Hauptmann (in der Reserve) Ing. Max Karl Hesse
* 19. 5. 1887 Slaný, Čechy, Rakousko-Uhersko
+ ?
Pilot K. u K. Luftfahrtruppe
Jednotky: Flik 1, Flik 28, Flik 101G, Flik 102G
Narodil se 19. května 1887 ve Slaném jako syn továrníka Maxmiliana Hirsche. Po smrti otce pravděpodobně v roce 1899 se jeho matka Marie Eugenie (*3.1. 1866, +9.2. 1943) přestěhovala s třemi dětmi ke svému otci Johannu Etrichovi do Trutnova a změnila si jméno na Hesse po matce za svobodna. Navštěvoval vysokou školu kde získal titul Inženýra. Vojenskou povinnou službu v Rakousko-Uherské armádě si odbil u odbil u Haličského Ulanenregiment Nr.1 (Hulánský pluk č. 1), kde získal hodnost Leutnant in der Reserve.
Na záčátku století se zbláznil stejně jako mnoho jeho vrstevníků do letectví. Byl spolumajitelem letecké továrny v Německu, jež vyráběla a prodávala letadla Etrich Taube. Byl příbuzným světově proslulého konstruktéra Igo Etricha. V létě 1911 absolvoval pilotní školu ve Fischmendu. Rakouský pilotní diplom FAI číslo 31 získal 19. října 1911 a odznak polního pilota o tři roky později 31. října 1914.
Na začátku války sloužil u jednotky Flik 1, pod velením Hauptmann Josef Smetana. Dne 14. listopadu 1914 byl sestřelen spolu s pozorovatelem Oberleutnant Otto Jindra. Se strojem Albatros B.I 21.14 (startovali z letiště Brekov na Slovensku) musel po nepřátelské střelbě ze země, nouzově přistát na nepřátelském tedy ruském území poblíž Królik Woloski (Królik Polski). Po zapálením letounu a několika denním pochodu přes hřebeny Karpat se jim podařilo dosáhnout vlastních pozic. Pravděpodobně na přelomu let 1914 – 1915 byl povýšen na Oberleutnant.
Dne 12. ledna 1915 se zapsal do historie, kdy jako první s použitím rádia korigoval dělostřeleckou palbu 305mm hmoždíře M 11 vyrobené továrnou Škoda. Stalo se to proti ruské baterii v Haliči v dopravním železničním uzlu v Tarnově. Spolu sním na palubě, na místě pozorovatele seděl Oberleutnant Ludwig Dumbacher na palubě letadla Albatros B.I 21.07 s názvem „MUSSL“, vybaveným 42kg těžkou rádiovou soupravou.
Později byl přeložen (1916) k Flik 18, kde zastával funkci šéfpilota zástupce velitele setniny. Na začátku roku 1918 byl povýšen na Hauptmann a pověřen velením bombardovací letecké roty Flik 102G v Aviano u Prodenone na piavské frontě.
Po havárii velitele Fliegergruppe G Hauptmann Otto Jindra 4. května 1918 se stal velitelem celé bombardovací skupiny Fliegergruppe G.
Po konci války se usadil v Čechách. V roce 1934 je hlášen trvalému pobytu v Trutnově.
Vyznamenání: Řád Železné koruny III.třídy s válečnou dekorací, Vojenský záslužný kříž III.třídy s válečnou dekorací, Stříbrná Vojenská záslužná medaile (Signum laudis), Bronzová Vojenská záslužná medaile (Signum laudis), Karlův vojenský kříž, Odznak polního pilota
Zdroje:
Historie a Vojenství 2/2009
Osobní poznámky
www.freiheit.cz
* 19. 5. 1887 Slaný, Čechy, Rakousko-Uhersko
+ ?
Pilot K. u K. Luftfahrtruppe
Jednotky: Flik 1, Flik 28, Flik 101G, Flik 102G
Narodil se 19. května 1887 ve Slaném jako syn továrníka Maxmiliana Hirsche. Po smrti otce pravděpodobně v roce 1899 se jeho matka Marie Eugenie (*3.1. 1866, +9.2. 1943) přestěhovala s třemi dětmi ke svému otci Johannu Etrichovi do Trutnova a změnila si jméno na Hesse po matce za svobodna. Navštěvoval vysokou školu kde získal titul Inženýra. Vojenskou povinnou službu v Rakousko-Uherské armádě si odbil u odbil u Haličského Ulanenregiment Nr.1 (Hulánský pluk č. 1), kde získal hodnost Leutnant in der Reserve.
Na záčátku století se zbláznil stejně jako mnoho jeho vrstevníků do letectví. Byl spolumajitelem letecké továrny v Německu, jež vyráběla a prodávala letadla Etrich Taube. Byl příbuzným světově proslulého konstruktéra Igo Etricha. V létě 1911 absolvoval pilotní školu ve Fischmendu. Rakouský pilotní diplom FAI číslo 31 získal 19. října 1911 a odznak polního pilota o tři roky později 31. října 1914.
Na začátku války sloužil u jednotky Flik 1, pod velením Hauptmann Josef Smetana. Dne 14. listopadu 1914 byl sestřelen spolu s pozorovatelem Oberleutnant Otto Jindra. Se strojem Albatros B.I 21.14 (startovali z letiště Brekov na Slovensku) musel po nepřátelské střelbě ze země, nouzově přistát na nepřátelském tedy ruském území poblíž Królik Woloski (Królik Polski). Po zapálením letounu a několika denním pochodu přes hřebeny Karpat se jim podařilo dosáhnout vlastních pozic. Pravděpodobně na přelomu let 1914 – 1915 byl povýšen na Oberleutnant.
Dne 12. ledna 1915 se zapsal do historie, kdy jako první s použitím rádia korigoval dělostřeleckou palbu 305mm hmoždíře M 11 vyrobené továrnou Škoda. Stalo se to proti ruské baterii v Haliči v dopravním železničním uzlu v Tarnově. Spolu sním na palubě, na místě pozorovatele seděl Oberleutnant Ludwig Dumbacher na palubě letadla Albatros B.I 21.07 s názvem „MUSSL“, vybaveným 42kg těžkou rádiovou soupravou.
Později byl přeložen (1916) k Flik 18, kde zastával funkci šéfpilota zástupce velitele setniny. Na začátku roku 1918 byl povýšen na Hauptmann a pověřen velením bombardovací letecké roty Flik 102G v Aviano u Prodenone na piavské frontě.
Po havárii velitele Fliegergruppe G Hauptmann Otto Jindra 4. května 1918 se stal velitelem celé bombardovací skupiny Fliegergruppe G.
Po konci války se usadil v Čechách. V roce 1934 je hlášen trvalému pobytu v Trutnově.
Vyznamenání: Řád Železné koruny III.třídy s válečnou dekorací, Vojenský záslužný kříž III.třídy s válečnou dekorací, Stříbrná Vojenská záslužná medaile (Signum laudis), Bronzová Vojenská záslužná medaile (Signum laudis), Karlův vojenský kříž, Odznak polního pilota
Zdroje:
Historie a Vojenství 2/2009
Osobní poznámky
www.freiheit.cz