Grušin BB-MAI

Grushin BB-MAI
Грушин ББ-МАИ
     
Název:
Name:
Grušin BB-MAI Grushin BB-MAI
Originální název:
Original Name:
Грушин ББ-МАИ
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1940-DD.MM.1940 Charkovský letecký závod č. 135, Charkov /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1940-DD.MM.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.12.1940
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2965 kg 6537 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3490 kg 7694 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
10 m 32ft 9,69in
Délka:
Length:
9,6 m 31ft 5,94in
Výška:
Height:
? m ?
Plocha křídla:
Wing Area:
16,8 m2 180.83 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
208 kg/m2 42.6 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov M-105 o výkonu 772 kW/1050 k
třílistá stavitelná vrtule
Klimov M-105, power 1036 hp
three-bladed variable-pitch propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
255 l
+ 20 l oleje
56 Imp gal / 67.4 US gal
+ 4.4 Imp gal / 5.2 US gal of oil
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
550 km/h v ? m 341.8 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
9,2 min do 5000 m 9,2 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9000 m 29528 ft
Dolet:
Range:
500 km 310.7 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
Prototyp výzbroj nenesl, zkoušky nebyly dokončeny. Předpokládaná výzbroj: 1 pohyblivý kulomet pro střelce, pumový náklad, popřípadě pevná hlavňová výzbroj ovládaná pilotem. Prototype with no armaments, tests was not accomplished. Supposed armaments: 1 movable machine-gun for rear gunner, bomb load, eventually fixed gunpoint operated by pilot.
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
V kolonce Kategorie je stroj označen jako bombardovací, ale byl plánován i jako bitevní In the column Category is this plane called as a Bomber, but his role shall be a little rich - Bomber, Ground Attack, Experimental
Zdroje:
Sources:
http://commi.narod.ru/txt/shavrov2/112.htm
http://www.airwar.ru/enc/bww2/bbmai.html
http://ram-home.com/ram-old/bb-mai.html
http://base13.glasnet.ru/text/shavrov2/tbl3.htm
URL : https://www.valka.cz/Grusin-BB-MAI-t141917#459626 Verze : 0
Grušin BB-MAI
Грушин ББ-МАИ

V MAI (Moskevský letecký institut - МАИ, Московвский авиационный институт) bylo vytvořeno i další letadlo P. D. Grušina - bitevní letoun a bombardovací letoun pro přifrontovou činnost BB-MAI. Stroj poněkud menších rozměrů, klasického schématu, avšak s motorem M-105 o vyšším výkonu (1050 k. s). Na motoru bylo namontováno plnící dmýchadlo CIAM, poháněné výfukovými plyny.
Letoun byl projektován v létech 1938-1939. jako bitevní letoun i jako přifrontový bombardovací letoun. Křídlo BB-MAI - dvounosníkové, složené ze tří sekcí tvaru S, vytvarovaných z bakelizované překližky. Když byly jednotlivé sekce vsazeny jedna do druhé, jejich čelní hrana utvářela stěnu nosníku, a výztuže vytvářejí potah křídla. Sekce i křídlo byly spojovány lepidlem VIAM B-3, při jejich kompletaci tak vznikl monolitický skříňový nosník. Tloušťka potahu na náběžné hraně křídla byla 5 mm, v ocasních dílech do 3 mm, a mezi stěnami nosníků - do 25 mm. Trup letadla byl skořepinové konstrukce z bakelizované překližky a spojovaný stejným lepidlem. Povrch BB-MAI, stejně jako i u předchozího letadla, byl vyleštěn do vysokého lesku.
Technologii výroby konstrukce z bakelitové překližky pomáhali v závodě zavádět specialisté VIAMu. Stroj byl vybaven střeleckou věží, splývající s překrytem kabiny pilota.
Na BB-MAI byl poprvé v SSSR použit tříkolový podvozek s příďovým kolem. Za příďovým kolem byl umístěn chladič. Kola se zatahovala do křídla ve směru trupu letadla s otáčením kola vzhledem k nohám. Křídlo bylo poměrně malé: plocha 15,2 m2, zužující se 3,5. Při vzletové hmotnosti kolem 3500 kg a nízké ploše křídla bylo specifické zatížení na křídlo kolem 210 kg/m2. (Takové velké zatížení bylo přijato za účelem zvýšení maximální rychlosti letu.) Na křídlo byly instalovány automatické sloty.


Stavba letadla začala v r. 1939, koncem r. 1940 byla dokončena. Vedoucím inženýrem stavby stroje byl A. A. Lebedinskij( А. А. Лебединский), vedoucím inženýrem testování A. A. Manučarov (А. А. Манучаров ). Zkušebním pilotem se stal absolvent MAI A. N. Grinčik (А. Н. Гринчик). Protahující se stavba vedla k tomu, že první vzlet letounu se uskutečnil teprve v prosinci 1940, kdy ve VVS zájem o tento stroj již opadl. Kromě toho SSSR byl napaden hitlerovským Německem, což vývojovým pracem také nepomáhalo. Samotného Grušina v té době jmenovali hlavním konstruktérem KB Charkovského leteckého závodu č. 135, a KB MAI, konající v průběhu několika let úlohu "školky" budoucích inženýrů a konstruktérů, bylo zrušeno.
Grušin BB-MAI - BB-MAI na letišti
http://avia-museum.narod.ru/russia/index.html

BB-MAI na letišti
http://avia-museum.narod.ru/russia/index.html

Grušin BB-MAI - model BB-MAI
http://www.airwar.ru/image/idop/bww2/bbmai/bbmai-1.jpg

model BB-MAI
www.airwar.ru

Grušin BB-MAI - třípohled
http://avia-museum.narod.ru/russia/index.html BB-MAI

třípohled
http://avia-museum.narod.ru/russia/index.html BB-MAI

Grušin BB-MAI - barevný bokorys http://www.airwar.ru/image/idop/bww2/bbmai/bbmai-c1.jpg

barevný bokorys www.airwar.ru
URL : https://www.valka.cz/Grusin-BB-MAI-t141917#459628 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více