Název: Name: | Hispano-Suiza 12Y-30/31 | Hispano-Suiza 12Y-30/31 |
Originální název: Original Name: | Hispano-Suiza 12Y-30/31 | |
Kategorie: Category: | vidlicový motor | vee engine |
Výrobce: Producer: | Societé Française Hispano-Suiza, Bois-Colombes, France | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1932-DD.MM.1940 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | - | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.1932 první motor řady Y | |
Použití: Use: | Morane-Saulnier M.S.406, Arsenal VG-31 a VG-33, | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Počet válců: Number of Cylinders: | 12 | |
Hmotnost: Weight: | 468 kg | 1032 lb |
Celková délka: Overall Length: | 2130 mm | 6ft 11,86in |
Celková šířka / Průměr: Overall Width / Diameter: | 764 mm | 2ft 6,07in |
Celková výška: Overall Height: | 945 mm | 3ft 1,2in |
Vrtání: Bore: | 150 mm | 5,906in |
Zdvih: Stroke: | 170 mm | 6,693in |
Zdvihový objem: Swept Volume: (l/cu in) | 36,05 l | 2199.91 cu in |
Palivo: Fuel: | benzín s oktanovým číslem 85/100 | 85/100 octane rating gasoline |
Příprava palivové směsi: Carburation or Injection: | 6x karburátor Solex 56 S.V.C. | Six Solex 56 S.V.C carburetors |
Kompresní poměr: Compression Ratio: | 5,8:1 | 5,8:1 |
Plnění válců: Mixture Charging: | Přeplňování jednorychlostním, jednostupňovým kompresorem, převod kompresoru 10,0:1. | Gear-driven single-speed centrifugal type supercharger, 10.0:1 gear ratio. |
Chlazení: Cooling: | Kapalinou, přetlakové | Pressurised, Liquid-cooled |
Výkony: Performance: | ||
Výkon: Power: | 641 kW při 2520 ot/min | 860 bhp at 2520 rpm |
Poznámka: Note: | Ventilový rozvod OHC, jeden sací a jeden výfukový ventil na válec, výfukový ventil byl chlazený sodíkovou vložkou. Motor řady Hispano-Suiza 12Y se stal jedním z nejdůležitějších motorů pro francouzská stíhací letadla v období 1932-1941. HS 12Y byl licenčně vyráběn v jiných zemích, např. v Československu, ve Švýcarsku aj. V SSSR byla licenční výroba základem pro motory V. K. Klimova M-100 a vlastní vývoj M-105, VK-105 - VK-107. | The Hispano-Suiza 12Y was a French aircraft engine in the pre-WWII era. The design was also widely used in other countries (Czechoslovakia and Swiss), the engine was produced in Russia as the Klimov M-100 and formed the basis for licensed production of a number of designs, most notably the Soviet Klimov VK-105 series. Valvetrain: One intake and one sodium-filled exhaust valve per cylinder actuated via a single overhead camshaft per bank. |
Zdroje: Sources: | Gaston Botquin, Monografie lotnicze No. 28, M.S.406, AJ-PRESS, Gdynia, Polska, 1996, ISBN 83-86208-46-5 http://www.hispano-suiza-sa.com/ archiv autora |