Fiebelkorn, Ernest Charles

     
Příjmení:
Surname:
Fiebelkorn Fiebelkorn
Jméno:
Given Name:
Ernest Charles Ernest Charles
Jméno v originále:
Original Name:
Ernest Charles "Feeb" Fiebelkorn
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
major Major
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
- -
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
- -
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
12.12.1922 Pontiac, Okres Oakland, Michigan /
12.12.1922 Pontiac, Oakland County, Michigan /
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
06.07.1950 Soul /
06.07.1950 Seoul Special City /
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
- -
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
- americké armádní stíhací eso 2. světové války s 8 samostatnými sestřely, 2 sdílenými, 1 poškozeným a 2 zničenými na zemi
- nejúspěšnější eso 20. stíhací skupiny
- ztracen v boji, při letu v nízké oblačnosti se zřítil
- american army fighter ace of WW2 with 8 solo claims, 2 shared, 1 damaged and 2 destroyed on the ground
- top scoring ace of 20th Fighter Group
- missing in action, crashed during flying in low flight
Související články:
Related Articles:

Zdroje:
Sources:
http://cieldegloire.fr/014_fiebelkorn_e_c.php
https://en.wikipedia.org/wiki/Ernest_C._Fiebelkorn
https://www.americanairmuseum.com/person/59446
URL : https://www.valka.cz/Fiebelkorn-Ernest-Charles-t79314#702673 Verze : 0
     
Příjmení:
Surname:
Fiebelkorn Fiebelkorn
Jméno:
Given Name:
Ernest Charles Ernest Charles
Jméno v originále:
Original Name:
Ernest Charles "Feeb" Fiebelkorn
Všeobecné vzdělání:
General Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vojenské vzdělání:
Military Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Důstojnické hodnosti:
Officer Ranks:
30.08.1943 poručík
DD.05.1944 nadporučík
10.11.1944 kapitán
DD.MM.RRRR major
30.08.1943 Second Lieutenant
DD.05.1944 First Lieutenant
10.11.1944 Captain
DD.MM.RRRR Major
Průběh vojenské služby:
Military Career:
21.05.1942-08.11.1942 zálohy Leteckého sboru Armády Spojených států
08.11.1942-30.08.1943 Letecký kadetní program, Letectvo Armády Spojených států
DD.09.1943-09.01.1944 79. stíhací peruť, 20. stíhací skupina (pilot)
09.01.1944-DD.12.1944 77. stíhací peruť, 20. stíhací skupina (pilot)
09.02.1947-02.12.1947 odchod z aktivní služby
DD.12.1947-DD.12.1948 2. stíhací peruť, 52. stíhací skupina (pilot)
DD.12.1948-DD.02.1949 82. stíhací peruť (pilot)
DD.04.1949-06.07.1950 4. stíhací peruť, 51. stíhací skupina (pilot)
21.05.1942-08.11.1942 United States Army Air Corps reserve
08.11.1942-30.08.1943 Aviation Cadet Program, U.S. Army Air Forces
DD.09.1943-09.01.1944 79th Fighter Squadron, 20th Fighter Group (pilot)
09.01.1944-DD.12.1944 77th Fighter Squadron, 20th Fighter Group (pilot)
09.02.1947-02.12.1947 left active duty
DD.12.1947-DD.12.1948 2nd Fighter Squadron, 52nd Fighter Group (pilot)
DD.12.1948-DD.02.1949 82nd Fighter Squadron (pilot)
DD.04.1949-06.07.1950 4th Fighter Squadron, 51st Fighter Group (pilot)
Vyznamenání:
Awards:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
http://cieldegloire.fr/014_fiebelkorn_e_c.php
https://en.wikipedia.org/wiki/Ernest_C._Fiebelkorn
https://www.americanairmuseum.com/person/59446
https://valor.militarytimes.com/hero/45198

URL : https://www.valka.cz/Fiebelkorn-Ernest-Charles-t79314#702679 Verze : 1
Captain Ernest Charles „Feeb“ Fiebelkorn


* 12. prosince 1922 Pontiac stát Michigan
† 6. července 1950 40 mil severně od Soulu, Korejský poloostrov


12. prosince 1922 se německým přístěhovalcům Ernestu a Helen Fiebelkornovým narodil syn Ernest Jr., který se později ještě dočkal dalších čtyř sourozenců. Ernest se sice narodil ve městě Pontiac, ale vyrůstal ve městě Lake Orion také stát Michigan. Ve škole, i mimo ni, vynikal v basketballu a baseballu. Na podzim roku 1941 nastoupil na střední školu, ale příští rok v listopadu vstoupil do USAAF a započal jeho letecký výcvik, který skončil v srpnu 1943 a zároveň byl povýšen do hodnosti Second Lieutenant.


V lednu 1944 se stal příslušníkem 77. Fighter Squadron 20. Fighter Group, která náležela 8. USAAF a měla ve výzbroji dvoumotorové stíhačky Lockheed P-38 Lightning. V květnu byl povýšen do hodnosti First Lieutenant. Své konto otevřel 14. července 1944 kdy společně s dalším pilotem sestřelil Fw 190. Koncem tohoto měsíce se skupina přezbrojila na nové stíhačky North American P-51 Mustang.


První „skalp“ na Mustangu Ernest získal 5. srpna 1944, když jeho přičiněním dolétala jižně od Hamburku stíhačka Bf 109.


Doslova žně zažil Feeb 28. září. Ten den se mu podařilo na Mustangu výrobního čísla 44-13637 a s kódy LC-G, několik mil jižně od Magdeburgu krátce před polednem, sestřelit tři Bf 109 a jako „třešničku na dortu“ k onomu hattricku přidal ještě jeden sestřel Fw 190. Svým „úlovkem se Fiebelkorn stal nejen stíhacím esem, ale i prvním stíhacím esem na strojích P-51 Mustang u 20. FG.


Svoji „sbírku“ sestřelů si Ernest rozšířil až 2. listopadu, kdy severně od Leipzigu získal hattrick sestřelením tří Bf 109. Tento „úlovek“ získal na stroji s číslem 44-11161 s kódy LC-N. Svůj poslední sestřel získal o šest dní později. Společně s dalším pilotem 357. FG 1st Lt.. Edwardem R. Haydonem sestřelili proudovou stíhačku Me 262. Jejich obětí se stal Maj. Walter Nowotny, stíhač, jenž dokázal získat 258 sestřelů, avšak ten den našel své přemožitele a při zřícení svého stroje zahynul. V měsíci listopadu byl Fiebelkorn také povýšen do hodnosti Captain.


V prosinci 1944 se vrátil domů, kde ho zastihla zpráva, že jeho mladší bratr Roger, který bojoval v řadách 100. pěší divize, padl ve východní Francii.


Ernest další bojovou túru neabsolvoval a od února 1945 sloužil na různých základnách ve Státech až do února 1947 kdy řady letectva opustil. Ovšem již v prosinci 1947 se vrátil zpět do aktivní služby a sloužil u 2. FS 52. FG na základně Mitchel Field stát New York. Od prosince 1948 se jeho dalším působištěm stala 82. FS, která byla umístěna na základně Hamilton Field v Kalifornii a jejím příslušníkem byl do února 1949.


V dubnu 1949 se stal příslušníkem 4. FS, která byla aktivována v lednu 1947 na základně Yotan na Okinawě a byla vyzbrojena stíhačkami Northrop P-61 Black Widow. Později peruť obdržela do své výzbroje stíhačky typu North American F-82 Twin Mustang a dalším působištěm perutě se stala základna Naha také na ostrově Okinawa.


Vyostřující se situace na Korejském poloostrově nakonec kulminovala v neděli 25. června 1950, kdy vtrhla severokorejská armáda na území svého jižního souseda a tímto dnem vypukla Korejská válka. Slabá jihokorejská armáda byla nucena pod náporem severokorejských vojsk vyklízet jednu pozici za druhou.


27. června při ochraně letiště Kimpo, odkud probíhala evekuace spojeneckého personálu, došlo k letecké bitvě. Na konci této vzdušné potyčky si mohlo americké USAF zapsat první položky do seznamu sestřelů tohoto konfliktu. Hned tři piloti aspirují na toto prvenství. Oficiálně první sestřel Korejského války je připisován 1st Lt. Williamu G. Hudsonovi a jeho co-pilotovi Carlu Fraserovi, kteří na stroji F-82 Twin Mustang sériového čísla 46-383 sestřelili severokorejský Jak-11. Ale také další dva piloti jsou horkými kandidáty na první sestřel tohoto konfliktu. Ve stejném okamžiku jako Hudson dosáhli sestřelu 1st Lt. Charles B. Moran a jeho radarový operátor Fred Larkins, když sestřelili Jak-9, a konečně Maj. James W. Little* jehož kořistí se stala stíhačka La-7. Z tohoto boje si tedy Američané „odnesli“ tři sestřely za cenu lehkého poškození F-82 jednoho z vítězů, Charlese B. Morana. Do večera si USAF zapsalo další čtyři sestřely, které získali piloti 8. Fighter-Bomber Wingu na strojích F-80 Shooting Star.


6. července 1950 Feeb vzlétl v nízké oblačnosti v čele čtyř strojů s úkolem lokalizovat postupující severokorejské pozemní síly. Po bezvýsledném hledání se rozhodl k velice riskantnímu kroku. Oznámil, že se chystá sestoupit níže i přesto, že se nacházel nad horským terénem a doufal, že se mu podaří zadaný úkol splnit. Bohužel se již znovu neozval a k jeho jménu a k jménu jeho radarového operátora Capt. Higginse byla připsána zkratka MIA (nezvěstný v akci). Po téměř dvou letech byly nalezeny, přibližně 40 mil severně od Soulu, trosky letadla F-82 s výrobním číslem 46-402. V troskách stroje byly nalezeny pozůstatky Capt. Ernesta C. Fiebelkorna a jeho radarového operátora Capt. Johna J. Higginse.


Ernestovo tělo bylo se všemi vojenskými poctami pohřbeno na Arlingtonském hřbitově ve Virginii. Po sobě zanechal vdovu a tříletého synka Erika.


Captain Ernest C. Fiebelkorn se během své služby v řadách amerického letectva stal nositelem těchto vyznamenání 2x Silver Star, 3x Distinguished Flying Cross a 6x Air Medal.


*James W. Little si tímto sestřelem rozšířil svoji sbírku „úlovků“ z II. světové války. Za II. světové války dosáhl sedmi sestřelů na stroji Curtiss P-40 Warhawk u 23. FG, která byla přidělena k 10. a později 14. USAAF.


Prameny:
osobní archív
www.warbirdsresourcegroup.org
www.wwiiaircraftperformance.org
www.388fw.acc.af.mil
www.veterantributes.org
URL : https://www.valka.cz/Fiebelkorn-Ernest-Charles-t79314#291296 Verze : 0
Sestřely Ernesta C. Fiebelkorna


datum
jednotka
letadlo
soupeř
14. 6. 1944
77. FS 20. FG
P-38 Lightning
½ Fw 190
5. 8. 1944
77. FS 20. FG
P-51 Mustang
Bf 109
28. 9. 1944
77. FS 20. FG
P-51 Mustang
3x Bf 109
Fw 190
2. 11. 1944
77. FS 20. FG
P-51 Mustang
3x Bf 109
8. 11. 1944
77 FS 20. FG
P-51 Mustang
½ Me 262



Prameny:
osobní archív
URL : https://www.valka.cz/Fiebelkorn-Ernest-Charles-t79314#291297 Verze : 0

Diskuse

Rád bych reagoval na článek Nowotnyho přemožitelé Marka Brzkovského v časopisu Military revue č. 5/20011, kde autor článku uvádí, že Ernest C. Fiebelkorn měřil přes dva metry a vážil 110 kilogramů. Ve skutečnosti Ernest C. Fiebelkorn měřil 6 stop a 3,5 palce (což je 191,77 cm) a vážil 220 liber (99,79 kg). I přes tento menší rozdíl je zřejmé, že Capt. Fiebelkorn nebyl žádný drobeček.
URL : https://www.valka.cz/Fiebelkorn-Ernest-Charles-t79314#403504 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více