Hansa-Brandenburg W.33

     
Název:
Name:
Hansa-Brandenburg W.33 Hansa-Brandenburg W.33
Originální název:
Original Name:
Hansa-Brandenburg W.33
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1918-DD.MM.1918 Hansa und Brandenburgische Flugzeugwerke AG, Briest /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1918-DD.MM.1918
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
26
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
plováky floats
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1420 kg 3131 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2050 kg 4519 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
15,85 m 52ft
Délka:
Length:
11,10 m 36ft 5in
Výška:
Height:
3,37 m 11ft 0,68in
Plocha křídla:
Wing Area:
44,6 m2 480.07 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Maybach Mb.IVa o výkonu 180 kW/245 k
dvoulistá dřevěná vrtule
Maybach Mb.IVa, power 242 hp
two-blade wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
330 kg 728 lb
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
173 km/h v 0 m 107.5 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
160 km/h v ? m 99.4 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
2,8 m/s 551.2 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,4 min do 1000 m 5,4 min to 3281 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
4800 m 15748 ft
Dolet:
Range:
640 km 397.7 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x 7,92mm pevný kulomet LMG.08
1x 7,92mm pohyblivý kulomet Parabellum LMG.14
2x fixed 7,92mm LMG.08 machine gun
1x flexible 7,92mm Parabellum LMG.14 machine gun
Uživatelské státy:
User States:




Poznámka:
Note:
Vytrvalost: 4 h Endurance: 4 hr
Zdroje:
Sources:
Kroschel, G., Stützer, H. Die deutschen Militärflugzeuge 1910 - 1918. Weltbild Verlag, Augsburg 1994. ISBN 3-89350-693-4.
Gray, Peter, Thetford, Peter. German Aircraft Of The First World War. Doubleday, Garden City 1970.
Lamberton, W. M. Fighter Aircraft of the 1914-1918 War. Harleyford Publications Ltd, Letchworth 1960.
http://www.airwar.ru/enc/fww1/w33.html
http://www.aviastar.org/air/germany/hansa_w-33.php

Hansa-Brandenburg W.33 -


Hansa-Brandenburg W.33 -


Hansa-Brandenburg W.33 -


URL : https://www.valka.cz/Hansa-Brandenburg-W-33-t68732#387200 Verze : 0
Hansa-Brandenburg W.33



Tento stíhací hydroplán, vzniklý v dubnu 1918, byl zvětšenou kopií Hansy-Brandenburg W.29 původně s motorem Mercedes o 194 kW. V průběhu léta a podzimu 1918 bylo objednáno 26 strojů, ale pouze asi šest z nich stihlo dorazit k bojovým jednotkám. Jisté jsou stroje č. 2538 až 2563, následovala ale výroba další série, protože stroj č. 2670 se po příměří vzdal Britům. Tento stroj měl motor Maybach Mb.IV o výkonu 183 kW. Z nasazených letadel měly první tři motor Maybach a dva kulomety v přídi, další dva měly kulomet jen jeden a motor Basse und Selve o výkonu 224 kW, později ale dostaly také Maybachy. Ten poslední měl pravděpodobně také Maybach a jeho výzbroj tvořil jeden pevný kulomet a jeden 20mm kanon Becker, obsluhovaný střelcem.


Po Versailleské mírové konferenci byla dohodnuta licenční výroba v Norsku a Finsku. Finové nejprve několik strojů koupili, v roce 1921 zakoupili i licenci. V letech 1922 až 1925 probíhala výroba asi 120 kusů, stroje z ní označeny jako IVL A.22 Hansa a byly na velmi dlouhou dobu největším počtem strojů jednoho typu, postaveným v této zemi. První postavený A.22 vzlétl 4. listopadu 1922, tyto licenční Hansy měly motor Fiat A.12bis o výkonu 224 kW a ve službě byly až do roku 1936.


Dva stroje byly v prosinci 1926 prodány do Lotyšska, kde dostaly trupová čísla 12 a 13. Obě letadla se 4. března 1927 cestou z Liepaje do Ventspilsu u osady Sarnaty dostala do husté mlhy a po nouzovém přistání se potopila. Jejich osádky, Jakubovs, Strauja, Veldums a Vitolinš pak museli strávit několik dní čekáním na vyzvednutí. Jejich stroje ale byly nakonec vloveny a po nutných opravách vydržely v provozu do roku 1933.


Skandinávské W.33 sloužily hlavně k námořnímu průzkumu. Norské W.33 se zúčastnily v Amundsenovy polární expedice a dva W.33 a jeden Sopwith Baby se základnou na Špicberkách se v roce 1928 účastnily pátrání po vzducholodi "Italia" a poté po Roaldu Amundsenovi a jeho posádce, která sama zmizela při pátrání po vzducholodi. Přes 300 strojů W.33 také postavilo Japonsko, které je zavedlo do výzbroje pod označením Navy type Hansa.


Zdroj:
www.fiddlersgreen.net
http://www.airwar.ru/enc/fww1/w33.html
http://www.aviastar.org/air/germany/hansa_w-33.php
www.wwi-models.org
http://en.wikipedia.org/wiki/IVL_A.22_Hansa
Hansa-Brandenburg W.33 - Licenční stroj IVL A.22. Zdroj: www.airwar.ru/enc/fww1/w33.html.

Licenční stroj IVL A.22. Zdroj: www.airwar.ru/enc/fww1/w33.html.
URL : https://www.valka.cz/Hansa-Brandenburg-W-33-t68732#241057 Verze : 2
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více