Handley Page Harrow

přehled verzí
Handley Page HP-54 Harrow


Stručná historie:


Britské ministerstvo letectví vydalo v roce 1935 specifikace B.29/35, ve kterých byly technické požadavky na rychle vyrobitelný, jednoduchý bombardovací letoun, který by mohl být zařazen co nejdříve do výzbroje RAF. RAF potřebovalo takový bombardér, protože bylo nutno zahájit nový vyzbrojovací program.


Společnost Handley Page Ltd. vyprojektovala a následně rychle postavila jeden prototyp dvoumotorového bombardéru HP-54, prototyp se sériovým číslem K6933 byl zalétnut 10. 10. 1936. Byl hornoplošník s s objemným trupem, který nesl nesmazatelné konstrukční znaky staršího prototypu HP-51, ostatně díky tomu mohl být nový letoun postaven tak rychle. Kostra trupu byla celokovová, potažená plátnem, pohon obstarávaly dva motory Pegasus X o výkonu 610 kW (830 k). Osádka byla pětičlenná a pro svou obranu mohla vést palbu ze třech motoricky ovládaných střelišť s kulometnými dvojčaty. Do pumovnice bylo možno zavěsit až 1 362 kg pum.


Již na základě předloženého projektu byla sjednána objednávka na 100 sériových letadel, jejich výroba začala koncem roku 1936 a poslední letoun byl dodán ve verzi Harrow Mk.II (motory Pegasus XX) v prosinci 1937. RAF je okamžitě zařazovalo do služby u svých bombardovacích perutí, nahradilo tak zastaralé Vickersy Virginia a dostaly se do výzbroje u těchto perutí: 37., 75., 115., 214. a 215.. Jejich kariéra jako bombardéru však byla krátká, v roce 1939 byly již většinu staženy od bombardovacích jednotek a převedeny k 271. dopravní peruti, nebo k výcviku. Devět letadel bylo u 782. peruti FAA.


Po úpravě pro dopravní úkoly unesl Harrow 20 plně vyzbrojených vojáků nebo hmotností odpovídající náklad. Úprava spočívala v instalaci nové mírně zahrocené přídě a zádě letadla, často byly tyto letouny nazývány jménem Sparrow, mimo jiné se osvědčily v září 1944 při evakuaci raněných z výsadkové operace u Arnhemu.


Ještě se musím zmínit o operaci Mutton, která trvala od září 1940 do července 1941. Tato operace je spojena s letouny Harrow u 93. perutě RAF. Jednalo se o protibombardérovou operaci, při které letouny Harrow vynesly nad a před svaz německých bombardérů protiletadlové miny LAM (Long Aerial Mine) a začaly je vypouštět v osmnáctimetrových intervalech. Každý Harrow nesl 120 těchto min. Mina byla uložena v pouzdře, po vypuštění se snášela rychlostí 5 m/s na padáčku, v pouzdře pak byl ještě druhý padáček, který vytáhl kovovou strunu dlouhou 609 m, takto natažená struna se měla dostat do svazu německých letadel s po kontaktu s nepřátelským letadlem se uvolnila vlastní mina, která po struně sjela až k letadlu a svým výbuchem by letoun zničila, nebo alespoň vážně poškodila výbuchem půlkilogramové nálože. Celé pouzdro (mina) mělo hmotnost 6 320 gramů. V červenci 1941 akce Mutton skončila se slabým výsledkem - jeden letoun zničený jistě a tři pravděpodobně.



Použité prameny:
L+K 16/1982, Václav Němeček, Letadla 39-45, HANDLEY PAGE HP-54 HARROW
http://www.handleypage.com/Aircraft_hp54.html
www.raf.mod.uk
www.aviastar.org
www.historyofwar.org
www.fleetairarmarchive.net
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Handley-Page-Harrow-t114567#398767 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více