Gotha G.I

     
Název:
Name:
Gotha G.I Gotha G.I
Originální název:
Original Name:
Gotha G.I
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1915-DD.03.1916 Gothaer Waggonfabrik AG, Gotha /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1915-DD.03.1916
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
18 (9-14/15, 40-45/15, 100-105/15)
První vzlet:
Maiden Flight:
27.07.1915
Osádka:
Crew:
2-3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1800 kg 3968 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2966 kg 6539 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
20,30 m 66ft 7,21in
Délka:
Length:
12,00 m 39ft 4,43in
Výška:
Height:
3,90 m 12ft 9,53in
Plocha křídla:
Wing Area:
82,00 m2 882.64 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Benz Bz.III o výkonu 110 kW/150 k Benz Bz.III, power 148 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
130 km/h v 0 m 80.8 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
47 min do 2000 m 47 min to 6562 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
2750 m 9022 ft
Dolet:
Range:
540 km 335.5 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kulomet Parabellum LMG 14 ráže 7,92 mm na přídi
0-1x pohyblivý kulomet Parabellum LMG 14 ráže 7,92 mm na hřbetě


200-350 kg pum
1x flexible 7,92 mm Parabellum LMG 14 machine gun in the nose
0-1x flexible 7,92 mm Parabellum LMG 14 machine gun amidships


441-772 lb of bombs
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Grosz, P. M. Gotha G.I, Windsock Datafile 83. Albatros Publications, Berkhamsted 2000. ISBN 1-902207-25-4.
Grosz, P. M. The Gotha GI-GV, Profile No.115. Profile Publications, Leatherhead 1966.
Kroschel, G., Stützer, H. Die deutschen Militärflugzeuge 1910 - 1918. Weltbild Verlag, Augsburg 1994. ISBN 3-89350-693-4.
Gray, Peter, Thetford, Peter. German Aircraft Of The First World War. Doubleday, Garden City 1970.
URL : https://www.valka.cz/Gotha-G-I-t53669#199811 Verze : 0
Gotha G.I popis

Bombardér Gotha Ursinus G.U.H G.I později známý jako Gotha G.I byl prvním z řady dvoumotorových středních bombardérů firmy Gothaer Waggonfabrik AG vyráběných v průběhu 1. světové války. Prototyp tohoto dvouplošník nezvyklé konstrukce, trup byl připevněn k hornímu křídlu a motory s podvozkem k dolnímu křídlu, poprvé vzlétl v lednu roku 1915. Vznikl úpravou původního hydroplánu konstruktéra Oskara Ursinuse, proto možná toto nezvyklé uspořádání.
Tříčlená posádka měla v tomto uspořádání během letu výtečný výhled a vpředu umístěný kulomet Maxim IMG (Parabellum) ráže 7,92 mm s bubnovým zásobníkem měl otevřený široký prostor pro střelbu. Při startu a přistání bylo umístění trupu ve velké výšce spíše handicapem. Vysoko položené těžiště zvyšovalo možnost převrácení letadla na nos. Motory byly umístěny co nejblíže k sobě, jejich vrtulové okruhy se téměř dotýkaly, aby při problémech s jedním motorem nedocházelo k velké asymetrii v tahu.
I když zkoušky prototypu ukázaly některé nedostatky byl podepsán kontrakt na dodávku bombardérů pro armádu. První sériový stroj byl, po dílčích úpravách, dokončen 27. července 1915. Do konce roku bylo vyrobeno asi 20 letadel. Prameny se v počtu vyrobených letadel rozcházejí, údaje se pohybují mezi 18 a 20 kusy vyrobených G.I.
Pohon sériových strojů obstarávaly dva vodou chlazené řadové šestiválcové motory Benz Bz. III, každý o výkonu 150 koní, umístěné v aerodinamicky tvarovaných, duralových (hliníkových) gondolách na spodním křídle, pohánějící tažné dvoulisté dřevěné vrtule. Celkově čtyřkolový podvozek byl umístěn přímo pod motory.
Do svého stažení z fronty na podzim 1916, působily bombárdéry jak na západní tak i na východní frontě. Některé stroje patrolovaly v Severním moři proti britským ponorkám.

Počet strojů na frontě schopných bojového nasazení:
k 31. říjnu 1915 - 5 letadel
k 31. prosinci 1915 - 6 letadel
k 28. únoru 1916 - 1 letadlo
k 30. červnu 1916 - 1 letadlo
k 31. srpnu 1916 - 1 letadlo
k 31. říjnu 1916 - 1 letadlo

Použité prameny:
[1] COOKSLEY, Peter. German Bombers of WWI in Action: Aircraft nrumber 173. Squadron/Signal Publications, Inc. 2000, ISBN 0-89747-416-3
[2] GROSZ, Peter. Gotha!, Alabtros Productions Ltd., 1994, ISBN 0-948414-57-X
[3] http://de.wikipedia.org/wiki/Gotha_G.I
[4] http://www.airwar.ru/enc/bww1/gothag1.html
URL : https://www.valka.cz/Gotha-G-I-t53669#200175 Verze : 0
Fotka převzata z www.earlyaviator.com.
Gotha G.I -


URL : https://www.valka.cz/Gotha-G-I-t53669#200176 Verze : 0
http://www.airwar.ru/enc/bww1/gothag1.html

Gotha G.I - G.I z první série, vyfocený na cestě na východní frontu v Schneidemühlu (dnes Pila), září 1915.

G.I z první série, vyfocený na cestě na východní frontu v Schneidemühlu (dnes Pila), září 1915.
URL : https://www.valka.cz/Gotha-G-I-t53669#521468 Verze : 0
http://www.airwar.ru/enc/bww1/gothag1.html

Gotha G.I - Jedna z podob hřbetního střeliště. Stroje první a druhé série byly dvoumístné, pouze s jedním střelcem.

Jedna z podob hřbetního střeliště. Stroje první a druhé série byly dvoumístné, pouze s jedním střelcem.
URL : https://www.valka.cz/Gotha-G-I-t53669#521469 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více