/2020-OdRP a D-28065/2020).



Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/659201
URL : https://www.valka.cz/ISR-EL-M-2084-3D-radiolokator-t197800#659199Verze : 1
MOD