General Atomics RQ-1 Predator

General Atomics MQ-1 - přehled variant

General Atomics RQ-1/MQ-1 Predator - přehled variant


RQ-1A Predator - 1994, bezpilotní průzkumný prostředek, v podstatě zvětšený Gnat 750 s výkonnějším motorem Rotax 912, radarem, satelitní komunikací umožňující řízení z mnohem větších vzdáleností a větší vytrvalostí; postaveno přibližně 150 strojů
RQ-1B Predator - 1998, modernizace s motorem Rotax 914, později také zvětšené rozpětí, odmrazování náběžné hrany křídla, nové senzory; postaveno snad 125 RQ-1B, možná jsou v tom zahrnuty i konverze RQ-1A
RQ-1K Predator - původní označení pro jednotlivé stroje zatímco RQ-1A bylo označení pro celý systém zahrnující i pozemní stanice. Cca 2000 byly i samotné letouny označeny RQ-1A.
RQ-1L Predator - původní označení pro letouny v systému RQ-1B.


MQ-1A Predator - 2001, konverze RQ-1 na bojovou variantu schopnou vypouštět protitankové střely Hellfire; pravděpodobně jen malé množství vzniklo pod tímto označením, většina i RQ-1A byla při přestavbě upravena na standard RQ-1B.
MQ-1B Predator - 2002?, hlavní ozbrojená varianta Predatoru; odpovídá pozdějším RQ-1B, motor Rotax 914F, odstraněn málo využívaný radar, možnost nést dvě střely Hellfire, případně čtyři protiletadlové střely Stinger; přes 150 ks včetně konverzí RQ-1
YMQ-1C Warrior/Sky Warrior - 2004, varianta pro US Army s větším doletem, motor Thielert Centurion umožňující používat diesel a letecká paliva, možnost snadného rozebrání pro přepravu, ...
MQ-1C Gray Eagle - sériové označení; 100 + ks.
MQ-1C Gray Eagle ER - 2013, varianta se zvýšenou zásobou paliva, možností nést přídavnou nádrž, motor Lycoming DEL-120, další změny v avionice. 20+ ks.
MQ-1 Predator XP - 2014, exportní neozbrojená varianta, motor Rotax 914 Turbo, vybavení podle přání zákazníka.
MQ-1E Predator - pravděpodobně neoficiální označení pro Predator XP používané některými zákazníky


Predator B - 2001, původní označení pro výrazně zvětšeného nástupce Predatoru s turbovrtulovým motorem - MQ-9 Reaper
Predator C - 2009, rozvinutí Predatoru B s proudovým motorem - MQ-20 Avenger


http://www.airvectors.net/avpred_2.html
www.deagel.com
tealgroup.com
URL : https://www.valka.cz/General-Atomics-RQ-1-Predator-t37650#699985 Verze : 4
Je BP novej generácie nezvykle veľkých rozmerov, s veľkým dosahom a veľkým užitočným zaťažením, ktorý vyrába americká firma General Atomics Aeronavtical Systems Inc. PREDATOR je konštruovaný ako dolnokrídly jednoplošník so štíhlym trupom s chvostovými plochami otočenými smerom dolu v tvare obráteného písmena V. Elektronické vybavenie je umiestnené v strednej a bublinovo vydutej prednej časti trupu. V zadnej časti je umiestnená pohonná jednotka, ktorú tvorí motor ROTAX 912 s výkonom 63kW s dvojlistou tlačnou vrtuľou. Prieskumné vybavenie tvorí televízna kamera s premenou ohniskovou vzdialenosťou pre denné podmienky a infračervená kamera s rozlišovacou schopnosťou 16 cm pre nočné pozorovanie, rádiolokátor s vysokou rozlišovacou schopnosťou typu SAR - Synthetic Aperture Radar a spojovacie prostriedky. Rádiolokátor typu SAR pracuje v pásme 10–20 GHz, sníma na vzdialenosť 4–10 km pás terénu široký 800 m s rozlišovacou schopnosťou 30 cm. Získané prieskumné informácie sú v reálnom čase prenášané na osobný užívateľský terminál vojaka, alebo veliacemu dôstojníkovi do pozemného vyhodnocovacieho a riadiaceho strediska prostredníctvom družicového spojenia. Bezpilotný prostriedok je vybavený terminálom družicového navigačného systému NAVSTAR/GPS. Typickú konfiguráciu prieskumného systému tvoria štyri bezpilotné prostriedky RQ-1A PREDATOR, jedna pozemná riadiaca stanica, jeden dátový distribučný terminál Trojan Spirit II a jednotka satelitnej komunikácie.
Doposiaľ USAF zakúpilo 12 súprav prieskumného systému PREDATOR. Pre americké vojenské námorníctvo NAVY je vyvíjaná verzia pod označením SEA PREDATOR s menším rozpätím krídel – 10,67m a ďalšími úpravami pre zabezpečenie súčinnosti s doposiaľ zavedenými prieskumnými prostriedkami NAVY. Predpokladá sa, že SEA PREDATOR bude operačne nasadený na palubách veľkých lietadlových lodí, kde pre vzlet a pristátie BP by bola využívaná ich pomerne dlhá paluba. Prakticky už bola vyskúšaná súčinnosť prostriedku PREDATOR s bojovou skupinou plavidiel a lietadlovou loďou, kde let bezpilotného prostriedku bol riadený z ponorky CHICAGO, ktorá zároveň príjmala informácie z palubných senzorov PREDATORa. USAF v súčasnosti testuje jeho zdokonalenú verziu označenú ako PREDATOR B, ktorý sa vyznačuje vyššími výkonmi – a to predovšetkým dostupom, ktorý má dosahovať až 13 725m (40 000 stôp). Napriek tomu, že jeho primárnou úlohou bude vedenie vzdušného prieskumu, v súčasnej dobe sa testuje jeho využitie pri plnení iných typov úloh, zvažujú sa možnosti vyzbrojiť PREDATOR protizemnými zbraňami – Hellfire, Maverick, riadenými bombami JSOW, protirádiolokačnými raketami AGM-88 HARM, ale i protilietadlovými riadenými strelami Sidewinder alebo AMRAAM. Začiatkom tohoto roku sa ukutočnila séria testov, v priebehu ktorých boli zo špecialne upraveného PREDATORa odpálené tri protitankové riadené strely AGM-114 Hellfire. Všetky tri rakety úspešne zasiahli cieľ. Mnohí odborníci prirovnávajú tento úspech s prekonaním zvukovej bariéry lietadlami. Okrem USAF prejavili záujem o RQ-1A PREDATOR aj nemecké ozbrojené sily.


zdroj : Machyniak,J., Szabo,S., Nečas,P.: Bezpilotný prieskumný prostriedok RQ-1A PREDATOR, Avionik, 1/2002
URL : https://www.valka.cz/General-Atomics-RQ-1-Predator-t37650#142327 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více